Cautare




, Contributor

Laura Opriș este partener fondator al agenţiei de branding și comunicare Communication ON.

Lifestyle |
|

Realitatea realităţii virtuale

Realitatea este formată, pentru fiecare dintre noi, din lumile pe care ni le construim singuri. O casă fără număr fix de etaje, la care lucrăm cu grijă. Ne asigurăm că luăm toate măsurile să nu ne-o dărâme cineva și să nu ne trezim fără acoperiș, cu vântul învârtindu-ne în toate direcţiile. Suntem atenţi să ne menţinem prietenii, să ne păstrăm serviciul, să petrecem cât mai mult timp cu familia, să fim activi pe Facebook, să ne actualizăm profilul pe LinkedIn și tot așa.
 aboneaza-te
Laura Opris_contibutors

Același principiu stă și la baza lumii virtuale, care ne dă adesea senzaţia că dacă ni se prăbușește jumătate de casă, avem alternativă online. Că dacă prietenii nu mai au timp de ieșit la un pahar de vin, compensăm online, cu jumătate de oră în fereastra de chat și câteva emoticonuri cu pahare de vin.

Lumea virtuală este o simulare, o redesenare a celei reale într-un spaţiu care, fizic, nici nu există. A început ca o iluzie, dar, în timp, a substituit o bună parte din realitatea offline și a schimbat ireversibil nu doar cursul lumii, ci și existenţa fiecăruia dintre noi. Totul se reinventează pentru a se potrivi noului „format”, în care trăiești doar dacă ești vizibil. Mai ales dacă ești brand.

Arhitectura fragilităţii

Un brand are de construit și el o casă, doar că trebuie să fie o construcţie impunătoare. Un edificiu pe care îl construiești în noul univers linie cu linie, cărămidă peste cărămidă și care, de fapt, este doar o casă de paie. Dacă o lași o vreme de izbeliște, s-a năruit. O neglijenţă o poate transforma în praf și pulbere. Orice clădire mai înaltă și mai bine îngrijită ridicată în vecini o poate lăsa în umbră, întunecată, ascunsă de privirile trecătorilor. Orice criză de comunicare gestionată prost este ca un cutremur, distruge brandul pentru totdeauna.

Structura de rezistenţă

În spatele unui brand solid și puternic în realitatea virtuală stă mai mult decât un slogan sau un logo care îţi aprind în minte instant datele companiei. Echipa care construiește un brand se gândește la fiecare detaliu, concepe, creează, scrie și rescrie texte, compară variante, anulează și o ia de la capăt, iar și iar, până când totul este așa cum trebuie să fie. Mesaje coerente, consecvente și atent concepute să vorbească pe limba celor care ascultă ce are brandul de spus, dar pe tonul obișnuit al brandului, iau naștere adesea după o muncă istovitoare.

Cuvintele nu se lasă mereu îmblânzite ușor. Valorile, principiile, scopurile și strategia se construiesc pe baza unor date precise, dar și a unor instincte impecabile. Trebuie să se transmită emoţie, încredere, empatie, umor și o sumedenie de alte caracteristici, dar să nu neglijeze cifre, calcule și business planuri. La fel și în privinţa imaginilor, a sunetelor și a dimensiunilor. Fiecare punct dintr-un design asociat brandului are un motiv bun în spate și un rol important în comunicare. La fel cum fiecare cărămidă are rolul ei în construcţia unei case, două cărămizi lipsă în locuri strategice dintr-un zid pot prăbuși totul.

 

Complexitatea din spatele simplităţii

Cele mai puternice și mai iubite branduri sunt adesea cele care muncesc până aproape de perfecţiune. Au cele mai simple mesaje, care spun exact ce trebuie, cât și cum trebuie. Sunt acele mesaje pe care ţi se pare că le-ai putea scrie și tu, doar că atunci când te așezi să le pui pe hârtie, nu ies. Nu din prima, de fapt, nu din primele sute de ore de încercări. Cele mai puternice branduri dau senzaţia de firesc: pare că-și scriu mesajele, statusurile pe Facebook, descrierile pe Instagram cât ai pocni din degete. În realitate, ascund ore lungi de plănuit, zeci de ciorne și sute de frâmântări. În branding, simplitatea este cea mai complicată variabilă.

 

Îndemn la blândeţe, în loc de încheiere

În spatele realităţii virtuale aproape perfecte pe care o afișează un brand online, sunt mii de lumi ale oamenilor care au muncit la brandul respectiv, sunt sute de mii de cafele, sunt zeci de mii de idei din vieţile lor, sunt gânduri pe care le adună din parc, de pe străzi, din cărţi, sunt nenumărate ore de muncă. Abia după ce ai un brand solid în realitate (offline), de care ai grijă permanent, poţi începe să-i construiești realitatea virtuală, status de Facebook cu status de Facebook, emoji cu emoji, fotografie cu fotografie. Și planurile de construcţie încep din nou. Și din nou, după fiecare criză de comunicare aprinsă de cele mai multe ori de erori umane ori de strategia concurenţei. O informaţie „pe surse“ poate distruge munca unui mic orășel de specialiști, cu doar câteva share-uri.

Poate că uneori ar fi bine să ne gândim de două ori înainte de a azvârli cu pietre virtuale într-un brand, chiar dacă în mediul online pietrele par că nu se simt.  Pentru toţi oamenii aceia care au muncit, desenat, gândit, sperat și muncit din nou, se văd. Un pic de blândeţe n-a omorât pe nimeni.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii