Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Raluca Marin: „Plata conform contractului nu reprezintă garanția unui client curajos, care tratează agenția ca pe un partener”

raluca_marin.jpg
Să dăm „cărțile pe față” și să vorbim despre clienții publicitari, cu bune și cu rele! Așa cum îi văd oamenii de publicitate. În fond, ce vor publicitarii de la clienții? Nu numai bugete mai mari. Vor și altceva. Aflați mai jos!

Raluca Marin, Client Service Director Oglivy&Mather Advertising

Forbes: Care este atitudinea dvs, în general, față de clienții publicitari?

Raluca Marin: Una foarte deschisă, încerc să nu-mi pun niciodată problema cine are dreptate. Mi se pare foarte important să ascult clientul și fac eforturi în a cultiva acest lucru. E uimitor cum, cu puțină răbdare, poți descoperi uneori perspective la care nu te gândeai. Este ca într-o relație: se pot rezolva probleme, dezamorsa conflicte, naște idile. Dacă are sau nu dreptate se va vedea și simți în timp, iar consecințele vor fi pe măsură.

Forbes: Încercați să faceți un „portret robot” al clientului publicitar de pe piața românească?

Raluca Marin: Clientul publicitar nu s-a schimbat radical, doar s-a adaptat noilor condiții ale pieței, ca și noi, de altfel. A învățat să ceară și să obțină tot ce se poate din bugetele tot mai mici, e pasionat de soluțiile alternative. Ca și până acum, sunt cazuri în care riscă și „joacă” totul pe o singură carte sau merg pe varianta bătătorită (deși aceasta nu prea mai dă rezultate).

Ce mi se pare interesant este „clientul 2.0”, perfect adaptat prezentului, aproape în oglindă cu mediul rege, digitalul. Coordonează regiuni sau huburi. Este responsabil de rețeaua sa cu care este conectat permanent. Mânuiește cu agilitatea specifică toate formele de comunicare cu aceasta,  soluțiile pe care le aplică sunt gândite tocmai pentru a se putea share-ui cu ușurință.

Bugetele sale nu sunt direct proporționale cu numărul de followeri, dar are capacitatea să găsească soluția care să primească cele mai multe like-uri, de oriunde ar fi acestea.

Forbes: Cel mai bun client este cel care plătește la timp, conform contractului? 

Raluca Marin: Din punct de vedere financiar, cu siguranță cel mai bun client este cel care plătește la timp. În rest, plata conform contractului nu reprezintă garanția unui client curajos, deschis la nou, dornic să încerce și altceva, care tratează agenția ca pe un partener. Client bun este cel care este dispus să plătească atât cât trebuie și pentru ce trebuie.

Forbes: Ați luat „țeapă” de la vreun client? (n-a plătit, a furat proiectul propus de dvs, etc)

Raluca Marin: Nu s-a întâmplat la modul atât de direct, dar în activitatea zilnică sunt multe alte cazuri în care ne „luăm țeapă” de la client. Muncim pe proiecte cu prioritate 0, muncim și ziua și noaptea, și în weekend și la final, dacă proiectul nu se mai face, e firesc să nu fie plătită nici agenția, că doar nu s-a folosit nimeni de munca respectivă.

Cea mai recentă și inedită experiență de profil a fost participarea la un pitch cu alte cinci agentii mari de pe piață. După finalizarea prezentărilor, clientul ne-a anunțat pe toți că niciuna dintre agenții nu a câștigat și că vor continua cu un nou pitch la care vor invita alte agenții.

Forbes: Care este viziunea dumneavoastră despre clientul ideal? 

Raluca Marin: Cel cu care ai chemistry. Care te lasă să-l cunoști și are încredere în tine, care știe să te provoace și are standarde înalte, alături de care te simți mereu stimulat să faci și să-ți dorești mai mult pe toate planurile.

Și, ca într-o relație, dacă încerci să funcționezi după tipare și clișee, nu ajungi niciodată să întâlnești clientul ideal, acesta rămânând veșnic o iluzie.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii