Într-o nouă ediție a emisiunii Forbes Forward, Robert Manea ne-a explicat că episodul pandemic a oferit companiei în care activează oportunitatea de a-și extinde portofoliul de clienți.
„Pentru noi, 2020 a fost un an interesant, plin de activități, am lansat o mulțime de produse pe piața locală, tot ceea ce putem spune este că pandemia a reprezentat momentul oportun să ne adresăm mai multor categorii de consumator. Ca un exemplu, este faptul că în 2020, multe unități școlare și-au dat seama că, pentru dezvoltarea armonioasă și sănătoasă a elevilor este necesar să se achiziționeze un aparat destinat purificării aerului, mai ales că numeroase studii au scos în evidență efectele nocive ale impurităților și prafului asupra sistemului respirator și nervos”, a explicat Robert Manea, care a recunoscut că a fost un adevărat avantaj faptul că societatea a fost concepută cu o activitate principală ce se desfășoară în mediul online.
„Suntem un business care activează în mare parte în online, așa că puntem spune că nu am fost atât de mult afectați de efectele pandemiei, avem si un showroom, dar acesta reprezintă o mică parte din afacere. Ceea ce ne-a afectat a fost însă nevoia de a lucra și de acasă, nevoia de a fi atent când interacționezi și cu ceilalți – lucrăm cu colete și acestea sunt purtătoate de virusuri, așa că am instituit niște proceduri noi. Toate acestea ne-au afectat, dar am încercat să le reglăm din mers. În acest moment, ne aflăm pe acel trend ascendent al unei piețe în plină dezvoltare. Cu siguranță, anul trecut s-a înregistrat o cerere accentuat mai mare pe partea de purificatoare, pentru că tot mai mulți clienți și-au dorit să aibă în casă un astfel de echipament. Pentru noi, 2020 a fost peste 2019 din punct de vedere al vânzărilor”, a specificat directorul de operațiuni AlecoAir.
Faptul că 2020 ne-a evidențiat fiecăruia dintre noi care sunt principalele avantaje ale digitalizării nu mai este nicio noutate, însă este bine să luăm în calcul care sunt limitările acestui proces și mai ales cum se reflectă el în business-urile antreprenorilor, care sunt tot mai afectați de faptul că nu există o conduită fairplay a consumatorului care să fie legiferată.
„Acum ne aflăm într-o fază acelerată de dezvoltare a online-ului care la un moment dat va veni cu niște autorestricții. Spre exemplu, consumatorul are așteptări prea mari de la acest canal, ceva de genul: mi-am cumpărat online, așa că pot să returnez oricând produsul, pot să fac orice cu el și să-l returnez. Practic, vorbim despre faptul că nu există o conduită a consumatorului pe online. La noi există încă principiul: dacă mă duc să cumpăr în offline, știu că nu am voie să pun mâna pe marfă, să o stric fără să o plătesc, dacă am cumpărat online, lasă că folosesc produsul respectiv două săptămâni apoi îl returnez murdar, stricat, nu contează că e dreptul meu să-l returnez în 14 zile. Clar vor interveni niște mecanisme de reglare și din partea antreprenorilor, și din partea autorităților”.
Referitor la legislație, Robert Manea a ținut să precizeze în ediția cu numărul 71 Forbes Forward, că birocrația și lipsa predictibilității continuă să înfrâneze și reduce din eficiența antreprenorială.
„Nu este normal să ajung să-mi petrec 30 până la 50%, poate chiar și 70% din timpul meu să aflu ce reglementari a mai dat Statul, să încerc să caut scenarii cum e mai bine să acționez. Din păcate, timpul pe care ți-l consumă legislația și birocrația este destul de mare, ar fi ideal să nu pierzi mai mult de 10% din timpul tău cu acestea. În plus, ne mânâncă multă energie legile în sine. Deși stai cu trei avocați lângă tine ca să iei decizia corectă, tot există riscul să nu faci bine, pentru că, la noi, întotdeauna există un spirit al legii pe care nu-l cunoști niciodată”, a concluzionat Robert Manea.
Compania AlecoAir este pe piața din România de aproximativ 15 ani, iar în prezent își comercializează produsele și pe piețele din Ungaria și Bulgaria, urmând ca pe viitor să se extindă și în alte state membre UE.