FacebookTwitterLinkedIn

Silviu Dragomir, director executiv Editura Trei

Forbes: În calitate de editor, vă îngrijorează perspectiva în care volumele în format digital vor fi tot mai solicitate, în dauna cărților pe hârtie?

Silviu Dragomir: Nu, nu mă îngrijorează. Până la urmă nu suportul este cel mai important când vorbești despre o carte, ci „conținutul”. Este de dorit să se citească, indiferent de suport.

Forbes: În viziunea dvs., cum ar putea să conviețuiască digitalul și hârtia în industria editorială din România?

Silviu Dragomir: Că ne place, că nu ne place, ele trebuie să convietuiască. Oricât de atașați am fi de cartea pe hârtie, trebuie să fim atenți la evoluția tehnologică, care este parte a filosofiei de viață occidentale.

Știința este pusă în slujba tehnologiei, iar pașii înainte sunt nu numai uriași, ci și extrem de rapizi. Nici nu apuci să te poziționezi bine față de o problematică, pentru imediat se trece mai departe. Este și cazul cărții digitale.

Dupa un început timid, a urmat o adevarată explozie în SUA, unde s-a ajuns fulgerător la o cotă de piață de 20%. Adică enorm.

Nu același lucru s-a întâmplat în mult mai tradiționala Europa, unde nici acum nu s-a depășit o cotă de piață de aproximativ 3%. Toată lumea previziona o mare explozie a cotelor de piață. Însă, surpriză! Se pare că nu este așa.

Ultimele statistici  (Bookseller, ianuarie 2014) arată o încetinire serioasă a creșterii digitalului, în timp ce printul a avut o evoluție „robustă”. Se vorbește deja de „new business models” în digital ca de o necesitate.

Să devină totul așa de fragil într-un timp atât de scurt ? Dar așa cum par a fi de acord mai toți analiștii pieței de carte, avem de-a face cu unul din cele mai impredictibile business-uri.

Oricum, digitalul face acum parte din viața noastră, a editorilor, este clar integrat. Odata ce s-a acceptat asta parcă a și început să se vorbească mai puțin despre el. Au dispărut multe din temerile inițiale, legate de „pericolul” cărților digitale. Se pare că „pericolul” s-a mutat înspre „competiția neloială” generată de anumite modele de business gen Amazon…

Forbes: Ce avantaje are cartea pe hârtie în fața celei în format electronic din perspectiva unui editor? Dar dezavantaje?

Silviu Dragomir: Ca editor aș vrea să folosesc cât mai mult avantajele fiecărui tip de format. La o primă vedere, digitalul presupune costuri mai mici, ceea ce este adevărat, dar și ponderea este una redusă. Apoi, TVA-ul de 24% este un mare dezavantaj. Cartea pe hârtie îți oferă, însă, vizibilitate și „consistență”. Și deocamdată ea te face să te simți „editor”…

Forbes: Vă rugăm să nominalizați câteva titluri de cărți tipărite pe hârtie din portofoliul editurii pe care o conduceţi care au avut cele mai mari vânzări.

Silviu Dragomir: Pascal Bruckner, Stieg Larsson, Fifty Shades, dar și Sigmund Freud și C.G. Jung

Forbes: Dumneavoastră preferați să citiți cărți pe hârtie sau în format digital?

Silviu Dragomir: Da, prefer cărțile pe hârtie, însă, când e cazul citesc cu plăcere și e-book.

Forbes: În România, se pot face profituri din vânzările de e-bookuri?

Silviu Dragomir: Încă nu.