FacebookTwitterLinkedIn

Principalele site-uri de știri afectate sunt cele care folosesc așa-zisele „paywalls”, care condiționează accesul la informații de existența unui abonament, este de părere un comentator de pe site-ul Columbia Journalism Review.

Acesta explică că aceste site-uri se bazează pe un portofoliu de cititori care plătesc pentru conținut dar primesc și vizite mai puțin frecvente de la toată lumea, în ideea că aceștia se expun la publicitatea de pe site.

Ce se întâmplă însă dacă plătitorii scad și cititorii ocazionali blochează reclamele online? Potrivit studiului Reuters, fenomenul se petrece deja. Un procent de 47% din utilizatorii de internet din SUA folosesc softuri de blocare a publicității, procentul fiind de 55% în targetul demografic 18-24 de ani.

În Marea Britanie, circa 39% din utilizatori blochează publicitatea online. În vreme ce doar 11% din utilizatori plătesc pentru știrile online, un procent practic neschimbat din anul 2013.

Reuters Report digital press

Jumătate din cei intervievați (51%) spun că folosesc social media ca sursă pentru știri, săptămânal. Circa 12% spun că este principala sursă de știri. Facebook este de departe cea mai importantă rețea pentru știri.

Peste un sfert din cei de 18–24 de ani spun că social media (28%) este principala lor sursă de știri, depășind televiziunea (24%) pentru prima oară!

Problemele de finanțare a jurnalismului de calitate sunt mai grave pentru majoritatea publisherilor odată cu creșterea blocării reclamelor online, care este între 10% în Japonia) și 38% în Polonia, cu rate mai mari în cazul celor de sub 35 de ani, care citesc cel mai mult știri online.

Doar în jur de 8% din utilizatorii de smartphone folosesc ad-blocker-e dar o treime spun că plănuiesc să instaleze unul pe mobil în următorul an.

Majoritatea consumatorilor sunt reticenți să plătească pentru știri online, în mod special în extrem de competitiva lume vorbitoare de limba engleză, cu o medie de 9%, dar în țările mai mici protejate de limbă, oamenii plătesc în procent dublu.

VEZI PUBLICITATEA VÂNDUTĂ DE ZIARELE LOCALE ȘI REGIONALE ÎN SEMESTRUL I 2016!

Plățile medii tind să fie cele mai mari în UK, SUA, Australia și în țările nordice – unde abonamentele cu prelungire automată sunt cele mai des folosite.

Încrederea în știri este cea mai mare în Finlanda (65%) și cea mai mică în Grecia (20%). Aproape peste tot editorii și ziariștii sunt mai puțin de încredere decât organizațiile de media tradiționale.

Există un curent puternic de îngrijorare că știrile personalizate și selecția algoritmică a acestora va duce la ratarea unor informații importante sau a unor puncte de vedere care pun în discuție probleme sociale fundamentale.

Studiul a fost efectuat pe baza intervievării a 50.000 de consumatori de știri online din 26 de țări, în ianuarie și februarie 2016, la comanda Institutului Reuters pentru studiul jurnalismului, dar nu include și România.

Studiul poate fi consultat online AICI

VEZI BUGETELE DE PUBLICITATE VÂNDUTE DE ZIARELE NAȚIONALE ÎN SEMESTRUL I 2016!