Cautare




, Staff

Servicii financiare |
|

Sondaj BNR: Băncile au înăsprit standardele de creditare, în primul trimestru

Instituțiile de credit au înăsprit standardele de creditare, în primul trimestru al acestui an, atât pentru creditele de consum acordate populației, cât și pentru creditele ipotecare, arată un sondaj realizat de Banca Națională a României.
bani_money_leu

În cazul împrumuturilor acordate companiilor, condițiile de creditare s-au menținut la un nivel constant raportat la perioada anterioară, excepție făcând creditele acordate pe termen scurt companiilor mici și mijlocii, pentru care condițiile s-au înăsprit moderat.

Pentru următoarele trei luni, instituțiile de credit anticipează o înăsprire semnificativă a standardelor de creditare pentru creditele de consum și, respectiv, marginală pentru împrumuturile ipotecare. În ceea ce privește companiile nefinanciare, standardele de creditare sunt așteptate să se mențină şi în următorul trimestru la un nivel similar primului.

În primele trei luni ale acestui an, cererea de credite s-a majorat semnificativ, atât în cazul împrumuturilor de consum acordate populației, cât și pentru creditele destinate achiziției de locuințe și terenuri.

Cererea pentru credite destinate companiilor nefinanciare a avut un avans marginal. În trimestrul următor, băncile preconizează creșterea cererii, atât în cazul împrumuturilor de consum destinate populației, cât și pentru creditele ipotecare.

Estimările pentru trimestru doilea ale instituțiilor de credit cu privire la cererea venită din partea companiilor nefinanciare sunt în sensul majorării marginale a acesteia față de valoarea înregistrată în trimestrul curent”, se subliniază în sondajul BNR.

Sondajul este efectuat trimestrial de BNR, în lunile ianuarie, aprilie, iulie și octombrie, având la bază un chestionar (publicat în cadrul analizei din mai 2008) care este transmis primelor 10 bănci alese după cota de piață aferentă creditării companiilor și populației. Aceste instituții dețin aproximativ 80% din creditarea acestor sectoare.

Răspunsurile la întrebări sunt analizate din perspectiva procentului net. Opiniile acoperă evoluțiile din ultimele trei luni, iar așteptările se referă la următoarele trei luni.

În cazul întrebărilor care se referă la standardele de creditare, procentul net reprezintă diferența dintre procentul băncilor care au raportat înăsprirea standardelor și procentul băncilor care au raportat relaxarea acestora. Un procent net pozitiv semnalează că o proporție mai mare de bănci au înăsprit standardele de creditare, în timp ce un procent net negativ presupune că o proporție mai mare de bănci au relaxat standardele de creditare.

În cazul întrebărilor care se referă la cererea de credite, procentul net reprezintă diferența dintre procentul băncilor care au raportat creșterea cererii de credite și procentul băncilor care au raportat scăderea acestora. Un procent net pozitiv semnalează că o proporție mai mare de bănci a raportat creșterea cererii de credite, în timp ce un procent net negativ presupune că o proporție mai mare de bănci a raportat scăderea cererii de credite. Procentul net este calculat ținându-se cont de cota de piață a băncilor respondente.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii