FacebookTwitterLinkedIn

În anul 2019, gospodăriile din Uniunea Europeană au alocat, în medie, 13% din totalul cheltuielilor de consum pentru alimente şi băuturi non-alcoolice. România se află în fruntea clasamentului, alocând 26% din cheltuielile totale de consum pentru alimente şi băuturi non-alcoolice, potrivit Eurostat.

România este urmată de Lituania (20,2%) şi Estonia (19,3%) la acest capitol, la polul opus aflându-se Irlanda (8,6%), Luxemburg (8,9%) şi Austria (9,7%).

Ponderea acestor cheltuieli a rămas relativ stabilă în ultimul deceniu în majoritatea statelor membre UE, inclusiv în România, care a înregistrat o scădere de  1,3 puncte procentuale, de la 27,3% în 2009 până la 26% în 2019. Cele mai scăderi au avut loc în Lituania (de la 25,4% până la 20,2%), Malta (scădere de 3,5 puncte procentuale) şi Polonia (scădere de trei puncte procentuale).

În schimb, cele mai mari creșteri au fost înregistrate în Cehia (de la 14,2% până la 15,5%), Slovacia (creştere de 1,1 puncte procentuale) şi Ungaria (creştere de 0,5 puncte procentuale).

Gospodăriile din UE  au cheltuit în 2019 peste 956 miliarde de euro (echivalentul a 6,8% din Produsul Intern Brut al UE) pentru alimente şi băuturi non-alcoolice, a treia mare categorie de cheltuieli ale gospodăriilor, după cele pentru “locuinţă, apă, electricitate, gaze naturale şi alţi combustibili“ (23,5%) şi „transport“ (13,1%).