Două gusturi care par să se amestece tot mai mult. Gustul dulce al cozonacului și gustul amar al isteriei care îl precede. Bucuria de a dărui și obligația de a cumpăra. Sunt atât de strâns împachetate, încât e greu să-ți amintești ce a fost înaintea lor, cu ce umpleam bradul și cu ce ne umpleam pe noi în anii în care nu aveam nici malluri, nici magazine on-line. Și în care numărai cu grijă fiecare bomboană cu staniol din brad, pentru că până la porția următoare mai aveai de așteptat un an de zile.
Probabil trauma austerității de atunci ne-a transformat în hiperconsumatorii de azi, cei care iau cu asalt magazinele, piețele, mallurile, site-urile. În perioada sărbătorilor, românii devin cei mai mari cheltuitori din Europa, dacă raportăm bugetul consumat la propriile venituri.
Mai exact, o medie de 32% din salariu e alocată cumpărăturilor pentru mâncare și pentru cadouri (studiu ING, 2015) – cadouri pentru copii, pentru Iubi, pentru mama lui Iubi, fratele lui Iubi, prietena fratelui lui Iubi, propriii părinți, propriul ego etc.
Și dacă a găsi un cadou nimerit nu e foarte simplu, a găsi zece poate deveni chiar o misiune imposibilă. Mai ales când „toți cei dragi“ se adună pe o listă de gusturi și dorințe total diferite, pe care te simți dator să o rezolvi pentru că, după cele zece porunci nescrise ale marketingului, asta te face „un om mai bun“.
Media ne-a creat o asociere puternică între ritualurile de sărbători și shopping, ca și cum mersul la cumpărături ar deveni în perioada asta un act sacru, de care depinde toată generozitatea noastră de peste an.
Ca și cum ar trebui să scriem în dicționar „a fi darnic = a cumpăra“. Numai că rata de consum nu e deloc proporțională cu rata de fericire, arată studiile. Mai mult, atât timp cât încă nu s-a inventat concediul de dinaintea concediului de Crăciun, alergătura epuizantă după cadourile de sub brad poate strica spiritul Crăciunului. Iar asta nu e tocmai all we want for Christmas, nu-i așa?
Un mare lanț de magazine cu haine a publicat chiar o formulă magică pentru a găsi cadoul ideal de sărbători, cu cât mai puțin stres: (A x 2) + O + E2 – PD + EM = PP (L = ascultare, O = observare, E = efort, PD = dorință personală, EM = empatie, CP = cadoul perfect) (Debenhams, 2015).
Dar, dincolo de hârtie, „L“, „O“ și „EM“ sunt niște necunoscute cu multe variabile. Dovadă sunt miile de „pulovere urâte“ primite de obicei de Crăciun de la rude, despre care americanii au făcut ani la rând glume, după care le-au donat oamenilor străzii, iar, mai nou, le-au transformat în… marcă înregistrată („Ugly Sweaters“ e un brand tot mai popular).
Deci, dacă faceți parte din cei 90% care nici anul ăsta nu au apucat să cumpere din vreme cadourile de Crăciun, puteți să luați zece pulovere urâte sau puteți să vă decideți la singurul cadou cu efecte recunoscute științific asupra îmbunătățirii relației dintre doi oameni.
Nu, nu e vorba despre diamante! Se pare că pentru totdeauna sunt de fapt… experiențele. De la o invitație scrisă de mână pentru o cină gătită de tine și până la un zbor cu parapanta, singura limită pentru experiențe e bugetul, singura condiție e imaginația.
Pentru toate celelalte există Mastercard. Și consumerismul care ne consumă pe toți.