Cautare




, Contributor

Planning Director la Starcom MediaVest Group

Opinii |
|

Scrisoare către mine după 15 ani de publicitate

15 ani în publicitate: sunt mulţi, sunt puţini? Dacă mă uit în oglindă să văd ridurile dese şi părul rar, sunt mulţi, dacă mă uit la numărul de proiecte şi branduri pentru care am lucrat, sunt iarăşi mulţi. Însă, dacă mă uit la cât am învăţat, nu mai sunt aşa mulţi. Dar câteva lucruri tot mi-au rămas.
Marian Petcu

Dacă mi-aş trimite o scrisoare pe care s-o primesc în anul 2000 (da, pentru nostalgicii ca mine – Noi şi anul 2000 – nu am zburat pe Marte, nu am avut 42 de roboţi personali şi nu am avut nici mini-rachetă la scară, dar eram anul doi de facultate şi am crezut că l-am prins pe Dumnezeu de ambele picioare când m-am angajat într-o agenţie de publicitate unde câştigam 100 USD pe lună) oare ce aş trece în ea? Ce sfaturi mi-aş da? (În primul rând, să mă îmbrac mai frumos, să mă tund mai des şi să fiu mai curajos cu fetele dar, mă rog, asta nu e pentru un articol în Forbes…)

Aşadar, să trecem la treabă în doar 10 paşi:

1. Citeşte! Beletristică. Multă. Şi mai multă decât ai citit. Exerciţiul lecturii te pune în pantofii a mii şi mii de personaje cărora le trăieşti viaţa, gândeşti ca ei, priveşti lumea prin ochii lor. Şi persoanjele astea sunt deştepţi, proşti, nebuni, femei, bărbaţi, săraci, bogaţi, de la sat, de la oraş.

În afară de faptul că o să fii mai deştept şi că o să îţi petreci mult timp de calitate citind, când o să dai peste publicul ţintă Bărbaţi, Urban, necăsătoriţi, 25-30 de ani, pasionaţi de cumpărături la telefon, care lucrează în industria auto şi care călătoresc foarte des cu avionul o să fie infinit mai uşor să ţi-l imaginezi şi să ştii cui ai putea să i te adresezi. Sau profesori misterioşi, posesori de motani negri. Sau, dacă ai de vândut seturi de 12 scaune, o să ştii deja cui trebuie să te adresezi.

2. Mergi la fel de mult cu metroul, autobuzul, trenul. Acolo vezi oameni reali, oameni care nu fac parte din cercul tău restrâns de prieteni. Ascultă ce vorbesc (e şi amuzant deseori, deci nu te vei plictisi). Oameni care nu gândesc ca tine şi care nu se entuziasmează la ce te entuziasmezi tu. Alftel, o să sfârșești crezând că poţi vinde câteva milioane de plicuri de supă făcând campanii deştepte şi interactive pe radio online.

3. Uită-te la TV, citeşte ziare şi reviste de toate felurile, ascultă posturi de radio unde se fac glume care ţie ţi se par proaste. Oamenii fac toate astea. Doar aşa poţi să ajungi la ei. Sigur, nu înseamnă să stai seară de seară cu ghidul TV în mână, dar 15 minute petrecute în faţa unui show cu blonde versus bruneţi îţi pot da soluţii de comunicare cât 15 cărţi de marketing. Şi, mai ales în ziua de azi, mai intră și pe site-uri unde sunt articole despre dacii care au inventat telefonia mobilă şi citeşte și câteva comentarii.

Citește: Supraexpunerea la informații și consumatorul de digital

4. Încearcă să înţelegi cât mai mult că banii pe care îi cheltuiești pe o campanie sunt bani reali. Ştiu, e greu să îţi poţi imagina cum arată 1.000.000 de euro. Dar cineva, undeva, a muncit pentru banii ăia. Şi nu e ok să-i vezi doar ca pe o celulă în excel unde poţi scrie ce vrei tu.

5. Spune ce ai de spus cu şi mai mult aplomb. Dacă taci astăzi, taci mâine, poimâine nimeni nu se va aştepta ca tu să ai ceva de spus.

6. Pe de altă parte, nu spune tâmpenii. Trece totul prin filtrul raţiunii. Când scrii ceva într-un power point, gândeşte-te tot timpul dacă ar fi firesc să spui aşa ceva unei fete de care îţi place fără să râdă de tine. Sau mamei tale fără să se uite la tine şi să se întrebe unde a greşit.

7. Cuvintele mari nu ţin loc de fapte. Dacă scrii 10 prezentări despre integrare, „millennials”, interactivitate, „Instagram to sales” şi faci o singură campanie cu un spot de 30 de secunde pe TV, nu ai făcut decât o campanie pe TV. Tot ce doar ai gândit nu există. Şi doar ai pierdut din timpul tău. Care e relativ puţin şi preţios.

8. Nu uita că lucrezi în publicitate. Care este o ramură a procesului de vânzare. De cele mai multe ori, de biscuiţi. Nu împarţi atomul în 22 de bucăţi diferite şi nici nu operezi pe creier. Nu îţi acorda mai multă importanță decât ai. Da, este o meserie frumoasă, că doar d-aia ţi-ai ales-o, nu e foarte uşoară, dar nici nu vei schimba soarta lumii crescând brand awareness-ul de la 22 la 24. Dacă ai făcut-o, bravo! Dar atât. Că doar cu asta te ocupi şi de aia au venit oamenii ăia la tine să îi ajuţi.

Vezi audiențele televiziunilor de sport în februarie 2016

9. Munceşte când e de muncă şi nu munci când nu e de muncă. Da, e ok să stai o zi acasă pe National Geographic când ai o pauză pentru că ştii bine că mâine s-ar putea să stai până dimineaţă la birou.

Nu avem o muncă liniară, deci nu trebuie să munceşti liniar. Şi, ca să fie clar (şi să nu mă dea cineva afară) – avantajul acestei abordări este că atunci când e ceva de făcut nu o să ieşi pe uşă la 6, cu proiectul neterminat, pentru că asta faci zi de zi şi ţi-ai făcut datoria muncind 40 de ore pe săptămână.

10. Şi cam atât. Dacă vreţi mai multe, trebuie să mă plătiţi. Pentru că şi asta este o învăţătură – nimic nu e gratis. În niciun caz, mintea ta.

Marian Petcu – Planning Director, Starcom MediaVest Group

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii