Cautare




, Contributor

Parfumuri |
|

Spiritele tari se țin în sticluțe mici

Noul parfum masculin al casei Ferragamo și-a propus să sintetizeze stilul și firescul bărbatului italian într-o esență cu accente de... tiramisu. Am participat la balul de debut al fragranței „Uomo“ în Palazzo Spini Feroni din Florența, legendara casă a dinastiei Ferragamo. Ca și bărbații pe care îi reprezintă, „UOMO“ este un parfum care iese în evidență fără cel mai mic efort.
 aboneaza-te
160121_Ferragamo_2W3A1072

„Dumnezeu a creat bărbatul. Iar în Florența, un loc pe care italienii îl consideră într-un fel centrul lumii, Salvatore Ferragamo a creat bărbatul (UOMO n. red) a doua oară“. Așa își începe discursul istoricul de artă Philippe Daverio, într-o dimineață furtunoasă (la propriu) de iunie, la conferința de presă care marca lansarea parfumului „Uomo“. Ne aflăm într-o încăpere cu tavane înalte și stucaturi elaborate, din Palazzo Spini Feroni, cartierul general al Casei Ferragamo. În dreapta mea, în fața unui goblen imens, cât tot peretele, inestimabil ca istorie și valoare, tronează, fiecare pe piedestalul său, pantofi din arhiva legendară a lui Salvatore, cândva pantofarul lui Marilyn Monroe.

Lansarea noului parfum masculin al casei, o nișă pe care CEO-ul Luciano Bertinelli își dorește să o exploreze mai mult în următoarea perioadă, a fost una dintre cele mai extravagante și inedite prezentări la care m-aș fi putut gândi. Recepția a avut loc în sera de lămâi a Grădinilor Boboli, locul de promenadă al familiei Medici, conferința de presă a fost moderată de către Daverio, o adevărată somitate în materie de artă și istorie, iar fiecare protagonist-cheie al poveștii „Uomo“ a fost prezent: cele două „nasuri“, regizorul reclamei (Francesco Carrozzini), Ferrucio Ferragamo și chiar și Ben Barnes, actorul englez care este imaginea oficială a parfumului.

 aboneaza-te
Scent of Life multi-sensorial journey

Mai mult, artistul newyorkez Daniel Libeskind a realizat special pentru Salvatore Ferragamo Perfums o instalație inspirată de „mirosul vieții“, denumită „Florence Blossom“ (Floare de Florența n.red), amplasată în fața palatului Ferragamo, în Piazza Santa Trinita. Compusă dintr-o matrice de panouri roșii și oglinzi care se intersectează unele cu celelalte, instalația reinterpretează geometric crinul, simbolul Florenței.

Ce ne vine în minte când ne gândim la bărbatul italian tipic? Știm că șarmul lui este irezistibil, iar Ben Barnes, il UOMO Ferragamo în clipul de prezentare, a simțit-o pe propria piele.

„Imaginați-vă un englez înconjurat de 30 de bărbați italieni, toți încercând să-i explice cum ar mânca un italian o portocală sau cum schimbă italienii vitezele la o decapotabilă Alfa Romeo“. În realitate, un italian este într-adevăr atent la cum mănâncă, savurând gurmand fiecare înghițitură, și este obișnuit cu arta, fiind înconjurat de ea. Nu este niciodată prea îmbrăcat, stăpânind la perfecție conceptul de smart firesc și aparent lipsit de efort. La fel ca noul parfum.

„Este un parfum mineral, mai masculin, dar are și note florale, are o dulceață“, explică Aurelien Guichard, unul dintre cele două „nasuri“. „Poți să te joci cu ceva tipic masculin într-un parfum feminin și invers. Când ceva este gândit pentru a fi foarte-foarte masculin, fără o contrabalansare, din punctul meu de vedere devine vulgar“.

Celălalt nas implicat în procesul de creație este Alberto Morillas, care a mai creat și „Acqua Essenziale“ pentru casa Ferragamo și are la activ peste 400 de parfumuri, inclusiv faimoasele CK-One de la Calvin Klein, Aqua di Gio de la Armani, Miracle de la Lancome sau Flower de la Kenzo. Morillas crede în esențe masculine și esențe feminine. Nu este un predicator al conceptului de unisex, dar nici nu creează având în minte „feminin“ sau „masculin“.

UOMO Salvatore Ferragamo 100ml

Chimic, un parfum este oricum diferit în funcție de ph-ul pielii, iar atitudinea face restul. De multe ori, un parfum feminin poate contura interesant personalitatea unui bărbat, în timp ce un parfum foarte masculin poate face neașteptat de senzuală o femeie. Oricum ar fi, Morillas știe răspunsul: magia se întâmplă când porți parfumul. „E la fel ca în modă“, zâmbește spaniolul (care accentuează de fiecare dată că nu este „spaniol“, ci „spaniol din Sevilla“). „O rochie pe un umeraș e doar o rochie, în schimb atunci când o îmbracă o femeie, prinde viață ca prin minune“.

Dacă Morillas spune de fiecare dată că este din Sevilla, Luciano Bertinelli, CEO-ul Ferragamo Parfums, este „italian din Roma“, sau cum le place italienilor să rostească, declarativ și patriot,  este „roman“. Brief-ul lui către parfumieri, legat de „Uomo“, a fost clar: să exprime „made in Italy“ și să aibă ceva care să te ducă instantaneu cu gândul la stilul de viață italienesc. Unul dintre elementele definitorii găsite de Morillas și Guichard a fost tiramisu-ul, echivalentul italienesc al madlenei lui Proust. Nu este prima dată când casa Ferragamo se întoarce către arome neașteptat de gurmande: „Signorina“, un alt parfum iconic al casei, are note inspirate de un alt desert tipic italienesc, panna cotta. Și, deloc întâmplător, pentru italieni mirosul și gustul sunt indestructibil legate unul de celălalt. Nici nu există două verbe, ci unul singur, care le exprimă pe amândouă: „sentire“.

„Noi, italienii, avem o relație specială cu tiramisu, cu pasticceria în general“, îmi povestește Luciano Bertinelli la interviul nostru. „Aș prefera să nu mănânc nimic toată ziua, dar să mă delectez cu o ciocolată“. Apoi izbucnește în râs, făcând o mărturisire amuzantă: „Echipa mea știe asta, iar când sunt mai nervos, mă trezesc pe neașteptate cu o ciocolată pe birou. Nu știi de unde a apărut și cine a lăsat-o, dar e acolo“. Și, cu voce șoptită, ca de-o poznă: „După o ciocolată totul e mai bine“.

UOMO Salvatore Ferragamo este un parfum lemnos cu note orientale, care se deschide cu un mix de piper negru, cardamom și bergamotă, miezul fiind construit în jurul iconicului tiramisu, cu adăugiri de floare de portocal și ambrox. Esența se „închide“ în tonuri de lemn de cașmir și lemn de santal, cu o atingere delicată de boabe de tonka. Lateralele negre de pe sticlă, inscripționate Ferragamo, nu sunt din plastic, ci sunt sculptate tot în sticlă, iar când iei flaconul în mână îți inspiră suplețe și forță.

Chiar dacă divizia de parfumuri a casei Ferragamo are o vechime de doar 14 ani, istoria patriarhului casei are o legătură mult mai puternică și îndepărtată cu parfumurile. În 1958, când Salvatore se întors din America, unde dăduse lovitura, a creat „Giglio“, inspirat de crin, floarea simbolică a Florenței. La momentul său, Giglio a fost o mică revoluție în parfumeria italiană: într-o sticlă din cristal prețios de Baccarat, cu ingrediente naturale și cu o aromă care a scris istorie. „Mama încă mai păstrează pe undeva niște sticle“, recunoaște, zâmbind, Feruccio Ferragamo, fiul lui Salvatore și Chairman al companiei.

După o pauză de câteva decenii, în urmă cu 14 ani divizia Salvatore Ferragamo Parfums a luat de la zero procesul creării de esențe, ajungând în prezent la o cifră de afaceri de 90 de milioane de euro și o pondere de 6,1% din cifra de afaceri totală a companiei „Salvatore Ferragamo“. Impresionant pentru o echipă de doar 70 de persoane, care gestionează un business cu parfumuri din Italia și până la birourile regionale din New York, Hong Kong, Shanghai, Miami sau Moscova și care, la drept vorbind, se duelează cu giganți de talia Chanel sau Dior. Mai mult, parfumurile casei au plasat brandul în primele zece ca succes și rezonanță în China, o piață imensă și extrem de ofertantă. „Mai avem încă mult loc pentru dezvoltare acolo“, recunoaște Luciano Bertinelli, CEO-ul Ferragamo Parfums.

Ca model de business, Ferragamo Parfums poate fi oricând un studiu de caz fascinant. Deși echipa este mică, cele 4-5 departamente acționează asemeni unor companii mici, autonome. „Fiecare șef de departament este un antreprenor și se comportă ca atare“, explică Bertinelli. Deși supraveghează fiecare element, de la brief-ul inițial de producție până la strategia de comunicare, oamenii lui au putere asupra diviziilor lor, responsabilități ample și știu că li se dă mână liberă să conducă compania așa cum cred mai bine de cuviință.

 

Philippe Daverio concluzionează la un moment dat, în timpul prezentării sale, că „voi, parfumierii, sunteți într-un fel magicieni, fiindcă lucrați cu amintirile noastre“. Și cei care vin cu conceptul acelor parfumuri, oamenii din culise, practică tot un fel de magie: reușesc, în cel mai scurt timp, să găsească oamenii potriviți care să transforme o idee frumoasă, dar abstractă, într-o sticluță care să ne facă să visăm la tot ceea ce am putea deveni.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii