Directorul general al Carrefour România, François Melchior de Polignac, a povestit, pentru Forbes România, care au fost motivele care au determinat retailerul francez să investească în piaţa din România şi cum a fost adaptarea la condiţiile economiei româneşti, în vremurile bune și grele deopotrivă.
Forbes: Care a fost principala lecţie pe care a învăţat-o Carrefour de când este în România?
François Melchior de Polignac: Trebuie să îţi ţii întotdeauna promisiunea. De aceea, Carrefour şi-a păstrat aceeaşi linie strategică încă din 2001, de la intrarea pe piaţă şi nu doar acum, de când situaţia economică mondială este mai dificilă. Încă din 2001, de la bun început, Carrefour s-a declarat aliatul consumatorilor în lupta cu preţurile. Cele cinci axe strategice pe care se bazează grupul Carrefour încă de la început, sunt cele mai bune preţuri zilnic, la toate produsele; o calitate ireproşabilă a produselor, cu o atenţie deosebită mai ales la cele proaspete; o gamă largă de produse, adaptată perfect cererii consumatorului român; servicii de calitate propuse clienţilor noştri; modernitate şi inovaţie.
Forbes: Ce a determinat Carrefour
să investească în România?
FMP: Autorităţile române au fost foarte deschise la dezvoltarea comerţului modern. Carrefour, deşi cifrele nu arătau foarte bine la început, a avut încredere în potenţialul ţării şi a decis să vină.
Forbes: Cum este mediul de business de aici faţă de cel din Franţa?
FMP: În România, retailul este încă în faza de expansiune, reprezentând aproximativ 49% din comerţul românesc la finele lui 2012, conform unui studiu GfK, pe când în alte ţări dezvoltate, precum cele din Europa de Vest, retailul este deja la maturitate, reprezentând peste 90%. În România sunt de făcut şi de iniţiat multe lucruri, este o provocare şi este pasionant. În retail, am fost primii care am adus formatul de hypermarket, putem spune că am participat la scrierea istoriei retailului românesc.
Forbes: De ce credeţi că modelul de business francez a funcţionat aici?
FMP: Deviza noastră este: „think global, act local”. Am adus în Romania know-how-ul din Franţa, perfecţionat şi în alte ţări din lume în care Carrefour are magazine, însă foarte important este să te adaptezi la specificităţile locale. Fiecare ţară are ceva specific, diferit. Contează extrem de mult flexibilitatea şi puterea de adaptare.
Forbes: Care este rețeta succesului
pe piața românească?
FMP: Această adaptare despre care vorbeam. Este foarte important
să ai regulile de bază însă să te adaptezi local. Este foarte important să cunoşti piaţa, consumatorul, să-ţi cunoşti clienţii, să le ştii aşteptările. Doar aşa poţi construi un model de succes. Din 2001, de când ne-am lansat pe piaţa din România, am fost alături de consumatorul român, propunându-i cel mai bun raport calitate-preţ, modernitate, inovaţie, gama largă de produse adaptată cererii, servicii. Aceasta a fost şi este reţeta noastră de succes. Constanţa. Noi am început lupta cu preţurile din 2001, de la lansare şi nu doar de când a început criza. Consumatorul ştie acest lucru şi apreciază foarte mult.