Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Comentarii/Editoriale |
|

Spotul ascuns

Petre_Barbu.jpg
S-ar putea să-mi fi scăpat. S-ar putea să nu fi fost atent. Dar de multă vreme n-am mai văzut în pauzele publicitare de la televiune un spot memorabil. Unul care să mă trezească. Unul care să mă scoată din plictiseala indusă de mulțimea de clipuri pentru dureri în gât, gripă și crampe musculare. Un spot care să mă emoționeze (poate îmi doresc prea mult!).

Mi-aș dori să apară un clip care să stârnească discuții în autobuze sau în birouri. Să fie comentat pe bloguri și pe forumuri, ca de obicei, pro și contra. Să provoace analize aplicate și autorizate ori superficiale și răutăcioase. Să fie supus dezbaterilor în presă. Să fie lăudat și repudiat, în aceeași măsură. Să fie băgat în ședințele CNA și membrii săi să nu fie în stare să ia o decizie și, până la urmă, să se întrebe de ce s-au adunat.

Și politicienii să facă referire la reclamă, așa cum se pricep ei mai bine, adică să fie pe lângă subiect. Dar să-i auzim cum dau din gură, ne-am obișnuit cu tâmpeniile lor. Să fie onorat cu premii și să fie ocolit de lauri. Să fie aplaudat și, în același timp, huiduit. Un spot care să lovească și să mângăie.  

Poate că un astfel de spot miraculos nu-și are loc în industria noastră de publicitate. Poate că nu e vremea pentru o astfel de creație. Poate că trăim într-o altă epocă a creativității. Una directă, în care prețul ofertei se scrie negru pe alb, în care promoția trebuie strigată din toți rărunchii și în care produsul este „cel mai bun” de pe piață.

Nu mai e loc de metafore, de emoții, de umor, de subtilități, de creativitate. Toate acestea complică viața brandului, a clientului, a agenției de publicitate și, nu în ultimul rând, viața (grăbită a) consumatorilor. Toate acestea sunt mofturi și toate țin de tinerețea bunicilor. Publicitatea a luat-o înaintea tehnologiei, a corporațiilor, a serviciilor secrete, a politicienilor. Ea dictează regulile unei noi lumi. Publicitatea a ajuns să știe și când oftează consumatorii.

Dacă aș fi în aceste vremuri un angajat al unui departament de creație dintr-o agenție de publicitate, cred că aș fi tare frustrat. (E cam forțată această postură, dar n-am încotro!) Frustrat aș fi fost de la început, pentru că pe creațiile mele nu ar apărea semnatura mea de creator: Barbu! Cum să ruleze pe micile ecrane un spot sau să apară în print o machetă fără ca lumea să nu afle cine a semnat respectiva creație? Chiar dacă lumea e interesată în reclamă de altceva decât de numele autorilor. Dar și așa, frustrarea ar rămâne vie, nu-mi convine să rămân în anomimat. (Nu e locul aici să-mi exprim frustrările.) Să zicem că aș fi trecut peste acest inconfort.

Dar frustrea de creativ în publicitate ar deveni de-a dreptul împovărătoare în aceste timpuri, în care mi s-ar cere să renunț la imaginație, la fantezie, să-mi reprim toate pornirile (creative, poftim!) pentru a mă pune în slujba unei comunicării care mizează numai pe avantajele de preț, de promoție, de oferte la punctele de vânzare. O comunicare plată, rece, care optează doar pe niște reflexe primare: „strivim prețurile!”, „luptăm pentru tine”, „cea mai bună ofertă!”. Cred că n-aș rezista în aceste vremuri și mi-aș da demisia, m-aș angaja pe undeva ziarist (dacă s-ar mai găsi locuri pe la ziare) sau, de ce nu?, chiar PR-ist. (Gata, s-a încheiat cariera mea de publicitar!)

Mă gândesc la spotul pe care mi-aș dori să-l văd pe televiziunile noastre. Poate că o astfel de creație ar putea ieși din inspirația și talentul unor oameni care iubesc publicitatea și care ar putea fi aprobat de un client înfrânt de lumea (piața) în care trăiește. Pentru că iubirea, nu-i așa?, este frumusețea vieții și pentru că înfrângerea (și nu frustrarea) este măsura orgoliului prin care creativitatea poate să renască. Undeva, sunt sigur, este ascuns un astfel de spot.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii