Cautare




, Contributor

Proiecte speciale |
|

RETRO 30 SUB 30: De ce s-a întors Aurel Vlaicu în România și nu a rămas în Germania

shutterstock_aurel_vlaicu.jpg
În 1908, la 26 de ani, Aurel Vlaicu se întoarce în România din Germania, în ciuda faptului că avea un post bun de inginer la uzinele Opel din Rüsselsheim. Cinci ani mai târziu, se prăbușea cu avionul pe care îl crease și își pierdea viața.

Vezi aici lista completă a promoției 2013 a Forbes România "30 sub 30"

Primul zbor din România cu un aparat mai greu decât aerul și primul avion cu fuselaj în întregime din aluminiu din întreaga lume. Acestea sunt superlativele carierei lui Aurel Vlaicu, care a ales să se dedice aviației – lucru care i-a adus în cele din urmă moartea – renunțând la un post bun de inginer la uzinele Opel din Rüsselsheim.

Vezi, într-o GALERIE FOTO, ce alți ”aviatori” români au avut realizări miraculoase înainte să împlinească 30 de ani

Născut în 1882 în comuna Binținți, Hunedoara, pleacă în Ungaria în 1902, după examenul de bacalaureat și se înscrie la Școala Politehnică din Budapesta. Stă în capitala Ungariei doar un an, după care pleacă în Germania, la Școala Politehnică de la München.
După absolvire, efectuează stagiul militar la Marea Adriatică. Aici construiește un zmeu-spion, cu ajutorul căruia reușește să efectueze fotografii la mare distanță. După ce se întoarce la  München inventează un nou tip de gramofon și se angajează ca inginer, în 1908, la uzinele Opel din Rüsselsheim. În același an se întoarce însă în România și, cu bani de la tatăl său, construiește primul său planor, finalizat în 1909. Cu acest aparat, Vlaicu face primele sale zboruri.

Vezi, într-o GALERIE FOTO, care sunt ”inventatorii” din ”RETRO 30 sub 30”

Tot în 1909, Aurel Vlaicu obține finanțare de la Ministerul de Război, plus o subvenție lunară de 300 de lei de la Ministerul Lucrărilor Publice, pentru construirea unui avion. Motorul a fost comandat de la Paris și a costat 14.000 de lei. Primul zbor, de probă, are loc la 17 iunie 1910, la înălțimea de patru metri. Peste două luni, Vlaicu zboară cu avionul „Vlaicu 1” la înălțimea de peste 100 de metri, iar în octombrie, la un an de la obținerea finanțării, inginerul prezintă avionul la mitingul de la Băneasa. Acestea au fost primele zboruri din România cu un aparat mai greu decât aerul. Aurel Vlaicu avea, pe atunci, 28 de ani.

GALERIE FOTO: Reprezentanții artelor frumoase din RETRO 30 sub 30

În același an 1910, Vlaicu începe construcția avionului „Vlaicu 2”, cel cu care avea să se prăbușească, pierzându-și viața, în 1913. Unele surse spun că Aurel Vlaicu intenționa să zboare peste Carpați la bordul avionului „Vlaicu 3”, care îi fusese comandat de către Marconi Wireless Telegraph Company, dar că a aflat că un alt pilot voia să facă același lucru. Pentru a fi primul care efectuează zborul peste Carpați, Vlaicu a încercat să o facă cu avionul „Vlaicu 2”, încercare care i-a fost fatală. Colaboratorii săi au  construit, după moartea sa, avionul cu fuselaj în întregime din metal (aluminiu), o premieră mondială. 

Vezi aici lista completă a promoției 2013 a Forbes România "30 sub 30"

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii