
Din costurile totale, doar cele de producție asociate filmului au fost de 1,5 milioane de dolari, producția fiind realizată de casa de producție britanică Off the Fence, care a semnat materiale asemănătoare pentru BBC, National Geographic și Discovery Channel. La realizarea documentarului a colaborat și ONG-ul The European Nature Trust.
Narat de Victor Rebengiuc, pentru publicul român, și de actorul englez Mark Strong, în versiunea internațională, filmul documentar „România neîmblânzită” dezvăluie, în 90 de minute, frumusețea sălbatică a țării.
Acesta poate fi vizionat în peste 70 de cinematografe din 37 de orașe, urmând să fie proiectat și peste hotare, atât în cadrul unor festivaluri de film din Statele Unite ale Americii și Marea Britanie, cât și pe canale televizate, specializate în film documentar.
„Credem cu tărie că filmul poate reprezenta unul dintre cei mai buni ambasadori ai României, un motiv de bucurie pentru toți românii, precum și un material ce poate fi adaptat în scop educativ”, a declarat Ionuț Ardeleanu, directorul general al Auchan al Retail România și producător executiv al filmului documentar.
Distribuția în cinematografe este asigurată de Transilvania Film, companie fondată și condusă de regizorul Tudor Giurgiu, care va organiza, ulterior, și o serie de proiecții în mai multe orașe în care nu există săli de cinema.
Lansarea filmului în România a fost marcată printr-un eveniment de gală, organizat pe 21 martie, la Teatrul Național din București, în prezența a peste 900 de spectatori, inclusiv personalități din diverse domenii. La avanpremieră a participat și Președintele României, Klaus Iohannis.
„Prima proiecție a versiunii internaționale a avut loc, în luna martie, la Washington, în cadrul unuia dintre cele mai importante festivaluri de film ecologic din lume, iar următoarea va avea loc, pe 9 mai, la Londra, într-un eveniment găzduit de British Academy of Film and Television Arts (BAFTA). La evenimentul londonez, toate veniturile realizate în urma vânzărilor de bilete vor fi donate Fundației Conservation Carpathia”, a menționat Alex Păun, coordonatorul echipei de producție și unul dintre cei doi scenariști ai documentarului.
Povestea filmului: un an, 400 de ore de filmare
„România neîmblânzită” a fost filmat pe parcursul unui an întreg, cei peste 20 de cameramani implicați parcurgând mii de kilometri pentru a surprinde lupta vietăților pentru supraviețuire. Aceștia au cumulat peste 400 de ore de filmare, călătorind cu automobilul, avionul, barca, elicopterul, snowmobile-ul sau cu mașinuțe de golf.
Imaginele surprind viața animalelor sălbatice și peisaje din zone precum Parcul Național Piatra Craiului, Munții Făgăraș, Parcul Național Cozia, Delta Dunării, Histria, Parcul Național Văcărești, Peștera Urșilor, Porțile de Fier și Munții Apuseni.
„O contribuție substanțială, în timpul filmărilor, au avut chiar localnicii din aceste zone. De la pădurari la oameni obișnuiți, sute de persoane au ajutat, într-un fel sau altul, la crearea documentarului”, a subliniat Alex Păun.
Alături de localnici, pe teren, s-au mai aflat și documentariști și oameni de știință, reprezentanți locali ai ONG-ului The European Nature Trust, precum și o serie de experți în viață sălbatică, pentru a oferi consiliere echipei de filmare. Producția este expertizată din punct de vedere științific de către universitarul clujean, conferenția doctor Ioan Coroiu.
Auchan intenționează să extindă proiectul Romania neîmblânzită
Potrivit companiei, conținutul filmului de lung metraj „România neîmblânzită” poate fi adaptat pentru a fi utilizat în școli, ca material didactic complementar. În acest sens, Auchan își propune să colaboreze cu instituțiile din învățământ pentru a dezvolta proiectul în această direcție.
De asemenea, retailerul dorește să pună pelicula și la dispoziția instituțiilor ce răspund de turism și mediu, pentru a sprijini, în acest fel, promovarea turistică a țării.
Auchan Retail România a obținut în 2016, anul pentru care există cele mi recente date, o cifră de afaceri de aproape 4,9 miliarde de lei, o creștere de 10%, față de anul anterior, dar a înregistrat o pierdere de aproape 24 de milioane de lei. Cu un portofoliu 33 de hipermarketuri și o rețea de magazine MyAuchan, Auchan are în România peste 280.000 de metri pătrați de suprafaţa netă de vânzare, iar peste 10.000 de angajaţi deservesc cele circa 5 milioane de locuitori din orașele în care sunt prezente magazinele Auchan.
Apărută în 1994, Off the Fence este o companie de producție independentă specializată în filme de non-ficțiune dedicate pieței internaționale. Catalogul lor conține peste 6.000 de ore de istorie naturală, știință, stil de viață, istorie și documentare, fiind premiați cu peste 80 de trofee, printre care și cel al Royal Television Society și Emmy. Off The Fence Productions are colaborări de lungă durată cu Discovery Channel și National Geographic, producând mai multe episoade din serii de istorie naturală care au în prim-plan sălbăticia și peisaje de pe toate continentele lumii.
Transilvania Film este o companie de distribuție de film independent, fiind fondată de aceeași echipă care a pus bazele Festivalului Internațional de Film Transilvania.