Cautare




, Contributor

Forbes.com

500 miliardari |
|

Raul Ciurtin

Raul Ciurtin.jpg
Avere: 35-37 milioane de euro Vârsta: 38 de ani Reşedinţa: Alba Domeniu: Industria alimentară

După ce a ratat „la mustaţă“ o tranzacţie din care ar fi putut obţine bani cât să stea liniştit toată viaţa, Raul Ciurtin nu şi-a pierdut deloc entuziasmul. Are în minte tot felul de variante, inclusiv dezvoltarea businessului. Mai mult, vrea să facă din Albalact, în doi-trei ani, lider pe piaţa internă a lactatelor. În opinia lui, principalul avantaj în lupta cu multinaţionalele constituie faptul că firma din Alba răspunde mai bine cerinţelor consumatorului român. În ciuda scăderii valorice a consumului intern, în primele şase luni ale anului fiind consemnat un recul de circa 10%, cel mare producător local independent obţine în continuare profit, deşi mai mic.

Nivelul acestuia s-a redus în 2010 cu 12%, până la 580.000 euro, faţă de perioada similară din 2009, în timp ce cifra de afaceri s-a majorat cu 9,8%, la aproximativ 30 milioane de euro. În 2009, Albalact a atins un rulaj de peste 53 milioane de euro, mai mare cu 3% faţă de 2008 şi un profit net de circa 600.000 de euro. Să obţii profit în 2010 nu este la îndemâna oricum, puţine fiind companiile din industria de profil cu o evoluţie similară. Poate acesta este şi motivul pentru care firma rămâne interesantă pentru marii jucători din afară prezenţi la nivel local. Ciurtin nu neagă că ar fi fost dispus să vândă anul trecut pachetul deţinut de familie (circa 48% din acţiuni) pentru „un anumit preţ“.

Nu a fost să fie. Pentru moment, discuţiile au încetat, după  scandalul declanşat de un fost partener de afaceri al lui Petru Ciurtin, tatăl său, care susţine că ar avea drept la jumătate din acţiunile familiei. Pe rol este şi un proces între cele două părţi, ceea ce îi face pe eventualii cumpărători să fie reticenţi. Cel puţin deocamdată. Oricum, în condiţiile crizei actu-
ale, Raul Ciurtin nu se mai aşteaptă la finalizarea unei tranzacţii foarte repede, de altfel nici nu şi-a propus un anumit termen pentru asta. Merge mai departe, concentrându-şi activitatea pe distribuţie în 2010, respectiv mărirea capacităţii de producţie în 2011. Pentru investitorul din Alba, marketingul rămâne o componentă importantă în strategia unei companii. De-a lungul anilor, omul de afaceri a investit mulţi bani în campanii de publicitate care au dat roade. Cele mai bune exemple sunt reclamele cu Fulga sau Zuzu. Rezultatele s-au văzut şi în vânzări, brandul Zuzu, de exemplu, asigură circa 35% din valoarea veniturilor Albalact. Şi cu Rarăul, marcă intrată în portofoliu în 2008, Ciurtin a procedat la fel.

La un an de la preluare, a demarat procesul de rebranding. Scopul: transformarea brandului local într-un produs cu distribuţie naţională, campania fiind lansată la mijlocul anului 2010, în urma unei investiţii totale de 300.000 de euro. În prezent, portofoliul Albalact include peste 60 de sortimente de lactate sub mărcile Fulga, Zuzu, De Albalact şi Rarăul. În ultimii şase ani, valoarea investiţiilor s-a ridicat la aproximativ 40 milioane de euro, cele mai importante realizări fiind construirea fabricii noi de la Oiejdea (în apropiere de Alba-Iulia), dar şi a unei ferme proprii. Nu în ultimul rând, a fost preluat producătorul de lactate Rarăul din Câmpulung Moldovenesc.

Industria lactatelor nu este singurul domeniu în care Raul Ciurtin este implicat. Acesta are un pachet de circa 40% la producătorul de pateuri şi conserve din carne din Alba Iulia Prefera Foods, înfiinţat în urmă cu doi ani.  De ce conserve? Până la urmă e tot mâncare, spune Ciurtin, care crede în potenţialul pieţei interne, motiv pentru care nici nu se gândeşte la exporturi. Încearcă să se concentreze pe Albalact, să-şi  facă cât de bine poate treaba, după cum el însuşi spune.

Când a început să se ocupe de lactate, Raul Ciurtinnu ştia prea multe despre această industrie. Pe vremea aia era student la Medicină. În 1999, tatăl lui a preluat pachetul majoritar de la fabrica de lapte, plină de datorii, de altfel, iar el a venit să-l ajute. A renunţat să practice Medicina, cu atât mai mult cu cât spre finalul studiilor devenise conştient că îşi dorea „să se facă om de afaceri“. Vreo cinci ani au muncit pe rupte, nu se gândeau decât „să nu se ducă dracului“ afacerea. Adevărata ieşire pe piaţă a avut loc în anul 2004 cu Fulga, după care lucrurile au venit de la sine. Erau vremuri bune pentru lansarea în business, pentru că nu erau aşa mulţi jucători pe piaţă ca acum şi nici  concurenţa dintre ei nu atinsese cotele din prezent. Raul Ciurtin este înnebunit după pescuit. De câte ori poate merge câteva zile în Deltă cu doi-trei prieteni sau pe lacurile din zonă. Se laudă că a prins un exemplar de şapte kilograme şi nu e deloc o poveste
pescărească.

Nu în ultimul rând, urmăreşte cursele de For­mula 1, merge la trei-patru evenimente de gen pe an, în special la cele care au loc în Europa. Nici nu e greu să ajungă până la Budapesta sau Barcelona. Sport nu prea face, dar de câte ori poate se duce la schi în Austria, chiar şi vara împreună cu soţia şi cu fetiţa. Ciurtin se consideră un om fericit, care a avut noroc de cele mai multe ori în viaţă, chiar dacă „s-a luptat“ pentru şansele pe care le-a avut.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii