Cautare




, Contributor

Opinie |
|

Roma lui Caravaggio

Niciun oraș nu întruchipează mai bine ca Roma ideea unui muzeu în aer liber. Fiecare piață găzduieşte o operă de artă: fie o fațadă de clădire purtând amprenta lui Michelangelo, precum cea de la Palazzo Farnese, fie o fântână Lorenzo Bernini, cum găsim în Piazza Navona. Forumul Roman şi Colosseumul impresionează prin arhitectura clasică, iar în bisericile cele mai modeste în aparență se găsesc fresce și mozaicuri neasemuite.
Cati Vlad_FCB

Roma este un veritabil „oraș palimpsest”: fiecare strat al civilizației umane răzbate din interior. Ca masterand în Istoria Artei, pot să mă las ușor „furată” de itinerarul care să mă poarte pe la toate monumentele, muzeele și bisericile. De obicei, îmi organizez călătoria cronologic, dedicând o zi vestigiilor Antichității, altă zi sau chiar două Renașterii şi încă una Barocului. La final, dedic o zi galeriilor și institutelor de artă contemporană. Cu toate acestea, în ultima mea călătorie din vara trecută, am făcut o excepție, dedicând o zi întreagă unui singur artist: Caravaggio.

Caravaggio s-a născut în 1571, petrecându-și anii tinereții creatoare la Roma. Reprezentant de frunte al Barocului Italian, Caravaggio a abandonat tradiționala înfățișare a personajelor biblice, reprezentându-le într-o postură mai realistă, într-o manieră teatrală, instrumentând contrastul dintre lumină şi umbră prin tehnica clarobscurului. Caravaggio este unul dintre artiștii mei preferați, așa că pelerinajul prin lumea capodoperelor sale a fost o reală încântare.

Galleria Borghese

 

După o scurtă plimbare de la Treptele Spaniole, prima mea oprire a fost la Galleria Borghese. Acest muzeu găzduiește fabuloasa colecție de artă din secolul al XVI-lea a Cardinalului Borghese, un rafinat colecţionar şi patron al artelor. Aici se află câteva lucrări ale lui Caravaggio din perioada sa timpurie, precum Bacchus tânăr bolnav, de fapt, un autoportret al artistului din perioada în care el a fost internat într-un spital, sau Băiat cu coş de fructe. În aceste lucrări, artistul nu își desăvârșise încă pe deplin stilul, compozițiile sale părând destul de statice.

Caravaggio, Madonna și Pruncul cu Sfânta Ana, Galleria Borghese

 

Pe măsură ce ne deplasăm prin muzeu, surprizele continuă. Întâlnim incredibila „Madonna și Pruncul cu Sfânta Ana”. Deşi această lucrare a fost comandată inițial de Vatican, pentru Bazilica Sfântul Petru, ea a sfârşit prin a fi refuzată. Motivul invocat a fost faptul că Sfânta Ana era înfăţişată ca o femeie prea în vârstă. De asemenea, „Hristos copil” – călcând alături de Mama Sa pe șarpele simbolizând păcatul – nu a fost considerat ca foarte reprezentativ pentru imaginea sa acceptată unanim până atunci.

Capela Cerasi, Santa Maria Del Popolo

 

Plecând de la Galleria Borghese spre Piazza del Popolo, se ajunge la bazilica Santa Maria del Popolo. Aici, în Capela Cerasi, sunt expuse două pânze. În partea stângă se află Răstignirea Sfântului Petru, o pictură care ni-l înfăţişează pe Sfânt zbătându-se pentru libertatea sa, în timp ce este ridicat cu crucea. Prezența unei perechi de picioare goale în prim-planul tabloului a fost iniţial şocantă pentru privitor, dar ilustrează adaptarea lui Caravaggio la realismul scenei.

Caravaggio, Răstignirea Sfântului Petru, Santa Maria del Popolo

 

În dreapta capelei se află „Convertirea Sfântului Pavel în drum spre Damasc”. Sfântul este reprezentat ca fiind căzut de pe calul său, în plin extaz religios, pătruns de lumina orbitoare a lui Hristos. În acest tablou, încă o dată, Caravaggio lansează o provocare modului de până atunci de reprezentare tipică a figurilor religioase: inversează proporțiile, acordând calului o mai mare pondere în compoziție decât Sfântului.

Mă fascinează sa văd picturile lui Caravaggio în contextul pentru care au fost destinate; astfel înțeleg elementele arhitecturale pe care artistul le-a luat în considerare atunci când a conceput compozițiile. „Chemarea Sfântului Matei”, care se află în biserica San Luigi dei Francesi din Roma, este un splendid exemplu. Caravaggio a construit compoziția astfel încât jumătatea superioară, inclusiv fața lui Matei, să fie scăldată într-o lumină mistică, părând a fi emanată direct de la fereastra Capelei. Mâna întinsă cu grație este omagiul lui Caravaggio adus Capelei Sixtine pictate de Michelangelo.

Caravaggio a dus o viață tumultuoasă și a fost exilat din Roma în anul 1606, în urma unui duel. S-a mutat la Napoli – intrând sub protecţia familiei Sforza – și a continuat să picteze. „Cele șapte opere ale milei” – din biserica Pio Monte della Misericordia din Napoli – este una dintre cele mai complexe compoziții ale artistului. Nicio incursiune în opera lui Caravaggio nu ar fi completă fără o vizită în această biserică napoletană.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii