Cautare




, Contributor

CEO Psihoselect

Opinii |
|

România reinventată – organizație cu organizație I Partea a doua

Într-un context politic agitat și unul economic bulversat de măsuri luate peste noapte, am încercat împreună cu invitații mei din cadrul conferinței Romanian Business Leaders – Cluj Napoca, 23 octombrie 2019, să obținem claritatea acțiunilor noastre.
Poza Forbes

În fața a peste 200 de antreprenori și manageri, experți în educație, administrație și societatea civilă, în panelul Reinventarea organizațiilor, am reușit împreună cu Ioan Popaprimarul orașului Reșița, Dan Bucșa – economist-șef pe Europa Centrală și de Est- Unicredit, Vlad Mareș – profesor economie INSEAD, să structurăm realitatea curentă dar și direcția și acțiunile viiitoare.

Cum arată Romania azi?

Din punct de vedere a administrației centrale, mandatele scurte ale miniștrilor, nu oferă posibilitatea implementării unor proiecte cu adevărat importante. Avem în fiecare minister, funcționari cu o istorie de 20-30 de ani în ministere, care devin contributori, în termen cât mai scurt a eșecului oricărui proiect. Avem nevoie de o politică centrală mult mai responsabilă, care să numească oameni care au și pârghiile și dorința de a implementa politici publice și proiecte cu impact în dezvoltarea României.

Ne salvează administrațiile locale, care au început să aibă succes, orientându-se către fonduri europene – în felul acesta putem vorbi de orașe reinventate, cum ar fi Oradea, Cluj Napoca, Alba Iulia, Timișoara, Reșita etc.

Indexul competivității României, un indicator al evoluției noastre, în comparație cu alte state, ne arată că ocupăm locul 51 din 140 de tări. Ne trag în spate indicatorii de capital uman – la sănătate suntem pe locul 74, iar atunci când vorbim de educație – skills – la forța de muncă actuală suntem puțin peste locul 50, iar la capitalul uman viitor, suntem pe locul 87 din 140. Cu alte cuvinte, suntem în urmă,  iar ca să creștem avem nevoie de  o concentrare maximă pe educație. Ca să avem de unde să recrutăm peste 10-20 de ani, avem nevoie să punem ACUM educația ca prioritate.

Mediul economic românesc se caracterizează prin impredictibilitate, reflectată și în costul mare al banilor împrumutați, indiferent în ce monedă o facem. România se împrumută cel mai scump în regiunea central și estică a Europei.

Avem potențial, dat de faptul că suntem atât de mult în urmă și putem să progresăm atât de repede, ceea ce determină un anumit interes al investitorilor. Vorbim de infrastructură dar și de instituții – relațiile dintre ele, ce înseamnă contracte, sistem de taxare, legal etc.

Un mare avantaj îl reprezintă faptul că avem o societate civilă mai vie, decât în restul regiunii CEE. Calitatea politicilor economice s-a dus în jos, în timp ce în celelalte țări s-a progresat, dar ca politici sociale, noi avem o societate civilă care încearcă să se opună valului de populism. În alte țări, societatea civilă a renunțat, sau e o tranzacție, economic o duc mai bine, ca atare, închid ochii că din punct de vedere politic, merg spre evul mediu.

Care sunt variabilele care ne influențează starea actuală în România?

Am atins niște limite în modelul actual de funcționare. In ultimii 4-5 ani, pârghiile monetare și fiscale au fost folosite la maxim, în politicile macroeconomice, și totuși am crescut doar 5 -6 %. Este puțin.

Presiunea publică, este un factor care poate influența puternic România, să nu adormim în fața abuzurilor, mai ales dacă vrem să creștem această țară. Emigrația este un factor puternic, avem cel puțin 5 milioane de români plecați în alte țări, tineri care își iau viața în piept. Ei reprezintă pentru România șansa dezvoltării, dacă revin. De aceea, trebuie sa menținem contactul cu ei pentru a-I ajuta și susține în demersurile lor – Repatriot.

Imaginea în care politicul domină economicul, lucrurile nu merg în direcția cea bună. Sunt țări, e drept mai mici, unde economicul, foarte bine organizat, se impune și își solicită rolul activ în dezvoltarea țării.

E un proces de învățare, acolo unde avem un mediu economic organizat, instituțiile publice își pun în primul rând problema, cum susțin mediul de business iar discursul politicienilor începe să fie despre cum susțin mediul de afaceri! În Germania dacă mergem, în ministerul finanțelor se vorbește despre cum susținem firmele nemțești. Acest discurs vrem să îl găsim și în România, cum susținem companiile românești.

Trebuie să fim conștienți de rezultatul studiilor economice longitudinale care arată că relația de cauzalitatea este invers, dinspre sănătate spre îmbogățire.

Prima dată trebuie să fim sănătoși și educați, după aceea devenim bogați. Responsabilitatea este și la antreprenori și administrație, avem nevoie de implicare în educație. Avem nevoie de implicare până la nivelul în care creăm instituții de educație, inclusiv școli de business finanțate de mediul de afaceri.

În administrație, o primărie de succes are o șansă unică de a se reinventa, mai alesîn momentul schimbării managementului. Iar un profil care vine din domeniul de business, cum e cel al lui Ioan Popa, a ajutat mult reinventarea primăriei Reșița. Analiza a ceea ce există – vezi numărul de imprimante din primăria Reșița, tipul contractelor, dar și abilitățile și conduita oamenilor din interior, îți oferă acel T zero de la care începi. După ce avem un astfel de tablou, schimbările încep într-un mod natural, de la închiderea contractelor, eliminarea surselor de risipă, la stabilirea unor indicatori de monitorizare a încasărilor la buget și creșterea bugetelor prin accesarea fondurilor europene etc.

Care este profilul liderului de succes dintr-o astfel de organizație?

În primul rând ne orientam către o economie a orașelor, iar viziunea trebuie să înceapă de aici. Nu suntem doar liderii unor companii, perioada aceea a trecut. Business Roundtable din SUA, organizația care reunește o mare parte a companiilor din Statele Unite ale Americii, a declarat prin cei 181 de CEO, că nu se mai angajează doar să genereze profit pentru acționari, văzând business-ul ca parte a comunității în care acționează. În felul acesta cei 181 CEO și-au menționat angajamentul față de stakeholders, adică părțile interesate, incluzând aici, angajații, clienții, furnizorii, iar investițiile în comunitate trebuie să fie la fel de importante ca relația cu consumatorii noștri.  Este declarația a 181 de lideri ai companiilor care au impact în economia globală ca Apple, Amazon, JP Morgan, Dell, Exxon etc.

Dacă ar fi să punctăm imaginea antreprenorului, a managerului român, câteva aspecte sunt esențiale:

1. Un lider bun nu este omniscient, nu le știe pe toate. Cere sfaturi, aduce ajutoare, își alege colaboratori, își asigură și o succesiune.

2. Să avem răbdare, deoarece capitalul uman, care devine dominat de millennials, are nevoie sa înțeleagă. Avem nevoie să explicăm, săimplicăm oamenii din organizațiile noastre, tocmai pentru a avea rezultatele pe care le dorim.

3. Viitorul, omul care caută următorul pas. Focusul să fie pe ce facem în viitor, nu pe analiza trecutului, la infinit.

4. Un management financiar foarte bun, să știm exact cum stăm cu lichiditățile, cu investițiile, structura datoriilor, cum ne împrumutăm etc.

În administrație liderii au nevoie de transferul bunelor practici. Poți prelua din Primăria Oradea modul de finanțare cu fonduri europene și tipul proiectelor depuse, organizarea cimitirelor, exproprierile etc. Din Primăria Reșița modul in care menții angajamentul și pregătirea politiei locale cu instrumentele legale existente, monitorizarea încasării taxelor, relația cu cetățenii, iar din Primăria Cluj Napoca soluțiile abordate pentru transportul în comun, digitalizarea unor servicii publice sau implicarea în educație.

La îngrijorarea privind o nouă criză economică, a răspuns Dan Bucșa – economist n și șef CEE Unicredit:  “Da, ne apropiem de finalul acestui ciclu economic, creșterea economică va scădea in următorii 2- 3 ani, peste tot in Regiunea central-est europeană, dar nici pe departe ca în perioada 2008-2009. Iar acest lucru se datorează faptului că mediul privat și-a învățat lecția. Gradul de îndatorare este mai mic, dobânzile nu vor ajunge la nivelul 2008-2009, suntem într-o situație mai bună. Dacă exportați în Europa pregătiți-vă să aveți dificultăți mai mari, comparativ cu cei care activează pe piața locală.”

Panelul, îl puteți urmări AICI având inserate, informații de context valoroase.

Romanian Business Leaders face parte din Coaliția pentru Dezvoltarea României, iar scopul Coaliției este de a oferi o bază coerentă pentru consultare cu Guvernul și alte instituții publice pe teme care au impact asupra climatului economic și de afaceri din România.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii