Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Comentarii/Editoriale |
|

Realitatea TV se hotărăște să moară, dar își inventează un călău

Petre_Barbu.jpg
Realitatea TV a declanșat un atac furibund împotriva Kantar Media, firma care măsoară audiențele TV în România. Este folosit tot „arsenalul din dotare” pentru distrugerea credibilității sistemului național de măsurare TV: manipularea, minciuna, ura, amenințările, dezinformarea. Ce se ascunde în spatele acestui act sinucigaș al televiziunii conduse de Cozmin Gușă?

Oamenii de la Realitatea TV, în frunte cu șeful lor, Cozmin Gușă, sunt furioși, Kantar Media îi fură la audiențe. În ziua de marți, 26 februarie 2013, au avut doar opt telespectatori, vreme de 45 de minute – au anunțat ei. Indignatul realizator Rareș Bogdan și alți colegi de-ai săi n-au mai precizat în care interval orar sau pe care target. Au declanșat un atac fără precedent la adresa firmei Kantar Media, împotriva directorului Andrei Mușetescu (care nu mai este șef acolo de o vreme, ci la CSOP), chiar și împotriva lui Traian Băsescu, care, chipurile!, urmărește să îngroape această televiziune, să distrugă munca acestor oameni și notorietatea brandului Realitatea TV – multe invenții, invective și aberații. Și campania asta ține de aproape o săptămână, cu o intensitate sporită, ca la manualul de… manipulare. Ținta (Kantar Media) trebuie să fie demolată și, în final, distrusă.

Degeaba Asociația Română de Măsurare a Audienței (ARMA), organizație ce reunește 59 de televiziuni, printre care și Realitatea TV!, 25 de agenții de media și de publicitate, și 11 mari clienți publicitari, a solicitat postului să înceteze această campanie de denigrare a sistemului de măsurare a audiențelor TV! Degeaba niște șefi de la Realitatea TV au fost la sediul Kantar Media și li s-a explicat cum funcționează sistemul peoplemeter! (Șefuleții de la Realitatea TV au ridicat din umeri, pentru că șeful cel mare, Cozmin Gușă era plecat din țară și nu puteau opri de capul lor campania!)

Degeaba li s-a explicat că acest sistem, care funcționează de mai bine de 10 ani, este construit după standarde internaționale! Degeaba au apărut date concrete din softul Kantar (publicate pe paginademedia) care au contrazis evident cifra de 8 telespectatori invocată comic și cu rea credință de Rareș Bogdan!

Niciun argument rațional, logic și (mai cu seamă) profesionist n-a ținut la mințile întunecate și perverse ale șefilor de la Realitatea TV: Kantar îi fură la audiență! Și Realitatea TV a decis să dea în judecată Kantar Media, cerând daune de 10 milioane de euro. Este oare o sumă care ar putea să scoată Realitatea TV din insolvența în care se zbate de mai bine de un an? Este o sumă care ar putea să lanseze o nouă televiziune, Realitatea Plus? Dar să nu ne lansăm în speculații!

Acționarea în judecată este o manevră de imagine, menită să pună presiune pe „dușman”. Realitatea TV nu este prima televiziune care folosește această „măciucă”. În 2007, Antena 1 a făcut plângere penală împotriva directorului firmei TNS-AGB, Teodor Czobor, cum că ar fi „mătrășit” audiențele televiziunii în favoarea concurentului Pro TV. Nu s-a întâmplat nimic cu acea plângere. Polițiștii au încercat să înțeleagă ce este cu ratingul, Antena 1 nici nu și-a susținut plângerea și „dosarul” a fost închis. S-a dovedit că fusese o manevră de intimidare. Dar asta e o veche istorie.

Și alții au atacat sondajele. Radu Moraru (la B1 TV), Alexandru Sassu (TVR1) sau Dan Diaconescu (OTV) au formulat de-a lungul ultimilor ani amenințări și manevre de intimidare la adresa sistemului de măsurare. Fără probe, fără dovezi, dar cu frustrări și violență verbală. Toți au eșuat, profesional. Toți sunt acum la marginea audiențelor sau în afara sondajelor.

Realitatea TV, conform măsurătorilor Kantar Media, dar și a firmei de dinainte, GfK România, a pierdut audiență în ultimii doi ani. În februarie 2010, avea o adiență medie de 165.000 de telespectatori pe minut (all urban). În februarie 2013, media este 55.000 de telespectatori pe minut (all urban). Pierderi uriașe de audiență! Dar oamenii lui Gușă nu vor să admită acest lucru.

Concurența pe segmentul știrilor TV a crescut foarte mult. Sunt cinci stații pe această nișă: Antena 3, Realitatea TV, B1 TV, România TV și Digi 24. Bugetele de publicitate s-au micșorat drastic datorită crizei economice. Nu mai suntem în an electoral, banii de la partidele politice  vin tot mai greu. La fel de greu vin și banii de la oamenii de afaceri care au interese sau de la firmele care sunt șantajate de televiziuni. Așadar, sunt prea multe canale pe această nișă, câteva trebuie să crape, în mod natural.

Realitatea TV se pregătește să moară (insolvența, scăderea audienței și a numărului de GRP-uri). Natural! Dar Gușă și oamenii săi au găsit o soluție de salvare: vor să dea vina pe cineva pentru această moarte. Și au găsit vinovatul: Kantar Media. Adică Andrei Muștescu și, indirect, Traian Băsescu, îi îngroapă în sondaje! (Ce imagine comică: Băsescu să umble la „butoanele” Kantar Media și să taie din ratingul lui Rareș Bogdan!)  

Cred că toată această campanie a Realității nu este decât o menevră de a-și ascunde slăbiciunile editoriale. Când ești mediocru și prost, alții sunt vinovați! Este cea mai comodă scuză. În fapt, Cozmin Gușă n-a dovedit până acum calități manageriale. A fost șef la trustul de presă Intact în anii 2000, dar pe atunci piața media creștea în firesc, piața era pe val, publicitatea curgea din belșug, conjunctura era favorabilă pentru orice manager mediocru de presă.

Să mai adăugăm că în ianuarie a.c., Cozmin Gușă a obținut de la CNA o licență TV pentru un nou canal, Realitatea Plus. Iar acest joc de-a victima pare să reprezinte o ieșire (scandaloasă) din piața TV a postului Realitatea TV pentru „a învia” sub numele de Realitatea Plus.

Mai cred că toată această campanie împotriva Kantar Media este foarte periculoasă pentru existența sistemului de măsurare a audiențelor TV. Ce s-a construit în ultimii 10 ani, cu participarea multinaționalelor care investesc milioane de euro în publicitatea TV (și care știu mai mult business decât cei de la Realitatea TV), riscă să se prăbușească. Și asta datorită unui bețiv în comă care ține să tragă fața de masă cu tot ce se află pe aceasta, înainte de a se prăbuși sub masă, mort.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii