Cota cititorilor cu studii liceale a crescut față de 2004 cu 4 puncte procentuale, ajungând la 42%. (Măsurarea a fost făcută în orașe cu peste 50.000 de locuitori, cu vârste între 14 și 64 de ani.)
Cele două creșteri procentuale se explică prin faptul că, în ultimii zece ani, a crescut nivelul de trai al unor categorii de populație urbană și s-a majorat numărul persoanelor educate (în special cu studii superioare).
Studiul BRAT relevă și ofensiva internetului în rândului cititorilor de ziare naționale. Astfel, în urmă cu 10 ani, doar 42% dintre cititori erau utilizatori de internet. În prezent, procentul acestora a ajuns la 80%. De asemenea, în 2004, 27% dintre cititorii de ziare naționale utilizau zilnic internet, acum ponderea este de 63%.
Profilul cititorilor de ziare naționale (orașe cu peste 50.000 de locuitori, 14 – 64 de ani): – Bărbați – 61%, femei – 39%; ponderea bărbaților a crescut cu 4 puncte procentuale față de 2004.
– Cititori cu vârste între 35 și 44 de ani: 24%, în creștere cu 2 puncte procentuale față de 2004. Este cea mai mare pondere dintre toate grupele de vârstă pentru cititorii de ziare naționale.
– Cititori cu vârste între 25 și 34 de ani: 22%.
– Cititori cu vârste între 45 și 54 de ani: 20%.
– Cititori cu studii superioare: 28% din totalul cititorilor de print național.
– Cititori cu studii liceale: 42%.
– În funcție de ocupație, salariații dețin o cotă de 65%, iar întreprinzătorii particulari, 6%.
– Cei mai mulți cititori de ziarele naționale se găsesc în București: 37%, în scădere cu 3 puncte procentuale față de anul 2004.
– Cititorii cu venituri lunare între 151 și 250 de euro sunt în proporție de 27% (cu o scădere de 7 puncte procentuale față de 2004), iar cei cu venituri între 251 și 400 de euro au o pondere de 23% (creștere de 16 puncte procentuale față de 2004!).
În ciuda ofensivei internetului și a televiziunii (văzuți ca inimici principali ai printului), există un public fidel pentru ziarele naționale, format din persoane cu un nivel de educație ridicat, care mai păstrează plăcerea și interesul să citească presă scrisa.
Cauzele principale ale scăderii audienței ziarelor sunt: scăderea dramatică a tirajelor, migrarea cititorilor către mediul online, unde informața este gratuită, și numeroasele deficiențe de-a lungul anilor în distribuția de presă (țepele pe care le-au încasat editorii de presă din partea rețelelor de distribuție).
Articol realizat cu sprijinul Biroului Român de Audit Transmedia (BRAT).