FacebookTwitterLinkedIn

Sorin Preda, fondatorul Global Vision, a discutat joi, 14 mai, în cadrul evenimentului Forbes Forward, despre criza actuală, dar și despre metodele de reinventare a business-urilor din România. Și cum istoria a arătat că, în general, crizele economice sunt ciclice, Sorin Preda și-a reamintit despre crizele anterioare și cum a adaptat lucrurile învățate atunci în contextul actual.

“Orice criză traversăm are de-a face cu lecțiile pe care le-ai învățat în trecut. Eu nu am prins criza anilor ’90. În schimb am prins criza anilor 2008-2010, o criză din care am învățat foarte multe. A fost o criză imobiliară total diferită de ceea ce se întâmplă astăzi. De această dată, criza a venit din zona sanitară, a pus sub cheie câteva miliarde de oameni și a închis simultan toate economiile mondiale. De aici spun că este un grad foarte mare de incertitudine, dar atunci am învățat câteva lucruri. Le-am învățat pe pielea mea cum s-ar spune. Am reușit să le adresez, să găsesc soluții și am reușit ca după anul 2014 să îmi conturez un plan, care ne-a remodelat puțin business-ul. Dacă până în 2014 eram o firmă de construcții și administrare de proprietăți imobiliare, în 2014 am început să ne gândim serios la pasul următor care a fost cel de intrare în domeniul dezvoltărilor imobiliare”, a spus Sorin Preda.

Logistica, oportunitate de business pentru viitor

În plus, Sorin Preda este de părere că domeniul logisticii este un business de viitor și reprezintă o oportunitate pentru cei care vor să intre în mediul de afaceri românesc. De asemenea și segmentul de E-commerce poate reprezenta o oportunitate imensă, mai ales că în ultimii ani această piață s-a aflat pe un trend ascendent.

“Referitor la segmentul de logistică pe care l-am analizat încă din 2014, eu personal n-aș spune că a fost o surpriză creșterea acestui sector. Dacă ne uităm doar la cifrele de creștere a E-commerce-ului între 2014-2019, a crescut de 4 ori această piață. Dacă erai un pic informat și aveai analizele făcute, apărea o oportunitate imensă în această direcție. Trend-ul acesta de creștere a domeniului de logistică va continua și în principiu este generat de modificarea lanțului tradițional de aprovizionare. Foarte mulți ani planeta s-a bucurat că avea o fabrică a lumii care se numea China. Produceam ieftin, importam mai ieftin și reușeam să ne finalizăm proiectele pe un model de competitivitate economică mai bun”, a mai spus fondatorul Global Vision.

Digitalizarea și infrastructura, segmente cheie ce necesită o atenție deosebită

Epidemia de coronavirus a luat pe nepregătite întreaga planetă, iar mediul de afaceri a simțit asta din plin. Însă, România se confruntă și cu alte probleme, iar digitalizarea și infrastructura sunt două dintre domeniile cheie, ce necesită a fi reformate.

“Am văzut că foarte multe dintre companii nu erau pregătite pentru întreruperea bruscă a lanțului de aprovizionare, iar acest lucru noi deja simțim că generează la nivelul companiilor puternice din Europa și din SUA o modificare de strategie. Întrebarea este cum vom profita noi de această modificare de strategie în România, cât de competitivă este România ca țară în momentul de față pentru a adresa aceste oportunități. Suntem într-o competiție. Și eu mă tot uit, de asemenea, așa cum analizez acest domeniu de E-commerce și logistică încă din 2014, mă uit și la competitivitatea României în raport cu țările din Europa Centrală și de Est. Stăm bine la câteva puncte: avem o populație mare, suntem a doua țară ca număr de locuitori după Polonia, acesta este un lucru important. În schimb avem elemente unde suntem departe și în urmă. Și aș vrea să menționez două pentru că le-am tot repetat, nu doar eu, ci și foarte mulți antreprenori. Important este ca aceste două direcții să fie accelerate. Primul este digitalizarea – dar nu a sectorului privat, ci a administrațiilor publice locale, pentru că aici România este într-o competiție cu țări care eliberează autorizația de construcție într-o săptămână. A doua direcție  este, bineînțeles, infrastructura”, mai spune Preda.

Educația, fundamentul oricărui plan de revenire

În ceea ce privește momentul în care vom ieși din această criză, Sorin Preda spune că: “Sincer sunt foarte reținut în a mă exprima vizavi de când vom ieși din criza asta, dar ce pot să spun este că știu ce trebuie să facem, sau ce trebuie să accelerăm ca să ne poziționăm competitiv în competiția economică care va urma.”

De asemenea “sănătatea și educația erau următoarele două domenii critice. Sănătatea acum a ieșit mai mult ca oricând la iveală cu neajunsurile ei și ale sistemului. Educația este ceea ce trebuie să constituie fundamentul oricărui plan de revenire, sau de creșterea economică”, mai spune antreprenorul.

Vechiul normal nu o să mai fie noul normal

Tot mai mulți antreprenori sunt de părere că vechiul normal nu o să mai fie noul normal. Așa este și în cazul lui Sorin Preda, care consideră că noul normal se va forma de acum încolo, în funcție de evoluția societății, a economiilor, dar și a finanțelor.

“Este foarte important la nivel mental să realizăm câteva lucruri. În primul rând că nu ne vom mai întoarce la normalul din Februarie. Noul normal se va construi văzând cum va evolua societatea, cum vor evolua economiile și cum vor evolua finanțele”, a precizat Sorin Preda.

Un alt aspect foarte important punctat de CEO-ul Global Vision este diferența dintre cei care rezistă în mediul de afaceri și cei care ies din business. Mai exact, acesta spune că a ieși din zona de comfort este un prim aspect important, dar, de asemenea și încrederea în propria persoană este un factor esențial în creșterea unei afaceri de succes.

“Cred că comunitățile de business au fost supuse periodic unor teste și unor crize care au generat schimbări majore. Important, cred eu, este să ai o înțelegere și o putere de a ieși mental din zona de comfort și a te duce imediat în zona de reconstrucție și de reinventare. Și aici încrederea cred că este un factor important. Dacă tu crezi că poți face ceva, ai dreptate. Dacă tu crezi că nu poți face ceva, iarăși ai dreptate. Și cam asta este ceea ce face diferența în esență între cei care rezistă și se reinventează și cei care închid afacerile și ies din business”, mai spune acesta.

Slaba capitalizare a IMM-urilor, problema principală a mediului de afaceri din România

“Dacă mă întrebați pe mine cea mai mare problemă a mediului de afaceri din România este slaba capitalizare a tuturor IMM-urilor. Și aici cred că vom trece episodul 2010, când au dispărut sute de mii de companii. Văd o expunere destul de mare pe mediul acesta de IMM-uri. Este tot ce are de făcut România, dacă poate să ajute acest mediu în momentul de față, să evite colapsul financiar. Am văzut că există o influență puternică a capitalului autohton în economii și există o solidaritate, ceea ce este foarte important și cred că avem și noi de învățat foarte multe acolo”, a conchis Sorin Preda.