Cautare




, Contributor

Bijuterii |
|

„Sentimentele nu sunt o slăbiciune”

Am avut bucuria și onoarea de a discuta cu minunatul domn Roberto Coin, fondatorul și proprietarul brandului de bijuterii cu același nume. Ca de obicei, am vorbit despre bijuterii, dar și despre politică, business și... sentimente. În exclusivitate.
DSCF0750

Cum a fost anul trecut pentru Roberto Coin?

Ei bine, ultimii câțiva ani au fost destul de dificili pentru întreaga lume. Din fericire, noi am reușit să ne dezvoltăm afacerea în diferite țări, în diferite zone ale lumii. Piața din SUA și cea din Canada încă rămân pe poziții în ceea ce ne privește; așadar, luând în calcul toate aspectele, putem spune că ne merge foarte bine. Dar, firește, am investit foarte mult, continuăm să credem în afacerea noastră, iar rezultatele nu se lasă așteptate.

Care au fost cele mai mari provocări pentru afacerea dumneavoastră în ultimii ani?

Mai întâi de toate, frământările din lumea politică. Ele tulbură liniștea consumatorului, a oamenilor de afaceri, a schimburilor comerciale internaționale. Știți cum e cu importurile din China, America… Toate aceste lucruri creează confuzie. Altfel, piața ar evolua normal. Fiecare țară are problemele ei – de pildă, Italia, țara mea de origine, are acum mari probleme financiare. Dar cu asta suntem obișnuiți. Trebuie să muncim mai mult, să oferim servicii mai bune, să facem bijuterii mai bune, să înțelegem ritmul lumii actuale, schimbările care se petrec continuu sub ochii noștri… Și avem o susținere necondiționată din partea femeilor. La urma urmei, compania mea este, probabil, alcătuită din femei în proporție de 85%. Așadar, pot spune că am mare încredere în lumea femeilor. Așa-numiții mileniali… lor chiar le place să cumpere produse de la un anumit brand, dar vor să cumpere mai des decât alții. Și vor calitate mare la prețuri mici. Nu-și doresc bijuterii pentru toată viața. Dimpotrivă, își doresc să le poată schimba – în ton cu lumea noastră de astăzi, care se schimbă constant. Deci vor să consume, dar într-o manieră diferită. Le plac poveștile frumoase, cu condiția să fie și adevărate. Pentru că în trecut s-au spus prea multe povești și este foarte dificil pentru ei să aleagă povestea corectă. Așa că își doresc povestea adevărată, cât mai rapid cu putință. Ceea ce este întotdeauna o provocare, pentru că lumea se schimbă. Înainte a fost Europa, apoi SUA, acum, curentul se îndreaptă către China… Avem de-a face, deci, cu o clientelă diferită, cu gusturi diferite. Și trebuie să fim conștienți de asta.

Apropo de mileniali, care își doresc să cumpere, dar nu își doresc bijuterii pentru toată viața: v-ați gândit vreodată să folosiți diamante sintetice – pentru a sprijini punctul de preț? Diamante pe care, firește, să le declarați ca fiind sintetice.

Ei bine, aici atingeți un subiect foarte delicat, pentru că, personal, sunt complet împotriva diamantelor sintetice. Fac parte din consiliul director al World Diamond Council – așadar, sunt unul dintre fondatorii WDC –, am colaborat în mod constant cu Kimberley Process, cu Organizația Națiunilor Unite și cu diverse națiuni ale lumii, în încercarea de a reglementa industria diamantelor, de a ne asigura că nu există copii exploatați prin muncă în minele de diamante, de a crește nivelul salarial al părinților. Am depus eforturi susținute în această privință în ultimii 25 de ani, pentru ca acum să trecem la diamantele sintetice. În esență, nu este nimic în neregulă cu diamantele sintetice. Dar, vedeți dumneavoastră, eu nu le pot identifica. Iar eu sunt expert în diamante. Prin urmare, eu cumpăr diamantul brut și nu știu dacă piatra aceea brută este veritabilă sau nu. Tai diamantul, nu înțeleg dacă este veritabil sau nu. Îl vând mai departe la distribuitor, care nu știe dacă este veritabil sau nu. Apoi diamantul ajunge la client, care, nici el, nu știe dacă este veritabil sau nu. Va trebui să aibă încredere în reprezentanța care i-a vândut diamantul, care trebuie să fie o companie respectabilă. Așadar, sunt împotriva sinteticului, pentru că nu poate fi identificat. Poate fi identificat doar cu ajutorul mașinilor speciale, de care, firește, noi dispunem și de aceea putem garanta că diamantele noastre nu sunt sintetice. Vreau să spun că, probabil, diamantele sintetice reprezintă viitorul industriei, dar ele trebuie să fie identificabile. Ele trebuie să aibă o ștanță, un marcaj care să avizeze consumatorul că sunt sintetice. Și cred că lucrurile vor decurge foarte bine atunci. Pentru că știi de la bun început că produsul pe care îl cumperi este sintetic.

Exact, este o alegere conștientă.

Swarovski a făcut o avere. Iar acolo este vorba despre sticlă. Cu siguranță se poate face o avere din diamante sintetice. Dar, teoretic vorbind, ca etică de afaceri a unor branduri… Sunt complet împotriva diamantelor sintetice.

Spuneați că femeile de astăzi sunt foarte diferite dintr-o parte în alta a Globului. Când concepeți o colecție, aveți în vedere acest aspect sau încercați să creați bijuterii universale?

Noi creăm bijuterii universale. Dar, așa cum știți, avem această mentalitate de a „îmbrăca” femeile altfel. Brandurile au tendința de a le împodobi pe toate la fel, dar eu mi-am dorit întotdeauna să le îmbrac diferit – pentru că sunteți diferite. Nu este vorba doar despre vârstă, este vorba, în egală măsură, și despre statutul social – dumneavoastră sunteți, probabil, femeie de afaceri, o altă persoană este politician, o alta – casnică. E altceva. Plus, vârstele diferite. Astăzi este bunică, dar ieri era mamă. Cred că lucrurile stau diferit. Iar mie îmi place să aleg bijuteriile în așa fel încât să se potrivească peronalității femeii și să o facă pe aceasta să se simtă foarte confortabil cu ceea ce poartă. Nu-mi plac bijuteriile ostentative – nu este nevoie de așa ceva. La urma urmei, frumusețea nu are nicio legătură cu prețul. Poți avea o piesă ieftină care să fie mult mai frumoasă decât o piesă scumpă și, probabil, chiar mai elegantă. Dar, slavă Domnului, lucrurile au stat întotdeauna așa (râde). Iar atunci când porți o piesă foarte scumpă, aceasta nu este neapărat și frumoasă.

De acord. Ce ne puteți spune despre colecția de anul acesta? Despre partea romantică și cea foarte rock…

Poate că ar trebui să ne întoarcem cu toții la romantismul de altădată. Astăzi s-ar zice că toate aceste sentimente au dispărut. Și au dispărut pentru că nimeni nu mai vorbește despre ele. Se presupune că omul de afaceri aproape că n-ar trebui să aibă sentimente, pentru că nu trebuie să aibă slăbiciuni. Dar sentimentele nu sunt slăbiciuni – dimpotrivă, sunt puncte-forte. Așadar, sentimentele trebuie să revină, romantismul trebuie să revină. Iar muzica rock… Când spunem rock, spunem bucurie; când spunem rock, spunem dans; ne gândim probabil la curentul „flower power”… Are acea notă de bucurie. În plus, ne întoarcem la piesele noastre clasice, potrivite pentru persoane diferite, în maniere diferite. Am făcut 500 sau 600 de modele numai anul acesta.

Serios?

Da. Prin urmare, aveți de unde alege.

Da, așa este. Încă o întrebare, apropo de Baselworld. Ce părere aveți? Credeți că această formulă nouă va fi de durată?

Trecem printr-o perioadă foarte dificilă, cu toții trebuie să facem față la tot felul de cheltuieli. Dar, într-un fel, târgurile ne-au ajutat mult în trecut. Adevărata problemă aici este reprezentată de cheltuieli. Când totul devine prea scump, nimeni nu mai vrea să plătească. Basel a fost un târg extraordinar în trecut. Și s-a schimbat. A plecat de foarte jos, a ajuns foarte sus, iar acum trebuie să decidă în ce direcție o ia. Pentru mine, Basel este important, întotdeauna a fost, datorită brandului Rolex – și slavă Domnului că există Rolex și există Patek Philippe, care ne-au ajutat enorm… Acum, lucrurile sunt cam încurcate, dar, într-un final, fiecare târg se va strădui în felul său propriu să își creeze o identitate – ceea ce se va și întâmpla, cu siguranță. Firește, multe dintre marile branduri își organizează propriile evenimente și le merge foarte bine pentru un an-doi. Dar ajungem la situația în care reprezentantul nostru trebuie să se întoarcă în Europa de 20 de ori – 20 de branduri, 20 de prezentări, 20 de petreceri… În final, își va petrece tot timpul cumpărând, când, de fapt, ar trebui să își petreacă timpul vânzând! Dar cred că elvețienii vor răzbi întotdeauna. Este o țară cu prestigiu și, atâta vreme cât lucrurile nu devin ridicol de scumpe, cu toții ne vom dori să ne întoarcem aici.

Vă mulțumesc foarte mult!

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii