Derulat în perioada martie – aprilie 2014 în rândul membrilor IAA România, studiul și-a dorit să constituie un moment de pornire pentru un proiect cu caracter permanent, măsurarea în patru valuri pe an a percepției membrilor IAA despre „starea de sănătate” a publicității românești și despre trendurile ce se conturează la nivel de industrie. Având în vedere că publicitatea este motorul consumului și al economiei în general, trendurile din acest domeniu pot fi un barometru util și pentru celelalte domenii care depind de consumul privat al populației.
După 2013, an în care s-a înregistrat o scădere a pieței (pentru al cincilea an consecutiv), doar 33% dintre agențiile de creație și 35% dintre clienți creditează anul 2014 ca fiind aducător de creștere la nivel de industrie. În același context, agențiile de media și mass-media păstrează încă o mare doză de pesimism (40% prognosticând scădere continuă).
Sentimentul de insecuritate al agențiilor de media și al mass-media în general se datorează în mare parte efectelor OUG 25/aprilie 2013 care a afectat dramatic piața de media TV din România ultimului an.
Scăderea numărului de angajați în 2013 față de 2012, resimțită de 36% dintre membri, împreună cu blocarea angajărilor în industrie (45% dintre respondenți declarând că numărul de angajați ai companiilor a stagnat) vin tot pe fondul nesiguranței declanșate de intervenție brutală a statului în mecanismele libere de piață prin ordonanța susmenționată.
La nivel de categorii de membri scăderea numărului de locuri de muncă afectând nu mai puțin de 60% dintre agenții și 80% din companiile mass-media.
Un alt motiv de îngrijorare provine din faptul că peste 56% dintre membrii asociației cred că lucrurile se îndreaptă într-o direcție greșită din punctul de vedere al creativității și eficienței proiectelor, lucru apreciat de către membri ca fiind determinat de numărul mare al adaptărilor internaționale, preferate de unele companii în locul campaniilor dezvoltate local.
Pentru 2014, singura zonă prognosticată a înregistra creșteri de bugete este zona de digital. 84,5% dintre membrii participanți la studiu consideră că cea mai mare creștere o vor avea proiectele în mediul digital de entertainment în timp ce doar 68% consideră că aceeași creștere va fi recunoscută și de proiectele de educare și informare în mediul digital.
Televiziunea de entertainment este creditată cu creștere de către 43% dintre membri în timp ce bugetele de radio și presă scrisă vor scădea – în opinia majorității respondenților.
În ceea ce privește încrederea membrilor în asociație, peste 70% dintre membri au o părere bună și foarte bună, același procent fiind și dispus să recomande altor companii aderarea la IAA România.
Dintre proiectele IAA România, Școala IAA continuă să rămână cel mai apreciat și mai relevant proiect pentru membri, urmat de Evenimentele industriei (EFFIE, Premiile de Eexcelență, etc.)
Studiul realizat s-a derulat în perioada martie aprilie 2014 pe un număr de 153 de respondenți – companii membre IAA România, clienți de publicitate, agenții și mass-media și reprezintă primul val al unei serii de studii ce își propun să măsoare nivelul de optimism dar și trendurile cu privire la activități, în rândul asociației.