Cautare




, Contributor

Industrie |
|

Sonia Artinian, country CEO Lafarge România:„”Pentru dezvoltarea României, e nevoie de autostrăzi”

sonia_artinian.jpg
Speranţele cimentiştilor pentru 2013 merg spre infrastructura rutieră,  în condiţiile scăderilor din domeniul construcţiilor civile. Succesul depinde însă de capacitatea României de a absorbi fonduri europene. Când o întrebi cum au mers afacerile în 2012, an la începutul căruia a devenit country CEO al Lafarge România, Sonia Artinian aduce în discuţie date statistice. „Activitatea de construcţii a scăzut uşor în 2012 pe segmentul rezidenţial şi cea mai mare creştere a venit din infrastructură”, spune ea, precizând că, pentru construcţia de drumuri şi poduri, foarte importante sunt fondurile europene.

Într-adevăr, în primele 11 luni ale anului trecut au fost finalizate 26.654 de locuinţe în România, cu 2.430 mai puţine decât în perioada similară din 2011, potrivit Institutului Naţional de Statistică (INS). Totodată, este suficient să arunci o privire peste fondurile alocate între 2009 şi 2011 construcţiei sau reabilitării de obiective rutiere, cu termen de finalizare în intervalul 2012 – 2014 pentru a-ţi da seama că potul cel mare pentru companiile implicate în construcţii – fie ele furnizori de materiale sau executanţi – este în infrastructura.

Află de ce crede Sebastian Bobu, director executiv al companiei Symmetrica, că trotuarele ar trebui realizate din pavele, nu din beton şi asfalt

Astfel, sumele alocate proiectelor de acest tip din domeniul rutier, care au fost demarate după 1 ianuarie 2009 şi au termen de finalizare intervalul 2012-2014, se ridică la aproximativ 10 miliarde de euro (43,6 miliarde de lei), potrivit datelor Ministerului Transporturilor. Finanţarea pentru aceste proiecte provine în proporţie de 56% din bugetul de stat, în timp ce restul de 44% din credite rambursabile şi nerambursabile. 

„Este evident că suntem direct afectaţi de această evoluţie a pieţei, aşa că, deşi am înregistrat o creştere, aceasta a fost în trend cu piaţa, adică 1-2%. A fost o creştere mai mare în primul semestru, până în iulie, apoi o scădere semnificativă şi o repornire în septembrie-octombrie”, spune Sonia Artinian, adăugând că această situaţie a fost generată mai puţin de criza politică din vară, generată de referendumul pentru suspendarea preşedintelui Traian Băsescu şi într-o mai mare măsură de criza economică europeană. „Construcţia de locuinţe din România este foarte dependentă de banii câştigaţi de românii care muncesc în străinătate. Ei aduc aceste sume înapoi în ţară şi îi cheltuie inclusiv pe construcţia de locuinţe”.

Şi, cu toate că românii din străinătate au trimis acasă, în primele opt luni ale anului trecut, circa 2,5 miliarde de euro, cu aproximativ 7% mai mult decât în aceeaşi perioadă din 2011, potrivit datelor Băncii Naţionale a României, structura cheltuielilor demonstrează că banii nu au fost direcţionaţi spre construcţia de locuinţe. Astfel, potrivit datelor INS, în trimestrul al III-lea din 2012, doar 1% din cheltuielile totale ale gospodăriilor au fost destinate investiţiilor, majoritatea veniturilor (72%) fiind îndreptate spre consum.

Află câte autorizaţii de construire au fost emise anul trecut în România

Cu toate acestea, distribuţia prin reţelele de magazine de retail sau de tip do-it-yourself (DIY) are o importanţă crucială pentru Lafarge România. „Cimentul în saci intră în acest lanţ de distribuţie. Nu am văzut schimbări mari în acest segment, dar, deoarece piaţa a scăzut din cauza crizei, a trebuit să depunem eforturi suplimentare de marketing pentru a putea fi mai aproape de clientul final”, explică Sonia Artinian. Lafarge România nu înseamnă însă numai ciment, ci şi agregate şi betoane. Compania deţine, în România, două fabrici de ciment, la Medgidia şi Hoghiz, precum şi o staţie de măcinare, la Târgu Jiu. În plus, Lafarge a achiziţionat, între 1998 şi 2000, mai multe socitetăţi producătoare de de agregate minerale.

Vezi cum cred manageri idin construcţii că va evolua piaţa de profil în următoarele trei luni

Cele trei divizii ale companiei (ciment, agregate şi betoane) sunt acum grupate sub o singură conducere, cea a Soniei Artinian, care a preluat în ianuarie 2012 postul de country CEO, în cadrul reorganizării Lafarge România. Până la acea dată, activitatea de ciment a Lafarge fusese condusă, în România, de Philippe Questiaux. „Acum lucrăm ca o singură companie şi o astfel de organizare ajută, pentru că toată lumea e împreună”, spune Sonia Artinian, aducând din nou vorba despre proiectele de infrastructură. „Pentru a asigura dezvoltarea României, e nevoie de autostrăzi, pentru că doar astfel se poate dezvolta ţara.” Teoria sună bine, dar construcţia de autostrăzi necesită fonduri semnificative, iar „cuţitul şi pâinea” se află în mâinile statului.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii