Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Comentarii/Editoriale |
|

Sondajele de audienţă? Un moft!

Petre_Barbu.jpg
Cred că piața de media s-a degradat atât de tare, încât sondajele de audiență (TV, presă, radio) nu mai folosesc la nimic editorilor, agențiilor sau clienților publicitari. Altele par să fie criteriile de alocare a bugetelor de publicitate: prețul (cât mai mic), rebate-urile, cumetriile, șantajul, interesele obscure. Sunt „indicatori” ce țin de subteranele unei lumi desfigurate de ură. 

Audiențele sunt folosite mai degrabă ca niște „trâmbițe” în campaniile de PR. Prost PR! Audiențele unui meci de fotbal, ale unui talk-show troglodit sau ale unui program de divertisment pueril sunt „urlate” drept „victorii” ale respectivei televiziuni împotriva concurenței. Nu contează analiza programului în cadrul grilei, ci „milioanele de telespectatori”, „minutul de aur”, numai ratingul contează, ca să dăm în cap concurenței, s-o îngropăm! Ratingul este o măciucă, folosită ca în comuna primitivă. Nici cei ce redactează acele „comunicate de presă” nu știu ce scriu, pentru că scriu după dictare. Nici cei care le preiau nu prea știu corect ce sunt acele „cifre” pentru că interesul lor este să umple blogul, ziarul, timpul de emisie. Nici cei care citesc comunicatele de PR nu înțeleg ce reprezintă acele „audiențe”. Ratingul și-a pierdut semnificația inițială într-o lume care nu mai pune preț pe cercetare, pe întrebări, care nu are timp și nici pregătirea pentru analize aprofundate și care a renunțat să mai gândească.

Într-o piață de media infectată de interese politice, practici imorale și orgolii aberante, sondajele de audiență au devenit țintele unor atacuri virulente ce urmăresc discreditarea și demolarea acestora. Dacă cifrele nu convin unui editor de presă ori unui patron de televiziune, atunci sondajul e prost, „sondorii” sunt „vânduți concurenței”, „opinia publică” trebuie să ia aminte la această nedreptate, sitemul de măsurare trebuie desființat!

Ultima campanie dusă de Realitatea TV împotriva Kantar Media, compania care furnizează sondajele TV, sub egida Asociației Române de Măsurare a Audienței (ARMA), este un bun exemplu de propagandă, linșaj, mistificare, toate bine îmbibate în mocirla prostiei, a imposturii și a lipsei de profesionalism. Și sondajele de audiență pentru presă sunt, la fiecare val de măsurători, țintele contestațiilor, ale ironiilor și ale disprețului. Iar cei care contestă n-au nicio îndoială. Dimpotrivă, exercită o siguranță de parcă ei sunt deținătorii adevărului! Caraghioasă postură. Dar cine mai are bunul simț să-și măsoare ridicolul?

Din corul acesta de contestari, scandalagii și bombănitori n-am auzit, în ultimii ani, voci care să propună îmbunătățirea sistemului de măsurare a audienței. Pentru că, în general, scandalul este mai zgomotos decât discursul constructiv. N-am văzut pe cineva din piață să propună un „set de măsuri” sau să ducă o campanie cu argumente profesioniste. Sondajele nu sunt perfecte. Toate sunt perfectibile. Dar piața noastră nu se gândește la o construcție durabilă. Parcă toți sunt chitiți să găsească greșeli, să arate cu degetul, să acuze și să demoleze. În locul construcției se preferă demolarea, pentru că este mai comodă și acoperă mediocritatea.

Cum ar arăta piața de media fără sistemele de măsurători ale audienței? Vedetele și realizatorii TV și-ar măsura ratingul după apelurile primite pe telefoanele mobile, editorii de presă și-ar număra cititorii la chioșcurile de ziare din Gara de Nord, oamenii de marketing ar comanda publicitate în emisiunile preferate ale șefilor sau ale soacrelor, publicitari ar aloca bugetele după cât de mari rebate-uri ar obține de la furnizorii de media, iar editorii de site-uri s-ar lăuda cu audiența după numărul postacilor pe forumuri. Nu suntem departe de o astfel de piață „liberă” ca o junglă.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii