FacebookTwitterLinkedIn

Când mă gândesc la capitalele importante ale lumii artei, probabil că nu Stockholmul este primul care îmi vine în minte, însă am fost atât de încântată să descopăr o cultură estetică omniprezentă, serenă, deși avangardistă, și palpabilă în toate aspectele vieții cotidiene: de la designul interior modernist al cafenelei locale până la stilul de stradă über-cool.

Pentru orice iubitor de artă care vizitează Stockholmul, prima oprire trebuie să fie Moderna Museet. Vă recomand și să mergeți pe jos – nu numai pentru a vă integra cu localnicii și pentru a face puțină mișcare dacă sunteți un fanatic Fitbit ca mine! – dar și pentru că nu există o satisfacție mai mare decât traversarea podului Skeppsholmsbron pentru a vedea în depărtare instalația lui Niki de Saint Phalle, Le Paradis fantastique.

Niki de Saint Phalle – Le paradis fantastique

Sculpturile „Nana” ale lui Saint Phalle sunt triumfătoare, reprezentând figura feminină ca pe o zeiță voluptuoasă, preocupată în a se bucura de centrul fântânii din parcul muzeului, în loc de a împodobi marginile acesteia. Astfel, instalația dă tonul unei colecții care își asumă riscuri și este înaintea timpului său, plasând artiștii și principiile lor în prim-plan.

În acest sens, Moderna Museet nu este un muzeu tipic de artă modernă „enciclopedic”. Expoziția Giacometti, deschisă până la sfârșitul lunii, prezintă nu numai figurile alungite, bine documentate, ale artistului, ci și schițe și lucrări timpurii, subliniind multidimensionalitatea și procesul creativ al lui Giacometti.

Stockholm Sessions. Installation

Ca o extensie a moștenirii Moderna, Stockholm găzduiește, de asemenea, o vibrantă scenă de artă emergentă. Stockholm Sessions, o expoziție caleidoscopică de artiști în devenire, este rezultatul unei colaborări între Galeria Carl Kostyál și Gullringsbo Konstsamling și include picturi de la artiști precum Gina Beavers, Oli Epp, Ana Benaroya și Rebecca Ness. Evenimentul de deschidere a fost restrâns, având în vedere reglementările locale privind coronavirusul, dar hotdogii și berea organică erau încă în ofertă, amintind de festivitățile boeme din trecut.

Michael Craig Martin la Galeria Carling Dalenson

În centrul orașului, am asistat la prima expoziție scandinavă a maestrului britanic Michael Craig-Martin la galeria Carling Dalenson. Picturile redau obiecte precum laptopuri, tirbușoane și căști în nuanțe saturate, însă perfecțiunea lor dezvăluie fascinația meditativă a artistului pentru obiectele domestice și, mai mult, atașamentul nostru față de ele.

Îmi amintesc perfect prima mea întâlnire cu arta de după perioada de carantină, așa că a trebuit să includ și Wanås Estate în acest articol. Complexul Wanås, din regiunea sudică a Suediei, Skåne, este diferit de majoritatea parcurilor de sculptură în sensul că nu este o grădină amenajată, ci mai degrabă o pădure sălbatică, în care sculpturile monumentale par împletite în natură, spre deosebire de a fi ornamente pe bradul de Crăciun.

Wanås Wall, Jenny Holzer
Wanås Wall, Jenny Holzer


Lucrarea mea preferată a fost Wanås Wall, a lui Jenny Holzer, unde artista a înscris pe rămășițele existente ale unui zid medieval de piatră afirmațiile ei contradictorii precum: „Decadența poate fi un scop în sine” sau „Confuzia este un mod de a rămâne cinstit”. În altă parte a pădurii pot fi văzute și lucrările lui Yayoi Kusama, Antony Gormley și Marina Abramovic.

În sfârșit, o excursie la Wanås nu este completă fără o cină la restaurantul farm-to-table din incintă, cu vedere la castelul din secolul al XVI-lea, o reflecție asupra angajamentului continuu al fundației pentru susținerea mediului și spiritului scandinav.

Castelul Wanas