FacebookTwitterLinkedIn

Sergiu Chircă, CEO elefant.ro

Forbes: Cum v-a venit ideea să organizați elefantFest, un târg de carte online?

Sergiu Chircă: Este absolut clar că acest an este cu totul special. Oamenii au stat mult acasă, au lucrat de la distanță pe cât a fost posibil, alternativele de divertisment sunt mult reduse pentru că regulile de distanțare socială au impus închiderea destinațiilor culturale – teatre, muzee și alte spații, inclusiv a târgurilor de carte.

Editurile, partenerii noștri de 10 ani, își organizau întregul calendar editorial în funcție de cele două târguri mari – Bookfest avea loc la finalul primăverii, iar Gaudeamus în noiembrie. Pe perioada celor două târguri ele publicau cele mai multe titluri din catalogul lor anual.

Ideea a apărut absolut natural pentru că elefant.ro are forța de a organiza un târg online de asemena anvergură.

Prin elefantFest, primul târg de carte la care au acces cititorii din toată țara simultan, ne dorim atât cultural, cu gândul la cititori, cât și comercial, cu gândul la partenerii noștri, să venim cu o propunere nouă pe piața editorială care să satisfacă ambele nevoi: acces la noutăți și la mult așteptatele evenimente editoriale, dar și acces la un public avid de lectură, mult mai numeros.

Așteptăm la elefanFest peste un milion de cititori, de 10 ori mai mulți decât media de vizitatori a unui târg tradițional.

Forbes: Mizați pe faptul că cititorii de carte, frustrați de faptul că a fost anulat Bookfest, se vor reorienta în online, către elefantFest?

Sergiu Chircă:  Anularea evenimentelor tradiționale este o consecință a situației globale prin care trecem. Nu ar trebui să genereze mai multă frustrare decât pandemia în sine.  Dar tocmai pentru că înțelegem această dorință de a evada, în literatură, în evenimente culturale de înaltă ținută, dorim să oferim tuturor pasionaților de lectură, din toată țara, chiar și celor care nu au ajuns vreodată la un târg de carte, posibilitatea descoperirii unui astfel de eveniment online.

Forbes: Câte edituri și-au anunțat participarea la elefantFest? Câte titluri vor fi puse în vânzare? Ce discounturi se vor practica?

Sergiu Chircă: La elefantFest vor participa peste 40 de edituri. Pe rafturile standurilor din târg vor fi expuse și disponibile spre cumpărare peste 50.000 de cărți în limba română și peste 600.000 de titluri în engleză, acesta fiind, de altfel și primul târg unde se organizează un stand de carte străină. Discounturile pregătite pentru elefantFest vor fi atractive pentru cititorii din întreaga Românie.

Forbes: Explicați-ne, vă rugăm, cum va funcționa tehnic acest târg. Sunt un pasionat al cărții. Cum intru în acest „târg”, cum trebuie să „mă mișc”, cum caut cărțile și cum cumpăr?

Sergiu Chircă: Orice cititor care va accesa elefant.ro începând de pe 27 mai până pe 31 mai inclusiv, va intra în târg.

Fiecare editură va avea un stand propriu, personalizat, organizat, sperăm noi, cel puțin la fel de bine ca într-un târg tradițional, astel încât să își poată pune în valoare cât mai bine portofoliul editorial. Lansările de carte se vor face după un program prestabilit, ca și în cazul unui târg dintr-un spațiu convențional.

Scriitorii din România și din străinătate își vor lansa online noile titluri, cititorii își vor putea urmări online autorii preferați și vor putea achiziționa cărți cu autograf.

În fiecare zi, la elefantFest  vor fi între 8 și 10 lansări de carte conform unui calendar bine pus la punct.

Ce aduce mediul online nou este accesul la târgul de carte de oriunde din țară. Practic, un milion de cititori pot fi simultan în elefantFest fără să simtă aglomerația și respectând toate regulile de distanțare socială.

Forbes: Câte exemplare de cărți a vândut platforma elefant.ro în perioada 16 martie – 15 mai 2020? O comparație cu acceași perioadă a anului trecut.

Sergiu Chircă: Aproape un milion de exemplare. Pofta românilor pentru carte a fost mare în această perioadă astfel încât, la această categorie de produse, dacă până acum aveam într-un coș de cumpărături, în medie trei cărți, în această perioadă am depășit media de șase titluri.

Forbes: La nivelul pieței editoriale, considerați că în perioada 16 martie – 15 mai 2020 s-au vândut pe canalele online mai multe cârți decât în aceeași perioadă a anului trecut? Altfel spus, interesul pentru carte a crescut în perioada de izolare?

Sergiu Chircă: Da, absolut. Cu cel puțin 30-40% mai mult. În primul rând, aproape orice distribuitor offline de carte a fost închis. În al doilea rând, mulți pasionați de lectură au descoperit acum că, a cumpăra online este nu doar simplu, dar și sigur, iar oferta este mult mai generoasă.

Forbes: Ce se mai poate salva din piața editorială în anul 2020?

Sergiu Chircă: Prin intermediul canalelor online, piața editorială e posibil să nu cunoască o criză similară cu cea din alte domenii.

Evenimentele de lansare de carte pot fi foarte bine organizate online, canalele de vânzare online pot suplini punctele de desfacere offline și, mai mult decât atât, prin online ajungem să acoperim toată țara, nu doar acele localități unde există librării. Spre exemplu, elefant.ro a reușit în cei 10 ani de existență să livreze peste 20 de milioane de cărți în întreaga țară, inclusiv în peste 12.000 de localități unde nu există nicio librărie.

Forbes: Cum vedeți viitorul pieței editoriale în România (anii 2021 – 2021)?

Sergiu Chircă: Cred că noua normalitate despre care se tot vorbește este deja aici, o trăim acum. Nimic nu va mai fi la fel ca înainte și trebuie să fim cu toții conștienți de acest fapt. Vom consuma mai multă cultură online decât înainte, chiar și când se vor deschide toate librăriile, muzeele, teatrele, galeriile de artă.

Industria va putea crește în continuare și în această nouă normalitate. Mediul online oferă acces la cultură unui public mult mai numeros. Mă aștept ca editurile să fie mai active în promovarea propriilor site-uri și evenimente.

Ceea ce câștigăm acum este obișnuița iubitorului de carte de a consuma mai mult online. Pe viitor, ceea ce acum este o soluție de moment, va fi o constantă. Târguri, lansări de carte, sesiuni de autografe, întâlniri cu autorii se vor petrece tot mai mult online, rămânând una dintre cele mai bune opțiuni de acces la public pentru industria de carte.