Cautare




, Contributor

I'm a News Editor at Forbes Romania, with a focus on covering food industry, health industry, agriculture, tourism, FMCG and HoReCa. Have any news tip? Drop me an email at laura.cioba@forbes.ro

Analize |
|

Sergiu Staicu, director general, Syngenta România: „Anul 2020 mi-a reconfirmat o convingere foarte puternică pe care o am – în situațiile de criză, oamenii sunt cei care fac diferența”

Forbes România a invitat comunitatea de business din România să răspundă la cele mai importante chestiuni ale momentului în cadrul proiectului editorial #lecțiipentru2021.
Sergiu Staicu foto 2

Evoluția companiei într-un cuvânt

Anul pe care tocmai îl încheiem a fost unul mult prea complex pentru a putea rezuma într-un singur cuvant experiența avută. Însa, dacă trebuie să aleg, am să folosesc rezilientă.

Am avut parte în 2020 de provocări serioase, începând cu pandemia de COVID -19 și apoi seceta, în special din zona de sud-est și est a României. Ambele au avut un impact important asupra intregii industrie agroalimentară.

Nu întâmplător am ales cuvântul “reziliență” întrucât, am fost nevoiți să ne adaptăm rapid noului mod de lucru. Am folosit la maxim oportunitățile pe care digitalizarea ni le oferă, trecând evenimentele și comunicările noastre în on-line. Întâlnirile fizice s-au desfășurat cu precădere în câmp, favorizând întâlnirile individuale în detrimentul celor de grup, desigur cu respectarea tuturor măsurilor de protecție și distanțare fizică. În pofida tuturor provocărilor, am reușit să ne adaptăm cu bine și să asigurăm fermilerior din România produsele, tehnologiile și suportul tehnic necesare în activitatea din fermă. Am continuat astfel și în 2020 să fim aproape de fermieri atunci când aceștia au avut nevoie de suportul nostru.

Înainte de a mă referi la obiective, aș dori sa menționez echipa Syngenta. Implicarea colegilor mei și pasiunea pentru ceea ce fac au fost elemente esențiale care ne-au permis să ne atingem obiectivele propuse pentru 2020. Iar aici pot să vă dau exemplu creșterea cotei de piață la cultura de floarea soarelui. Syngenta, lider la nivel european, este în anul 2020 lider de piata la semințe de floarea soarelui și în Romania (Conform volumului de semințe însămânțate. Cercetare de piață independentă – 2020 România și 2020 Europa – preluată de la AMIS, Grupul Kleffmann – acum parte a Kynetec). Am anticipat tendințele pieței alimentare unde cererea pentru ulei high-oliec a fost în creștere în ultimii ani. Atfel, am dezvoltat pentru fermierii din România un portofoliu de hibrizi de floarea soarelui high-oleic cu performanțe de producție la același nivel cu cei mai buni hibrzi linoleici, Syngenta punând astăzi la dispoziția fermierilor din România o gamă completă de semințe de floarea soarelui.

Este adevărat că efectele pandemiei au afectat toate domeniile economiei globale. Ca urmare, agricultura şi agribusiness-ul nu puteau rămâne imune la această stare de fapt. Siguranţa alimentară şi asigurarea hranei sunt însă elemente vitale pentru omenire. În aceste condiţii, sectorul agricol trebuie prioritizat, cu atât mai mult în această situaţie de criză. Oamenii trebuie să aibă acces la hrană, culturile trebuie înființate și îngrijite în fiecare an. În 2020, pandemia de COVID-19 ne-a reamintit cât de importantă este meseria de fermier.

 

Cele mai importante lecții

Sunt câteva lucruri pe care aș vrea să le menționez. În primul rând, menținerea permanentă a contactului, identificarea unor modalități alternative de interacțiune, cu fermierii și distribuitorii noștri a fost esențial pentru continuitatea buiness-ului pentru toți cei implicați. De asemenea, anul 2020 mi-a reconfirmat o convingere foarte puternică pe care o am – în orice situație, dar mai ales în situațiile de criză, oamenii sunt cei care fac diferența. Ambiția, pasiunea, precum și dorința de dezvoltare continuă sunt elemente ce definesc echipa Syngenta. Vreau să le mulțumesc și pe această cale colegilor pentru ceea ce au realizat în 2020 și pentru modul în care s-au adaptat la noile condiții inpuse de această pandemie. Și nu în ultimul rând, consider că indiferent de situaţie, trebuie să avem un plan strategic, complementat de o doză bună de flexibilitate și agilitate pentru a ne adapta și a răspunde provocărilor.

În plan personal, am învățat să îmbin eficient munca de acasă cu petrecerea de timp de calitate împreună cu soția și băiețelul nostru de trei ani și cinci luni.

 

Prestația autorităților

În astfel de situații, toți trebuie să fim responsabili și să luăm măsurile care se impun.

Pentru compania Syngenta, siguranța și sănătatea angajaților, a partenerilor și a tuturor colaboratorilor a fost și rămâne pe primul loc. Din acest motiv, încă de la debitul pandemiei, am luat toate măsurile de precauție și prevenţie. Majoritatea echipei de la birou a lucrat și continuă să lucreze de acasă, iar colegii din teren care lucrează direct cu partenerii și clienții noștri au respectat cu strictețe măsurile de siguranţă sanitară pentru a asigura sănătatea celor cu care au venit în contact. Am fost nevoiți să ne adaptăm și să ne eficientizăm operațiunile pentru a putea asigura fermierilor din România produsele, tehnologiile dar și suportul tehnic astfel încât activitatea din ferma să nu fie afectată substanțial.

 

Strategia de business pentru 2021

Aș rezuma în câteva cuvinte: inovație, încredere, adaptabilitate și dezvoltarea capabilităților.

Ambiția nostră rămâne aceeași – ne propunem sa fim cea mai colaborativă și de încredere echipă din agricultură, oferind semințe de vârf și inovații în protecția plantelor, pentru a spori prosperitatea fermierilor.

Vom continua să fim aproape de fermieri și în 2021. Anul acesta am crescut seminificativ numărul membrilor echipei noastre, iar în 2021 vom continua să investim în creșterea capabilităților colegilor noștri. Avem nevoie să fim foarte bine pregătiți pentru a contribui la una dintre cele mai importante provocări cu care se confruntă omenirea – cum să hrănim în siguranță și eficient o populație globală în creștere, conservând în același timp resursele și având grijă de plantetă noastră.

  

Provocări în 2021

Anul 2020 ne-a demonstart din plin că pot apărea situații dificile, greu, daca nu imposibil, de anticipat. Cred că cel puțin, prima parte a anului 2021, va fi dominată de nevoia de a combate această pandemie, lucru care vine și cu consecințe economice într-o lume atât de interconectată.

În timp ce impactul crizei globale de sănătate continuă să fie resimțit în toate industriile, agricultura rămâne, așa cum menționam la început, un domeniu care trebuie protejat indiferent de situație. La începutul anului 2020, pe măsură ce frontierele s-au închis și producția și accesibilitatea la alimente a devenit perturbată în anumite părți ale globului, lumea a început să acorde o atenție deosebită sistemelor agricole existente pentru a menține fluxul de produse agricole în mișcare. Unul dintre cele mai importante lucruri care trebuie asigurate în asfel de perioade de crize este securitatea alimentară. Cred cu tărie că trebuie să depunem toate eforturile să continuăm să facem acest lucru și în viitor.

 

 

 

 

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii