Cautare




, Editor Coordonator

Media şi entertainment |
|

Și supermașinile au nevoie de ventilatoare, nu-i așa?

Noul supercar conceput de legendarul designer sud-african Gordon Murray are cutie de viteze manuală și o turbină uriașă în partea din spate, cu rolul de a îmbunătăți aerodinamica vehiculului.
 aboneaza-te
GMD_025

Gordon Murray face parte din acea categorie rară de oameni de geniu pentru care vârsta nu aduce cu sine blazare, oboseală sau plictis: poate că trupul ar avea nevoie de o revizie, dar mintea și spiritul creativ continuă să funcționeze la randament maxim. La 74 de ani, Gordon Murray, care a scris istorie în cursele de Formula 1 în calitate de designer și inginer al echipelor Brabham și McLaren, își aniversează semicentenarul de activitate în industria auto cu un proiect nou, denumit T.50.

Cu motor V12 aspirat și cutie de viteze manuală cu șase trepte, supercarul lui Murray este destinat celor cărora la place să piloteze: propulsorul de 3,9 litri vine de la Cosworth, poate fi turat până la 12.000 rotații pe minut și livrează 650 de cai putere care trebuie să pună în mișcare un automobil de 980 kg. Spatele mașinii este spectaculos întrucât include o turbină de mari dimensiuni, care trage aerul de sub vehicul îmbunătățindu-i aderența și oferindu-i o manevrabilitate superioară la viteze foarte mari. Așadar, din spate T.50 arată ca un avion de vânătoare F16 sau ca Pagani Zonda, a cărei evacuare cvadruplă încadrată într-un cerc a devenit emblema brandului.

Însă Zonda nu se născuse pe vremea când Gordon Murray folosea pentru prima dată turbina exterioară: se întâmpla în 1978, pe un monopost de Formula 1 al echipei Brabham, deținute pe atunci de Bernie Ecclestone. Configurația a provocat nemulțumirea celorlalți producători și, deși FIA a autorizat folosirea turbinei, Ecclestone a retras mașina din competiție. Motivul, a explicat Gordon Murray mai târziu, era acela că Ecclestone viza postul de CEO al Formula One Group (pe care l-a deținut din 1987 până în 2017), demers în care avea nevoie de susținerea tuturor producătorilor din Formula 1.

Pentru a respecta adevărul istoric, trebuie să precizăm că ideea cu ventilatorul nu i-a aparținut lui Murray, ci celuilalt designer de la Brabham din anii 80, David Cox: într-o serie de articole publicate în 1980 în revista britanică Autosport, Cox a explicat conceptul, ce calcule a făcut și cum i-a convins pe comisarii FIA că turbina respecta regulamentul competiției.

Murray a studiat la Durban University of Technology și și-a construit propria mașină cu care a participat, în 1967 și 1968, la curse în Campionatul Național al Africii de Sud. În 1969, Bernie Ecclestone a preluat echipa de Formula 1 Brabham și l-a numit pe Murray, pe atunci în vârstă de 23 de ani, șef al echipei de design. Au fost anii de aur pentru Brabham, echipa obținând peste 20 de victorii în Grand Prix-uri, iar Nelson Piquet câștigând titlul la piloți de două ori, în 1981 și 1983, la bordul unui monopost proiectat de Murray.

Din 1987, Murray a fost director tehnic la McLaren. Până în 1991, echipa McLaren avea să câștige de două campionatul la constructori și de trei ori la piloți (Alain Prost în 1989, Ayrton Senna în 1990 și 1991).
Între designerii auto, Gordon Murray are un loc aparte: el le-a oferit lui Nelson Piquet, Alain Prost și Ayrton Senna monoposturile cu care au câștigat campionatul mondial de Formula 1, și lui Michael Schumacher supermașina favorită de zi cu zi, McLaren F1.

McLaren F1 a fost proiectat de Murray după ce s-a retras din Marele Circ. Supercarul avea ADN de curse nu doar în zona tehnică, ci și la interior: automobilul avea un singur loc, amplasat central, similar monoposturilor din Formula 1. Marele campion de Formula 1, Michael Schumacher, a fost unul dintre fanii declarați ai mașinii.

O altă zonă de interes pentru Murray este mobilitatea utilitară și de masă. Una dintre cele mai revoluționare creații ale sale a fost vehiculul utilitar Ox, care era livrat într-o cutie, ca un dulap de la IKEA, și putea fi asamblat de trei persoane în mai puțin de șase ore. Bineînțeles, automobil electric a fost o provocare pentru Murray, acesta proiectând un astfel de vehicul încă din 2008. Denumit T.25, acesta este mai mic decât un Smart, și este un proiect revoluționar nu doar pentru că șasiul este inspirat de safety cell-ul din F1, ci și din punct de vedere al sustenabilității, manevrabilității, greutății și eficienței.

După ce a lucrat o viață pentru Formula 1, Gordon Murray e de mai bine de zece ani în pole position în cursa pentru electrificare.

FOTO: Gordon Murray Design

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii