Cautare




, Contributor

Media şi entertainment |
|

Școală prin parcuri cu un profesor lituanian

zilvinas_lilas.jpg
De ce crede Zilvinas Lilas, un profesor lituanian de la o universitate din Germania, fost angajat al studiourilor Walt Disney, că educaţia tradiţională nu pregăteşte cu adevărat studenţii pentru viaţă.

Acum mai bine de 20 de ani, bunicul meu m-a dus la film, la cinematograful Patria. Îmi amintesc că era foarte aglomerat. Pe vremea aceea, nu existau încă cinematografele de tip multiplex, aşa că toată lumea mergea la Patria, Scala sau Studio. Am văzut filmul Total Recall, cu Arnold Schwarzeneger şi Sharon Stone în rolurile principale. M-au impresionat, la fel ca pe toţi cei prezenţi în sală, efectele speciale.

Află cine este studentul român al anului în lume

În octombrie 2012, la peste 20 de ani de la această experienţă, aveam să-l cunosc pe unul dintre oamenii care au lucrat la realizarea acestor efecte speciale, venit în România pentru o prezentare în cadrul „Artişti în industrie“, eveniment organizat de asociaţiile 2580 şi Tataia. „Am plecat din Lituania imediat după căderea Cortinei de Fier, cu destinaţia Statele Unite ale Americii”, povesteşte Zilvinas Lilas, în prezent profesor la Kunsthochschule für Medien Köln (KHM), Germania. „Am plecat la studii, dar am ajuns să lucrez la MetroLight Studios, unde am contribuit, printre altele, la realizarea efectelor speciale din Total Recall.”

Vezi cine este studentul român al anului în Europa

Lilas, care a studiat de la 12 ani arta, a părăsit ţara sa natală la 27 de ani. Sătul de atâta artă, a încercat să se orienteze spre ştiinţele exacte, dar nu a reuşit. „Educaţia mea a fost unidrecţională. Am realizat că setul meu de aptitudini este îngust, la fel şi opţiunile mele de carieră”, spune lituanianul, care s-a îndreptat spre grafica computerizată, un domeniul unde studiile sale în artă i-au fost de un real folos. A fost recrutat de pe băncile şcolii, pe care a părăsit-o la acel moment (are totuşi un Master în Computer Arts la Ohio State University), fiind recrutat de MetroLight Studios.

A urmat o perioadă prosperă pentru tânărul lituanian. În Los Angeles-ul acelor timpuri, specialiştii cu aptitudinile sale erau la mare căutare şi s-a văzut pus în situaţia fericită de a-şi putea alege unde să lucreze. După un periplu profesional care l-a purtat pe la mai multe companii, din diverse domenii (televiziune, industria jocurilor video, animaţie), a ajuns la Walt Disney Studios, unde a lucrat timp de trei ani. „Eşti bun la anumite lucruri foarte specifice şi le faci, dar la un moment dat simţi nevoia unei schimbări. Cei de la Walt Disney au încercat să răspundă acestei nevoi psihologice pe care o aveam, am schimbat postul, dar după un timp era acelaşi lucru. Am decis în cele din urmă că am destulă experienţă în industrie şi am vrut să fac ceva cu mai multă însemnătate”, explică Lilas. Astfel, după mai bine de 12 ani petrecuţi în Statele Unite ale Americii, lituanianul a decis să se întoarcă în Europa.

A găsit un post de profesor la KHM, o universitate atipică, care nu este inclusă în procesul Bologna, standardul european care reglementează educaţia superioară. „Modelul standard de educaţie, bazat pe dezvoltarea unui set de aptitudini, funcţionează pentru economiile standard. De exemplu, dacă ai nevoie să pregăteşti designeri pentru un domeniu care nu se va schimba în următorii 50 de ani, e bine. Cine s-ar fi gândit însă că, în domeniul designului grafic, lucrurile vor evolua atât de mult, de la foarfecă, carton şi lipici la metode digitale?”, se întreabă Zilvinas Lilas.

Află mai mutle despre influenţa pe care tehnologia o are asupra educaţiei

Iar la universitatea din Köln a găsit exact ceea ce căuta: un loc unde să poată aplica principiile educaţiei experimentale.  Iar seminariile sale sunt, într-adevăr, cu totul ieşite din comun. De pildă, odată a adus mai multe tipuri de vin în sala de clasă şi le-a oferit spre degustare studenţilor. După fiecare testare, i-a rugat pe studenţi să deseneze o formă, inspirată din gustul vinului. „Studenţii au desenat diverse forme, unele dulci, rotunde, după ce au degustat un tip de vin. În cazul altuia, formele au fost mai dure, ascuţite”, povesteşte profesorul. Cu altă ocazie, a organizat cursuri pe plajă, în care studenţii au simţit textura nisipului. Altă dată a plecat cu studenţii într- o excursie, în Lituania, în care şi-a sfătuit elevii să facă opusul lucrurilor pe care le-ar face în mod normal.

Experimentul s-a sfârşit când unul dintre studenţi a băgat apă într-o barcă, în loc s-o scoată, iar ambarcaţiunea s-a scufundat, iar Zilvinas Lilas a trebuit să ofere explicaţii proprietarului furios. A mers chiar până acolo încât a propus unei reţele de televiziune din Lituania un reality-show cu artişti neconvenţionali, care s-a bucurat de succes până la un punct, când producătorii au decis să continue emisiunea, dar cu artişti care abordau forme convenţionale de artă. „În acel moment, am părăsit emisiunea”, spune Zilvinas Lilas, care crede cu tărie că tipul de educaţie pe care îl practică pregăteşte mai  bine studenţii pentru viaţă.

„Studenţii ies de pe băncile şcolii şi intră în câmpul muncii, unde descoperă că e plin de oameni cu aptitudini ca ale lor. Nu mai vorbim de perioade cum este cea pe care o traversăm acum, de criză economică, când te poţi trezi fără un loc de muncă. Trebuie să fii adaptabil şi flexibil ca să depăşeşti aceste momente.” Iar această flexibilitate – spre deosebire de Statele Unite ale Americii, unde chiar şi legile sunt de asemenea natură încât stimulează adaptabilitatea la schimbare – nu este pe deplin acceptată din punct de vedere cultural în Europa de Vest, unde persistă încă efectele mentalităţii societăţilor industriale din secolele al XIX-lea şi al XX-lea.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii