Cautare




, Contributor

Forbes.com

500 miliardari |
|

Roland şi Orlando Szasz

Roland si Orlando Szasz.jpg
Avere: 26-27 milioane de euro Reşedinţa: Mureş Domenii: Echipamente de protecţie, imobiliar

Fraţii Roland (foto stânga) şi Orlando Szasz au început aventura numită Renania Trade în 1996, când încă erau studenţi. Roland tocmai termina studiile la Universitatea Tehnică din Aachen (Germania), în timp ce fratele său mai mic era student la Stomatologie în Târgu Mureş. „Niciunul nu avea pregătire academică pentru comerţul cu echipamente de protecţia muncii, dar ni s-a părut interesant acest domeniu pentru că produsele erau consumabile şi permiteau o viteză de rotaţie bună“, spune Orlando. Pe de altă parte, fratele său mai mare era atras de domeniu întrucât urma să lucreze cu echipamente tehnice, care îl pasionau încă din perioada studenţiei.

Primii ani au fost dificili, mai ales din cauza timpului limitat pe care cei doi studenţi îl aveau la dispoziţie pentru micul lor business. „Primele livrări de mărfuri le făceam chiar noi, scriam facturile pe genunchi, în faţa clienţilor“, îşi aminteşte Orlando Szasz. După ce a terminat facultatea în Aachen, Roland s-a angajat la un institut de cercetare a maselor plastice din oraş, unde a lucrat la proiecte importante care implicau parteneri precum Daimler-Chrysler.

Era mulţumit de salariu, de statutul social, de viaţa de acolo… Şi totuşi ceva îi lipsea. S-a hotărât să plece din Germania în 2000 şi să se dedice total afacerii, din dorinţa de a lucra alături de fratele său, pentru el şi pentru familia lui. Atunci când s-au lansat în afaceri, piaţa era deja acaparată de o serie de firme cu reţele bine puse la punct, dar fraţii Szasz au încercat o abordare nouă pentru a se putea impune. Au fost receptivi la nevoile pieţei şi au încercat să speculeze toate slăbiciunile adversarilor, pentru a câştiga contracte cu firmele importante. Astfel au reuşit, în 2002, să depăşească liderul de piaţă de la acea vreme şi să transforme Renania în­­tr-un brand respectat, cu filiale în Târgu Mureş, Bucureşti, Timişoara şi Oradea.

Principalele produse pe care le distribuie sunt centurile pentru lucrul la înălţime, dar şi alte echipamente precum încălţăminte, căşti, mănuşi de protecţie şi antifoane. „Ceea ce ne-a ajutat în business a fost faptul că, odată ce vindeam produsul, nu rupeam legătura cu clientul, ci îi acordam asistenţă tehnică. În felul acesta le câştigam încrederea şi cimentam relaţia de afaceri pe care o aveam cu el“, explică Roland Szasz.

Ani la rând afacerile au mers bine, iar compania celor doi s-a dezvoltat. Erau siguri de poziţia lor pe piaţă şi credeau că lucrurile nu pot merge mai bine de-atât. Toamna lui 2008 le-a rezervat însă o surpriză. Primele semne ale crizei economice se făceau simţite şi pe piaţa locală, iar o parte din companiile cu care colaborau au început să îşi reducă bugetele sau să se închidă. „Pentru noi această experienţă a fost exact ca un duş rece. Un astfel de moment e neplăcut la început, dar are rolul de a te înviora“, explică Orlando Szasz.

Piaţa scădea, iar măsurile nu se puteau lăsa aşteptate. Deodată, cei doi fraţi s-au văzut nevoiţi să reanalizeze fiecare aspect al businessului lor, care până atunci părea perfect.  2009 a fost un an de sacrificiu, cu modificări în toate compartimentele şi cu urmări evidente: scăderea veniturilor cu aproape 20%. Au înţeles importanţa resursei umane şi au investit masiv în pregătirea corespunzătoare a personalului, cu ajutorul unor specialişti din străinătate, au redus numărul de angajaţi în unul din sediile în care activitatea era mai redusă şi au divizat compania-mamă în două entităţi diferite.

Dacă până atunci, producţia de echipamente de protecţie şi comercializarea lor se făceau prin intermediul Renania, începând din 2009 cei doi fraţi au hotărât să înfiinţeze o firmă nouă, Vertiqual, care să se ocupe exclusiv de producţie. În felul acesta, puteau gestiona mult mai uşor cheltuielile şi creau două centre distincte de profit. Rezultatele nu s-au lăsat aşteptate şi în scurt timp Vertiqual a lansat pe piaţă un model nou de centuri, pe care intenţionează să îl breveteze. Măsurile luate în 2009 au început deja să îşi facă efectul anul acesta, iar fraţii Szasz se aşteaptă ca anul viitor să fie unul deosebit de profitabil.

Orientarea către calitate în dauna cantităţii le aduce beneficii celor doi antreprenori în timp de criză. Au reuşit să păstreze colaborarea cu companii importante şi să semneze noi contracte deosebit de avantajoase. Printre clienţii cu nume grele ai Renania se numără Ford România, Dacia, Petrom, Lukoil, Apanova sau Distrigaz. Pe lângă aceste companii, fraţii Szasz colaborează cu numeroase companii străine. Au nu mai puţin de 60 de furnizori străini din Ungaria, Suedia, Germania, Franţa şi Italia. „Cererea pentru produsele Vertiqual vine din ţări cu o conştiinţă ridicată în ceea ce priveşte siguranţa muncii: Elveţia, Germania, Austria, ţările scandinave“, spune Roland Szasz.

În anii trecuţi, cei doi fraţi au fost atraşi de domeniul imobiliar, cumpărând o serie de proprietăţi. Pe suprafeţele respective au construit fie clădiri de birouri, fie depozite, însă mirajul imobiliarelor s-a năruit odată cu blocajul de pe piaţă. Pentru moment, Roland şi Orlando se rezumă la consolidarea Renania şi Vertiqual, şi preferă drumul anevoios al succesului în locul obţinerii unor profituri solide.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii