FacebookTwitterLinkedIn

Andrei Hoștiuc, director general adjunct Apa Nova

  1. Ce decizii de business a luat compania dvs de la izbucnirea epidemiei de coronavirus?

Diferitele scenarii de criză pe care le analizăm, evaluăm și pregătim planuri de răspuns au în vedere diferite situații care pot apărea din mediul extern dar și din mediul intern al unei companii.

Poate că ne așteptam la o criză economică, pentru că se tot vorbea despre acest lucru pe plan internațional, la un fenomen seismic important pentru că există o anumită ciclicitate,  dar în niciun caz la o criză sanitară cu efecte globale atat la nivel national cat si la nivel international. A fost afectat mediul sanitar, a fost afectată economia, educația, viața socială etc. În acest context, reziliența organizațională a depins foarte mult de modelele de business deja implementate ori analizate cu ani în urmă și, bineînțeles, de o adaptibilitate rapidă la noul context. Însă cred că cele două au mers mână în mână. Cine nu a avut un background solid pentru stuații de criză, viziune, cine nu s-a adaptat și reinventat rapid a fost puternic afectat de această criză.

Astfel, contextul pandemic actual ne-a pus în faţa unei situaţii excepţionale. A fost necesară o prioritizare rapidă a proceselor vitale și implementarea unor măsuri specifice în desfășurarea operaţiunilor pentru asigurarea continuităţii serviciilor pe care le oferim zi de zi bucureştenilor, asta ținând cont de faptul că oferim servicii esenţiale pe care s-au bazat atât consumatorii, cât şi autorităţile în toată această perioadă.

Apa Nova a avut întotdeauna un regim foarte strict în privinţa protecţiei şi siguranţei angajaţilor şi clienţilor, având în vedere că operăm într-un domeniu strategic prin oferirea de servicii vitale pentru populaţie. Pe durata acestor luni, echipele Apa Nova au lucrat cu o dedicație exemplară şi au pus întotdeauna clienții pe primul plan. Am dovedit că suntem pregătiţi să facem faţă noilor provocări, prin oferirea unei protecţii exemplare a celor peste 1.800 de angajaţi, a subcontracatorilor noștri, prin asigurarea continuității serviciilor dar și a indicatorilor de performanță chiar și în perioadele de situație de urgență. Am rămas cu echipele complete, iar salariaţii au lucrat cu acelaşi devotament şi responsabilitate faţă de bucureşteni.

Înca din perioada în care pandemia nu se propagase în România, am elaborat un plan de asiguare a continuității activităților pe diferite scenarii precum și un plan de comunicare care a țintit toate publicurile, inclusiv salariații. În planul de continuitate, s-a pus accent inclusiv pe comunicarea și activitățile în relaţia cu autorităţile, unitățile sanitare, școlile, furnizorii şi alţi parteneri externi.

Această provocare poate fi rezumată prin trei obiective:

  • asigurarea continuității serviciilor, incluzând bineînțeles calitatea apei
  • păstrarea virusului în afara companiei
  • minimizarea riscului de răspândire printre angajaţi
  1. Care sunt măsurile pe care compania dvs le-a luat în sprijinul angajaților de la izbucnirea epidemiei de coronavirus?

Pentru protecţia salariaţilor și a spațiilor, am extins și intensificat programele uzuale de dezinfecţie a spaţiilor, echipamentelor şi mijloacelor auto, am continuat și suplimentat dotările cu echipamente de protecție specifice precum și cu materiale şi echipamente igienico-sanitare. De asemenea, am luat măsuri de reducere și limitare a contactului interuman şi am implementat sistemul de telemuncă acolo unde s-a putut aplica, sistem pe care îl menţinem şi în perioada următoare în departamentele unde putem face acest lucru.

Ne-am bazat foarte mult şi pe instrumentele digitale introduse în cadrul activităţii şi operaţiunilor noastre.

  1. Care ar fi măsurile guvernamentale ce ar trebui luate în următoarea perioada de timp pentru a atenua efectele negative ale coronavirusului asupra activității din sectorul în care activați?

În primul rând, cred că avem nevoie de o strategie de criză pe toate palierele care să adopte progresiv problemele recurente și să creeze premize pentru viitor. Pentru aceasta, este esențial să fie stopate și atenuate efectele imediate ale pandemiei, întrucât fără siguranță și sănătate nu putem vorbi despre rezultate economice. Totodată, această strategie ar trebui să ofere în măsura posibilităților și sprijin real pentru administrațiile locale și companii, mai ales în contextul unei recesiuni despre care analiștii economici spun că ar fi iminentă, cu mențiunea că acest sprijin ar trebui acordat pentru idei și proiecte inovatoare care să genereze dezvoltare, nu pentru consum. Mai ales în situația actuală ar fi extrem de utilă predictibilitatea legislativă și fiscală, transparența decizională, investiții în infrastructură și o politică de resurse umane orientată către evoluție și nevoile de mâine.

  1. Care sunt scenariile posibile pe care le vedeți pentru business-ul dvs dacă epidemia continuă și/sau ia amploare? Dar pentru întreaga economie românească?

Apa Nova a pregătit un plan de continuitate a activităţii bazat pe mai multe scenarii: optimist, realist şi pesimist prin care am analizat toate cazurile posibile. Suntem alături de bucureşteni, iar principalul nostru obiectiv rămâne să asigurăm permanența serviciului de apă potabilă şi canalizare în oricare situaţie.

Măsurile din planul de continuitate al activității se adapteaza permanent în funcţie de evoluția generală atât a mediului extern cât și a mediului intern, de indicatorii setați și măsurați, de elementele care apar şi de cerinţele autorităţilor. Deservim un sector strategic, iar populaţia şi autorităţile se bazează pe noi.

Datele la nivel mondial ne arată că pandemia se va încheia odată cu instituirea imunităţii de grup și cu apariția unui vaccin. Vorbim însă aici de un termen mediu care poate dura chiar și ani de zile. Până în acel moment, este esențial să ne adaptăm în permanență, să continuăm să respectăm cât mai riguros măsurile recomandate de autorităţi pentru a evita pe cât posibil o nouă propagare a virusului.

Cât despre economie, cred ca este nevoie de efort comun public și privat pentru a face față incertitudinii și stării de ambiguitate. Aceasta implică determinare, analiză și planificare, eforturi, inovare și adaptare, într-un cuvânt reziliență.

  1. Care sunt influenţele şi efectele digitalizării asupra companiei dumneavostră?

 Digitalizarea a jucat un rol vital în reziliența organizațională în această perioadă și a condus inclusiv la posibilitatea de a oferi bucureștenilor servicii de calitate în maximă siguranță, fără sincope.

Apa Nova a investit masiv în digitalizare în ultimii ani și urmează să mai aloce câteva milioane de euro pentru acest proces. Vorbim de digitalizare pe toate axele importante ale companiei: procese de producție și operaționale, procese suport, clienți, resurse umane.

Compania noastră a implementat și este în permanentă căutare de tehnologii inovative la nivel operațional, de la aplicații pentru controlul automat al stațiilor de epurare, tratare și pompare a apei, smart metering, monitorizarea online a calității apei, la soluții software de modelare a rețelei sau chiar robotizarea procesului de facturare, precum și digitalizarea proceselor de interacțiune cu clienții.

În prezent, echipajele din teren sunt dotate cu tablete și utilizează un instrument digital cu ajutorul căruia preiau automat ordinele de lucru și pot solicita livrarea materialelor direct în locație. Astfel, comunicarea se face instant și au fost eliminați timpii morți.

Pentru clienți am venit în ajutor în timpul pandemiei, și nu numai, prin soluții de plată și de comunicare de la distanță.

Digitalizarea rămâne o prioritate pentru noi, iar crearea unui ecosistem digital unitar şi receptiv la nevoile actuale ale pieţei ne ajută să evoluăm, să colectăm date şi să le analizăm rapid, să economisim resurse, să fim mai eficienţi.