Locuind în prezent în New York, Igor Bogojevic își bazează întreaga muncă artistică pe reprezentarea cailor, animale a căror mișcare, crede el, seamănă cu natura vieții: o transformare fără sfârșit. Fie că pictează în ulei, fie că schițează în cerneală, orarul pictorului se împarte între o nouă lucrare, planificarea unei retrospective și colaborarea cu soția sa, designerul Elizabeth Kennedy.
Cum au devenit caii inspirația de care aveai nevoie?
Caii au făcut parte din copilăria mea fiindcă îmi petreceam fiecare vară în munții din Muntenegru, în satul bunicului meu. Cred că amintirile copilăriei și nostalgia joacă un rol important în definirea caracterului nostru, iar imaginile pe care le păstrăm din acea perioadă ne conturează atât gusturile, cât și personalitatea. În copilărie încercam să caut metode prin care să mă regăsesc, iar calul a devenit un mod care m-a ajutat să-mi exprim sentimentele.
Care este cel mai fascinant aspect al unui subiect artistic precum calul?
Calul reprezintă un simbol puternic, transmițând diverse concepte: binele, libertatea, eleganța, puterea. A fost o inspirație din vremuri străvechi, începând cu desenele rupestre și terminând cu marile epoci artistice ale istoriei. Am fost dintotdeauna fascinat de puterea cu care aceste animale se mișcă. Când le văd galopând, pot să-mi imaginez puterea universului în toată splendoarea sa. De aceea și picturile mele sunt în mare parte despre expresia acestei acțiuni. Caii mei sunt într-o continuă mișcare pentru că reprezintă, în aceeași măsură și definiția vieții: o evoluție fără sfârșit.
Care este cel mai dificil aspect în reprezentarea acestor animale?
Îmi place să combin diverse părți anatomice într-o singură formă, punându-le în diverse locuri, de cele mai multe ori acolo unde nu te-ai aștepta să le găsești. Aceste animale sunt deopotrivă puternice și sensibile, fapt pentru care găsirea și crearea unei compoziții care să creeze echilibru, dar să emane atât energie, cât și mișcare este o provocare. Dar cel mai greu lucru este să aduci la viață un personaj, stabilind o legătură emoțională cu privitorul, în timp ce te asiguri că transmiți un mesaj veridic.
Cum începi o nouă pictură?
Întotdeauna îmi încep lucrările având o compoziție schițată în minte, deși niciodată nu știu cum va arătă la final. Asta înseamnă frumusețea procesului creativ. Nu am o formulă specială după care mă ghidez, fiecare start este unul nou, asemeni emoțiilor care mă încearcă de fiecare dată. De asemenea, încerc să evit repetiția, astfel că nu vei vedea compoziții care să semene între ele. A picta seamănă cu a scrie poezii, cu diferența că nu folosești versuri, ci linii și culori.
Cum te inspiră New York-ul?
După ce am locuit în Paris și în Atena, o invitație de a participa la un spectacol m-a adus definitiv în New York, în 2011. Există ceva fascinant în ceea ce privește acest loc, o energie unică în lume, care se datorează atâtor culturi prezente aici. New York reprezintă un centru de artă fiindcă inspirația poate veni de oriunde, trebuie doar să fii receptiv și să o primești, indiferent de forma în care se prezintă. Pe mine mă inspiră foarte mult arhitectura acestui oraș. Spre exemplu Brooklyn Bridge, adesea l-am inclus în picturile mele.
Care este următorul mare proiect la care vei lucra?
Chiar acum lucrez la o serie de picturi pe care soția mea, Elizabeth Kennedy, le va folosi în următoarea sa colecție de modă. De asemenea, pentru anul următor, plănuiesc un spectacol retrospectiv care să includă cele mai importante lucrări din ultimii ani.