Cautare




, Contributor

Licitații |
|

Salvator Mundi, cel mai scump tablou din lume, subiectul unei dispute diplomatice între Franța și Arabia Saudită

Un documentar  difuzat de televiziunea franceză susține că prințul Mohammed bin Salman al Arabiei Saudite a făcut presiuni asupra muzeului Luvru din Paris pentru a minți în legătură cu autenticitatea celei mai scumpe picturi din lume, tabloul Salvator Mundi de Leonardo Da Vinci.
2017_NYR_14995_0009B_000(leonardo_da_vinci_salvator_mundi)

Motivul pentru care prințul Mohammed bin Salman a făcut presiuni la Luvru este că voia să evite umilința publică la care ar fi fost expus în momentul în care s-ar fi aflat că a dat 450 de milioane de dolari pe un fals.

„Salvatorul de vânzare”, filmul cineastului francez Antoine Vitkine, caută să facă lumina în controversa care înconjoară de o bună bucată de vreme tabloul lui Da Vinci, un portret al lui Iisus Christos despre care s-a spus că e versiunea masculină a Mona Lisei.

Tabloul a intrat în istorie în 2017 când, la o licitație organizată de casa Christie’s la Rockefeller Center în New York, a fost adjudecat cu suma de 450 de milioane de dolari, devenind cea mai scumpă pictură din lume.

Cum operele lui Leonardo sunt extrem de rare, interesul pentru licitație a fost enorm – au fost 1000 de spectatori și participanți în sală, în timp ce alți 120.000 de pasionați de artă au urmărit evenimentul live pe Facebook.

Deși influența maestrului este colosală, există mai puțin de 20 de picturi care au ajuns până în zilele noastre și care să îi fie poată fi atribuite lui Leonardo Da Vinci în mod incontestabil – și toate se află în colecțiile unor muzee.

Christie’s spune despre Salvator Mundi că este „cea mai mare redescoperire artistică a ultimilor 100 de ani”.

Îndoielile în privința autenticității picturii au început să apară când Muzeul Luvru din Abu Dhabi a anulat expunerea ei în septembrie 2018. De atunci, pictura nu a mai fost prezentată în public, iar locul unde se află a fost un mister până în 2019, când Artnet, un reputat website de artă, a spus că tabloul este pe iahtul Serene al șeicului bin Salman.

Apoi a venit bomba revelatoare: o analiză științifică făcută de trei experți ai muzeului Luvru din Paris a ajuns la concluzia că pictura a fost realizată în atelierul lui Leonardo, dar nu de Leonardo însuși.

Istoricii de la Luvru se pregăteau să-și publice concluziile dar au fost constrânși să renunțe la intențiile lor după ce proprietarul picturii a refuzat să mai împrumute tabloul pentru preconizata expoziție Leonardo din 2019. Personalul de la Luvru nu are voie să facă comentarii publice despre operele de artă care nu sunt expuse în muzeu.

Însă opinia specialiștilor francezi a fost curând confirmată de alți istorici ai artei. Criticul de artă Ben Lewis spune în cartea sa, The Last Leonardo, că pictura a fost făcută în atelierul lui Leonardo și finisată de maestru. The Guardian o citează pe Dr. Carmen Bambach, istoric de artă și curator al expozițiilor de pictură spaniolă și italiană de la Muzeul Metropolitan de Artă din New York, care spune că pictura este realizată în principal de ucenicul lui Leonardo, Giovanni Antonio Boltraffio, iar maestrul i-a făcut doar câteva retușuri. Iar Matthew Landrus, istoric de artă la Oxford, consideră că pictura este creația altui elev al lui Leonardo, Bernardino Luini.

Documentarul lui Antoine Vitkine urmărește povestea tabloului din 2005, începând cu momentul în care este cumpărat, într-o stare precară, de un dealer de artă din New York, cu 1175 de dolari. Pictura este apoi restaurată și autentificată de câțiva experți de la British National Gallery, care i-o atribuie lui Leonardo. Peste doi ani, este vândută unui oligarh rus pentru 127,5 milioane de dolari.

Punctul culminant al filmului este dezvăluirea a ceea ce s-a întâmplat la Luvru după licitația Christie’s din 2017. Câțiva oficiali din echipa președintelui Macron susțin că oferta șeicului de a împrumuta pictura muzeului Luvru pentru expoziția din 2019 are propria agendă. Una dintre solicitările șeicului era ca Salvator Mundi să fie expus lângă Mona Lisa și prezentat ca o operă 100% Leonardo Da Vinci.

Într-un final, însuși președintele Emmanuel Macron a declinat solicitările șeicului, expoziția nu a mai avut loc, iar incidentul a provocat un mic deranj diplomatic între Arabia Saudită și Franța.

„Salvatorul de vânzare” va fi difuzat de canalul France 5 pe 13 aprilie.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii