FacebookTwitterLinkedIn

Însă, drumul spre revenire presupune stabilirea unui mod de a face experiența hotelieră mai sigură, iar anul acesta va aduce noi tendințe în zona ospitalității, printre care se numără, minimizarea risipei alimentare, grija pentru clădiri verzi și sustenabilitate și preferința pentru alimente produse local, dar și dispozitivele smart concepute să diminueze consumul de energie, se arată în raportul anual Colliers pentru 2020.

Având în vedere istoricul pieței și evoluția dinaintea pandemiei, consultanții Colliers sunt optimiști cu privire la capacitatea de revenire și interesul investitorilor pentru această piață (deși următorii ani vor fi cu siguranță dificili).

Astfel că, până la sfârșitul lui 2021, consultanții Colliers se așteaptă la deschiderea hotelului Ibis Airport (85 de camere) și a noului hotel de lux Autograph Collection by Marriott din centrul vechi al Bucureștiului (217 camere), întrucât acestea se află într-un stadiu avansat de construcție.

Alte proiecte mai includ un nou brand sub umbrela Accor (100 de camere), Corinthia Grand Hotel du Boulevard (50 de camere) sau reconversia Palatului Oscar Maugsch, vândut recent de BCR unui grup de investitori din industria hotelieră, și sunt așteptate să își anunțe strategia în viitorul apropiat.

„Perspectivele pe termen mediu rămân pline de provocări. La nivel global, turismul a scăzut în 2020 la cel mai mic nivel din ultimii 30 de ani în ceea ce privește activitatea. În Europa, conform unui sondaj al Organizației Mondiale a Turismului, majoritatea experților văd revenirea activității la nivelurile pre-pandemice ale călătoriilor în străinătate nu mai devreme de 2023. Mai mult, sondajul arată că o revenire mai importantă în zona de turism internațional vom vedea în a doua jumătate a anului 2021 – cel mai probabil în funcție de vaccinare, dar sunt destui care avansează termenul în 2022. Ne-am aștepta ca România să urmeze exemplul altor țări europene și să revină într-un ritm similar. Și deși, în ansamblu, România nu s-a bazat atât de mult pe turiștii străini (țara a avut printre cei mai puțini vizitatori străini din Europa Centrală și de Est), Bucureștiul va avea de suferit, pentru că înainte de pandemie a înregistrat o creștere atât a turismului de afaceri, cât și de agrement”, a punctat Raluca Buciuc, Partner & Head of Valuation Services and Hospitality Advisory Services al Colliers.

În București, gradul de ocupare a continuat să fie redus. De exemplu, un hotel bun de 4 stele din zona centrală a înregistrat un grad de ocupare de aproximativ 30%, comparativ cu peste 80% în 2019.

Într-un scenariu decent, gradul de ocupare ar fi trebuit să crească până la 50% până la sfârșitul lui 2020 pentru hotelurile renumite, dar al doilea val de teste pozitive de Covid-19 a amânat revenirea industriei. Cum Bucureștiul nu este o opțiune tradițională de vacanță de vară și este legat mai degrabă de zona călătoriilor de afaceri, gradul de ocupare a rămas scăzut în timpul verii, în zona de 10-15%, se mai arată în raportul realizat de Colliers.

Pandemia a schimbat fundamental experiența clienților și anumite tipuri de călătorii, precum summit-urile, care ar putea să nu mai revină niciodată pe deplin la nivelurile pre-pandemie. Cum va dura ceva timp până când și călătoriile de afaceri internaționale își vor reveni, turismul local va continua să joace acum mai mult decât oricând un rol foarte important. Schimbările operaționale, în special legate de sănătate, curățenie și flexibilitate și folosirea spațiilor exterioare vor fi în prim-plan.