FacebookTwitterLinkedIn

Trei direcții a indentificat echipa de la Initiative România în ceea ce privește tendințele consumatorii din prezent: fragmentarea consumului de media (oamenii sunt atenți în același timp la mai multe suporturi de informare – TV, digital, mobil), consumatorul a devenit mai răsfățat (își dorește o comunicare personalizată) și dorința acestuia de a primi cât mai repede informațiile. În această situație, advertiserii trebuie să-și targeteze mesajele, într-un mod unitar, către un publicul grăbit, exigent și care se află într-o continuă mișcare.

Digitalul este suportul media care a cunoscut cea mai mare creștere a bugetelor de comunicare, atrăgând 41 de milioane de euro, conform „Media Fact Book 2013” (MFB). Bugetul investit pe internet deține 14% din totalul investițiilor publicitare în 2012. (Creșterea procentuală față de 2011 este de trei procente.)

Deși audiența TV a crescut cu 10%, datorită evenimentelor politice (criza politică din ianuarie, din iulie-august, Referendumul și alegerile parlamentare), sportive (Campionatul European de Fotbal și Jocurile Olimpice de la Londra) și a programelor de divertisment, volumul investițiilor publicitare a scăzut cu șapte milioane  de euro, ajungând la 193 milioane de euro. Bugetul de publicitate TV a reprezentat 64% din totalul investițiilor publicitare (în scădere cu un punct procentual față de 2011).

Cei mai mari investitori în publicitatea TV din 2012 au fost companiile din categoria „Comunicații mobile” – 39 milioane de euro. Pe următoarele două locuri s-au plasat categoriile „Cosmetice și igienă personală” – 36 milioane de euro și „Farmaceutice” – 30 milioane de euro.     

Deflația pe piața TV în 2012 (scăderea prețurilor) a fost de 8%, dar pentru acest an studiul Initiative estimează o inflație de 1%.

Nici outdoor-ul nu a crescut în 2012 (an electoral!): 29 milioane de euro, cu două milioane mai puțin decât în 2011. Ponderea a fost de 10%.

Publicitatea pe print în 2012 este evaluată de MFB 2013 la 22 de milioane de euro, în scădere cu două milioane de euro față de anul precedent. Printul a tăiat doar 7% din „tortul publicității”. Pentru 2013, estimarea MFB arată că presa tipărită va atrage 19 milioane de euro, în timp ce digitalul va beneficia de 46 milioane de euro.

Bugetul de publicitate pentru radio a fost de 19 milioane de euro, la nivelul anului 2011.