Cum vă puteți păstra angajații valoroși fără costuri exagerate
Prinși, de cele mai multe ori, între situația de a nu mai găsi candidați pentru locurile disponibile și nevoia de a-și păstra profitabilitatea, patronii companiilor au început să se îndrepte tot mai mult spre metodele de retenție a angajaților.
La momentul de față, legislația prevede o serie de măsuri și beneficii în acest sens, precum deducerile personale, scutiri de impozit pentru unele categorii, precum cei care activează în domeniul IT, indemnizații de inserție pentru părinții care se întorc la muncă cu cel puțin 60 de zile înainte de împlinirea de către copil a vârstei de doi ani, stimulente pentru angajarea șomerilor, a absolvenților sau scutiri de impozit în cazul integrării pe piața muncii a persoanelor cu handicap. Pe lângă acestea, companiile mai dispun și de alte instrumente menite să crească rata de retenție a angajaților.
De ce este mai ieftin să păstrezi un angajat decât să recrutezi
Costul total al unui angajat nu se reduce doar la salariu, plus taxele aferente. Există costuri anexe de formare, specializare pe un anumit domeniu, plus beneficii venite din acumularea de experiență, respectiv performanță. În momentul în care un angajat decide să plece, toate aceste investiții se pierd. Paguba este cu atât mai mare cu cât perioada petrecută de angajat în cadrul companiei este mai mică, nefiind timp suficient pentru ca investiția respectivă să fie amortizată.
Recrutarea unui nou angajat în locul celui care a plecat presupune noi costuri. În condițiile deficitului enorm de forță de muncă, departamentele de HR trebuie să aloce mai mult timp de lucru, aria de selecție este mai mică, salariile cerute sunt mai mari, direct proporționale cu dezechilibrul dintre ofertă și cerere, iar costurile aferente educației profesionale se reiau de la zero. Înmulțind toți acești factori de 5, 10 sau 20 de ori, ne putem forma o imagine mai clară asupra impactului pe care pierderea angajaților îl poate avea asupra unei companii.
Retenția angajaților – o soluție mai ieftină, cu beneficii pe termen lung
Există două modalități mari de a păstra un angajat: prin constrângere sau prin motivare. Este de la sine înțeles că metodele de constrângere, precum clauzele contractuale de loialitate vor funcționa pe termen scurt, de aceea ne vom concentra pe metodele de motivare.
Managementul unei companii are la dispoziție o serie de instrumente eficiente prin care își poate motiva angajații să rămână loiali. Acestea pot fi beneficii de ordin material sau nematerial.
Cele mai des intalnite beneficii materiale pe care le puteți acorda angajaților sunt:
– Tichetele. Acestea pot fi de masă, de vacanță, sau, mai nou, culturale. O soluție precum aceste carduri de masă de la edenred oferă angajaților flexibilitatea de a plăti rapid pentru masa de prânz sau cumpărături alimentare, fără a mai fi nevoie de tichetele de hârtie
– Prime pentru vacanță. Un studiu recent Eurostat arată că 60% dintre români nu-și permit o săptămână de vacanță. Pentru orice angajat, o astfel de primă poate fi un ajutor binevenit și, cu siguranță, apreciat.
– Cursuri și programe pentru dezvoltarea profesională. Acestea vor spori valoarea unui angajat pentru companie, chiar dacă nu se adresează strict jobului pe care acesta îl ocupă la momentul actual. Puteți include în oferta disponibilă și cursuri de dezvoltare profesională sau, mai mult, puteți cere angajaților dumneavoastră idei de cursuri pe care le-ar plăcea să le urmeze.
– Asigurări medicale și pensii private. Nu mulți angajați tineri se gândesc la ultimii ani ai carierei, pensie sau eventualitatea unui accident. Prezentate așa cum trebuie, aceste facilități, acordate integral sau parțial de un angajator, pot constitui o sursă bună de creștere a gradului de retenție.
– Facilități suplimentare precum abonamente la săli de fitness, masaj la birou sau reduceri la anumite servicii și produse. Însumate, toate acestea pot fi bune metode prin care angajații să simtă că este profitabil pentru ei să lucreze pentru dumneavoastră.
– Beneficiile clasice: telefon, laptop, mașină de serviciu, teambuilding-uri. Deși, în ultimii ani au devenit un must-have, există în continuare numeroase companii care uită că un angajat are nevoie de anumite condiții pentru a lucra cu spor. La acestea se pot adăuga și înnoirea în mod regulat a echipamentelor sau un spațiu atrăgător de lucru.
Există însă și beneficii ale căror costuri pot fi chiar zero pentru angajator:
– Posibilitatea de a lucra de acasă. Nu este nevoie să fiți foarte stricți în privința lucrului de acasă. Angajații care au posibilitatea de a lucra de acasă pot fi chiar mai productivi, arată tot mai multe studii efectuate în acest sens.
– Program flexibil. Paradigma celor 8 ore de muncă începe să se clatine tot mai mult. Puneți accent și încurajați productivitatea. Fiecare angajat este diferit. Dacă aveți salariați care-și termină treaba în 5-6 ore, în loc de 8, gândiți-vă că le puteți asigura un mult mai bun echilibru între carieră și viața personală. Alternativa de a le încărca programul, doar pe principiul că pot face mai mult, nu se va dovedi fezabilă.
– Zile libere suplimentare. România nu stă foarte bine în topul țărilor UE cu cele mai multe zile libere legale. Doar 10 zile pică în timpul săptămânii. De ce să nu le faceți o surpriză angajaților, acordându-le mai multe libere, eventual în perioade cu activitate mai redusă, pentru a micșora impactul asupra companiei?
– Posibilitatea reală de promovare sau schimbare a departamentului. Indiferent de facilitățile acordate, un angajat care simte că se plafonează va lua tot mai mult în calcul ideea schimbării locului de muncă, generând pierderi pentru companie. Acest efect apare mai ales în rândul salariaților cu vechime. Acordați oamenilor dumneavoastră posibilitatea de a putea aplica intern la joburi de categorie superioară și veți constata că retenția lor se va îmbunătăți.
Acestea sunt doar câteva dintre instrumentele de care o companie dispune pentru a crește gradul de loializare și retenție a salariaților. O strategie bine pusă la punct și un mix coerent de tactici de retenție vă poate reduce costurile cu recrutarea și vă poate pune compania la adăpost în fața crizei de personal de pe piața muncii.