FacebookTwitterLinkedIn

GfK a derulat un studiu – analiză a scenei de retail european, cuprinzând cele mai recente evoluții și prognoze pentru 2016. Indicatorii de piață evaluați de GfK pentru un total de 33 de țări europene analizate sunt: puterea de cumpărare, ponderea cheltuielilor populației în retail din cheltuielile totale, inflația, profitabilitatea spațiilor comerciale. De asemenea, GfK oferă o prognoză asupra cifrei de afaceri aferente retailului din spațiile comerciale pentru 2015.

Mai jos sunt câteva dintre principalele concluzii ale studiului:

Puterea de cumpărare în 2015: Economia a crescut, iar rata șomajului a scăzut în majoritatea țărilor în 2015. Această evoluție se reflectă în puterea de cumpărare care a crescut în Uniunea Europeană cu o medie de 3,7% față de anul precedent. Acest lucru a oferit fiecărui cetățean UE o medie anuală de 15,948 euro pentru consum, chirie, economii și contribuții pentru pensii.

Puterea de cumpărare în România este printre cele mai mici din Europa. Situația este asemănătoare celei din fostele țări sovietice, Bulgaria, Serbia, Bosnia – Herțegovina, Macedonia și Albania. Regiunile țării unde puterea de cumpărare înregistrează un mic salt față de restul țării sunt: București și județele Timiș și Cluj.

Prognoza cifrei de afaceri aferente retailului din spațiile comerciale pentru 2016: Consolidarea afacerilor din retail de anul trecut va continua și în 2016. Pentru țările UE, creșterea va fi de aproximativ 1% (pe baza valorilor euro nominale).

Vor exista evoluții pozitive în special în România (+7%), în statele baltice (în jur de 5%), care, treptat, prind din urmă piețele mai mature. Se așteaptă, de asemenea, la o dinamică robustă în retail în Suedia (+5%) și Spania (+4%).

studiu GfK Puterea de cumparare in Europa, 2015

Ponderea cheltuielilor populației în retail: În 2015, consumatorii europeni s-au bucurat de costuri reduse pentru energie și combustibil, precum și de o situație economică bună și o creștere a veniturilor în multe țări europene. Totuși, printre principalii beneficiari ai acestor condiții favorabile nu s-a numărat și retailul. Prin urmare, tendința de declin a ponderii cheltuielilor populației în retail a continuat și în 2015. Cota medie pentru toate țările este de 30%. În timp ce consumatorii au mai mulți bani disponibili, cheltuiesc acești bani în principal pentru servicii, călătorii și activități recreative, mai degrabă decât pentru consum din retail.

Inflația: Prețurile au fost stabile în 2015. Aceasta este o situație rară pentru industrie, pentru retail și pentru consumatori. În luna februarie 2016, Comisia Europeană a prognozat o creștere a prețurilor în 2016 de 0,5%, datorată politicii ceva mai expansive a băncii centrale și relansării economice. Dar, așteptările legate de inflație sunt atenuate de prețurile scăzute pentru materiale brute. În mai multe țări europene a avut loc mai degrabă o deflația anul trecut.

Totuși, pentru 2016, Comisia Europeană anticipează prețuri în scădere numai în Slovenia (-0,3%), România (-0,2%), Lituania (-0,1%) și Bulgaria (-0,1%).

Profitabilitatea spațiilor comerciale: Pe parcursul anului trecut, profitabilitatea a crescut în UE cu aproape 3%, la puțin sub  4,200 de euro pe metru pătrat.

Aceasta este o veste bună pentru retail care a avut câștiguri timp de doi ani la rând, după o lungă perioadă de declin. Dinamica online a încetinit pe piețele mai mature și retailul clasic, în magazine, se adaptează treptat la noile condiții. Magazinele neprofitabile au fost închise, ca parte a digitalizării ofertelor retailerilor și a soluțiilor omnichannel. Cele mai mari rate de profitabilitate vin ca de obicei din Europa de Nord, Elveția și Luxemburg, iar cele mai mici din estul și sudul Europei – totuși, țările din această regiune câștigă teren în mod continuu.

„2015 a fost un an bun pentru consumatorii europeni, explică Dr. Gerold Doplbauer, retail expert GfK. Economia Uniunii Europene a crescut cu aproape 5%, iar rata șomajului a scăzut în majoritatea țărilor. Consumul casnic a crescut semnificativ. Ratele scăzute ale dobânzilor la depozite au făcut economisirea mai puțin atractivă, astfel încât mulți consumatori au ales să își cheltuiască banii, principalul beneficiar fiind retailul. Există însă diferențe mari între diferite regiuni ale Europei. Incertitudinile politice și economice există în paralel cu evoluțiile pozitive. Vom vedea cum va fi influențată disponibilitatea de cumpărare în rândul consumatorilor europeni de criza refugiaților și de amenințările teroriste asupra Europei, precum și de deficiențele în economiile emergente.”

Despre studiu: Cifrele comunicate de GfK pentru cifra de afaceri și puterea de cumpărare au fost realizate în euro pe baza cursului de schimb mediu 2015 pentru monedele naționale în cauză (așa cum sunt ele raportate de Comisia Europeană).