Cautare




, Contributor

Industrie |
|

Retrospectivă 2015: Cele mai importante evenimente din industrie

2015 a reprezentat un an nefavorabil pentru industria siderurgică. Pe de o parte, marii producători europeni de oțel, inclusiv cei care activează în România, sunt afectați de concurența chineză, care vinde mult la preț de dumping. Pe de altă parte, siderurgia este afectată de scădere prețului oțelului de la aproximativ 500 de dolari/tonă, la începutul anului, la 170 de dolari/tonă în decembrie.

În România, marii producători de oțel, precum ArcelorMittal, sunt nevoiți să aplice măsuri de redresare economică, prin diverse metode. 2015 este, de asemenea, anul în care cel mai mare constructor de nave, Daewoo Mangalia, este nevoit să-și lichideze operațiunile din cauza problemelor finanicare. O perspectivă optimistă vine, însă, dinspre piața electro-IT, ale cărei vânzări sunt cu aproximativ 10% mai mare față de anul trecut. Nu același lucru se poate spune despre Domo, unul dintre cei mai mari retaileri din domeniu, care și-a închis toate magazinele fizice anul acesta

  1. Siderurgia – afectată de concurența chineză

Marii producători europeni de oţel au lansat un apel la adresa Uniunii Europene de a lucra la un plan de acţiune de urgenţă pentru industria siderurgică, afectată de oţelul adus din China şi vândut la preţ de dumping în spaţiul comunitar. Printre producătorii afectați atât comercial, cât și prin pierderea unor locuri de muncă, se regăsește și ArcelorMittal, care deține în România ArcelorMittal Galați, cel mai mare jucător din industria siderurgică românească. Situația economică dificilă a determinat conducerea combinatului din Galaţi să ia decizia de a reduce programul de lucru al celor 6.400 de angajaţi cu 2-6 zile în primul trimestru al anului viitor, deși Grupul ArcelorMittal a anunţat la începutul acestui an că va investi 40 de milioane de euro în combinat. ArcelorMittal, controlat de miliardarul indian Laksmi Mittal, este cea mai mare companie siderurgică şi minieră din lume prezentă în peste 60 de ţări.

        2. „Oțelul-Roșu” – ieftin, dar nimeni nu îl cumpără

În 2013 rușii de la Mechel s-au retras din România și au vândut cele cinci combinate siderurgice aflate aici. O parte au fost băgate în insolvență, iar cele care încă mai funcționează o fac la capacitate redusă. În prezent, noii acționari ai fostei Mechel pun la bătaie producătorul de oțel lichid Oțelul Roșu, din Caraș-Severin, la jumătate față de prețul inițial, ajungând la 25 de milioane de euro. Cu toate acestea, însă, nu au găsit cumpărător. O cauză ar putea fi scăderea drastică a prețului oțelului, dar și supracapacitatea de producție la nivel european.

VEZI CE EVENIMENTE S-AU DESFĂȘURAT ȘI ÎN ALTE DOMENII, ÎN 2015

  1. Coreenii de la Daewoo închid Şantierul Naval de la Mangalia

Compania coreeană Daewoo Shipbuilding&Marine Engineering va închide şantierul naval Daewoo Mangalia cel mai mare constructor de nave din România, din pricina problemelor financiare grave cu care se confruntă grupul. Korea Development Bank, acţionarul majoritar şi cel mai important creditor, a anunțat, în luna iulie, că lichidarea firmei este „inevitabilă“, din cauza pierderilor uriaşe de 2,5 miliarde de dolari. DMHI a înregistrat în 2014 pierderi uriaşe de aproape şapte ori mai mari faţă de 2013.

CITEȘTE  ȘI : Pe valul țițeiului

  1. Închiderea magazinelor DOMO

Retailerul electro-IT Domo, unul dintre principalii jucatori pe piața românească de profil, care a înregistrat la finele anului trecut o cifră de afaceri de peste 600 de milioane de lei, închide până la sfârșitul acestui an toate cele 75 de magazine fizice, păstrând doar operațiunile online.

Rețeaua de electroIT Domo a fost controlată de compania Family Home Concept (fosta Domo Retail SRL) până în primăvara acestui an, când a intrat în insolvență la cerere. În vară, entitatea juridică Domo Retail SRL, care opera activitățile magazinelor Domo și a domeniului domo.ro, a anunțat schimbarea numelui entității juridice, trecându-și, astfel, activitatea, pe o companie „curată”, fără probleme finanicare.

De-a lungul celor 20 de ani de activitate, retailerul electroIT s-a aflat în posesia mai multor proprietari, fonduri de investiții sau oameni de afaceri străini, business-ul fiind fondat de familia de antreprenori Szarvadi din Covasna.

  1. Au crescut vânzările segmentului elecro-IT

 Anul acesta a fost unul bun pentru principalii retaileri electro-IT din ţară. Vânzările de produse electro-IT din primele nouă luni ale acestui an sunt cu 10% mai mari decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. Aproape toate categoriile de produse au înregistrat creşteri în acest interval, cu excepţia segmentului foto, care a scăzut cu 15% faţă de aceeaşi perioadă din 2014. În trimestrul al treilea, piaţa a fost din nou în creştere, dar segmentele foto, IT şi echipamente de birouri au avut evoluţii negative. Anul 2015 a fost unul fructuos și pentru investitorii care au vrut să construiască fabrici pe piaţa locală şi care au cerut ajutoare de stat pentru asta. Un exemplu este şi compania germană Kärcher, care a anunţat o investiţie de 20 milioane de euro într-o fabrică de electrocasnice în Curtea de Argeş, pentru care va primi ajutor de stat de 37 milioane de lei.

  1. Se dezvoltă industria aerospațială

 Pe tot parcursul anului au venit în ţară delegaţii ale unor mari grupuri din industria militară şi aerospaţială. La jumătatea anului, un secretar de stat din Ministerul Economiei anunţa că nu mai puţin de șase firme au de gând să deschidă sau să relocheze fabrici în România. Printre acestea se numără și Airbus Hellicopters, care a început construcția fabricii de asamblare Super Puma MK 1 la Ghimbav. Fabrica ar urma sa fie construită pe un teren de 27.000 de metri pătrați pus la dispoziție de compania IAR Ghimbav. Primul elicopter civil va fi fabricat în 2017, un an mai tarziu urmând cele militare. Din investiția totală de peste 47 de milioane de lei, compania a primit ajutor de stat de 23, 5 milioane de lei.

  1. Mall în locul „Tractorului” din Brașov

După ce a fost privatizat și a trecut prin mâinile mai multor acționari, astăzi, pe locul fostului producător de maşini agricole Tractorul Brașov se află un mall. La sfârşitul primului trimestru din acest an francezii de la Immochan au deschis porţile noului centru comercial – Coresi. Investiţia a fost de 60 milioane de euro, iar noul mall a atras în primele şase luni de funcţionare patru milioane de vizitatori.

Cândva, fabrica Tractorul Brașov reprezenta una dintre mândriile industriei naționale. În perioada sa de glorie, uzina fabrica un tractor la fiecare nouă minute și oferea locuri de muncă pentru 25.000 de angajați. Maşinile agricole de la Braşov erau cunoscute în întreaga lumea, iar exporturile ajungeau în ţări precum China, India, Egipt, Zambia, Rusia, Congo ori Brazilia.

  1. „Vard Tulcea”- disponibilizări în masă

 Cel mai mare angajator privat din judeţul Tulcea, şantierul naval Vard Tulcea, a disponibilizat în luna octombrie aproximativ 700 de angajaţi, fiind prima concediere colectivă efectuată de societatea navală în ultimii 10 ani. Încă de la începutul anului, conducerea companiei s-a arătat îngrijorată de prețul mic al petrolului, care afectează segmentul industriei navale, de câţiva ani orientându-se spre comenzile de mari dimensiuni. Astfel, numărul navelor lansate la apă pe Vard Tulcea a scăzut constant. Şantierul face parte din grupul Vard, unul dintre marii designeri şi constructori de nave offshore şi specializate în industria explorării offshore de petrol şi gaze. Cu sediul în Norvegia, Vard operează în zece şantiere navale, două dintre acestea aflându-se la Tulcea şi Brăila.

  1. „Vulcan” exportă către Orientul Mijlociu

 Uzina Vulcan din Bucureşti a inaugurat în 2015 cea mai mare unitate de pompare pentru extracţia ţiţeiului din Europa şi a încheiat deja un contract pentru livrarea a 200 de unităţi din toată gama în Orientul Mijlociu, pentru 22 milioane de euro. „Elefantul Arab” este denumirea comercială sub care va fi vândut în zona Golfului Persic noul utilaj petrolier românesc, construit special pentru câmpurile cu zăcăminte mari de petrol și proiectat să fie cu 30% mai eficient față de modelele produse până acum. Compania Vulcan SA, cu sediul în București, condusă de omul de afaceri Ovidiu Tender, a intrat în insolvenţă în prima jumătate a anului 2013 din cauza unor datorii de 37 de milioane euro, care au crescut în acest an la 55 de milioane euro.

        10. Cozi de nave pe Dunăre

 Din cauza temperaturilor foarte ridicate din vara acestui an, nivelul Dunării a scăzut considerabil și a cauzat blocaje și cozi de câte 50-70 de nave în anumite praguri. Situația nefavorabilă a mărit timpul de transport al acestora cu aproape o săptămână.Principalele mărfuri transportate pe Dunăre, în zona țării noastre, sunt minereuri, cărbune, produse petroliere şi cereale. Situaţia nu este nouă, astfel de blocaje fiind înregistrate şi în anii 2011, 2012 şi 2013 din cauza lipsei de dragaje pe Dunăre.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii