Cautare




, Contributor

ForbesLife |
|

Provocarea Urwerk

Este unul dintre cei mai cunoscuţi maeştri din avangarda orologeriei. Mulţi pasionaţi de tehnică ştiu de Urwerk, brandul pe care Felix Baumgartner l-a fondat, însă foarte puţini sunt cei care îşi permit un astfel de ceas. Valoarea acestor piese nu este dată de marketing, nici de renumele unei mărci cu istorie îndelungată, ci de incredibila complexitate a mecanismelor şi de originalitatea designului. L-am invitat, aşadar, pe Felix Baumgartner să ne spună povestea lui şi a acestor modele extraordinare.
felixb3

Care este cea mai veche amintire a ta legată de ceasuri?

Tata mi-a spus că primele mele cuvinte au fost tic-tac. El restaurează ceasuri vechi cu pendulă, aşa că aveam astfel de obiecte în casă. Chiar în camera mea era unul imens. Pot spune că drumul meu în orologerie a început chiar de când m-am născut sau poate chiar dinainte.

Dar când ţi-ai dat seama că aceasta va fi calea ta?

Nu doar tata este ceasornicar, ci şi bunicul. E vorba deci despre tradiţia de familie, dar eu nu am vrut doar, aşa, să-l imit pe tata. Mi-am găsit propriul drum cu Urwerk.

Spune-mi mai multe despre formarea ta ca orologier. De ce ai nevoie pentru a fi un profesionist desăvârşit în domeniul acesta?

Am început să lucrez pe cont propriu atunci când mi-am terminat studiile. Am venit la Geneva unde am avut propriul banc de ceasornicar în atelierul lui Svend Andersen. Primeam comenzi de la marile branduri. Lucram, de exemplu, pe partea de servicii postvânzare pentru Vacheron Constantin. E o cale excelentă pentru a evolua deoarece trebuie să găseşti cele mai bune soluţii pentru probleme care se schimbă mereu.

Eşti unul dintre cei mai inovativi orologieri elveţieni. Ce importanţă au pentru tine tehnicile tradiţionale de manufacturare?

Au o foarte mare importanţă. Una dintre sursele noastre de inspiraţie a fost ceasul de noapte creat de fraţii Campanus pentru papă în secolul al XVII-lea. Se crede că sunt primii care au dezvoltat conceptul de „wandering hours“.

Eşti coproprietarul unuia dintre cele mai fascinante branduri din avangarda orologeriei. Cum au fost primii ani ai mărcii?

Prima decadă a constituit realmente o provocare. Nu aveam bani, iar creaţiile pe care noi le propuneam chiar erau foarte îndrăzneţe. Reacţiile la prima versiune a modelului nostru UR-101 au mers de la stupefacţie la revoltă.

Acum care sunt provocările?

Să rămânem creativi.  Să continuăm să facem lucrurile la care ne pricepem cel mai bine fără a ne lăsa prea tare influenţaţi de constrângerile exterioare.

E mai uşor să te lansezi azi în domeniul acesta faţă de acum 15-20 de ani? Cum s-a schimbat orologeria elveţiană în acest răstimp?

Cred că era mai uşor atunci. Acum sunt prea mulţi cei care încearcă să-şi găsească un loc în această mică lume a orologeriei, lume care s-a transformat într-o adevărată junglă.

Hai să mai zăbovim un pic asupra începuturilor şi să-mi mai vorbeşti despre primele modele Urwerk, despre conceptul original, despre felul cum au fost primite aceste ceasuri.

Am expus primele noastre creaţii la BaselWorld în standul deţinut de Académie Horlogère des Créateurs Indépendants. Eram tinerii outsideri a căror muncă nu era luată în serios de mai nimeni. Poate că era prea devreme pentru asta…

Care erau cele mai revoluţionare caracteristici ale primelor modele?

Cu UR-103, noi am adus în premieră mondială panoul de control la ceasul de mână. La acel moment, complicaţia orologieră de top pe care şi-o doreau toate brandurile era tourbillonul. Prin UR-103, noi am propus un ceas fără tourbillon, dar cu o complicaţie orologieră originală. Şi a trebuit să treacă ceva vreme până ce oamenii să înţeleagă întreaga muncă presupusă de realizarea acestui mecanism.

Citește și Mistica nestematelor

Existau pe atunci colecţionari de ceasuri dornici să investească în asemenea piese?

La început, doar câţiva trendsetteri au fost interesaţi de ceasurile noastre.

Cu câţi oameni lucrezi în cadrul companiei?

Suntem cincisprezece cu totul, dintre care zece orologieri.

Cum sunt posesorii de ceasuri Urwerk? Bănuiesc că profilul lor e destul de diferit de acela al pasionaţilor de orologerie clasică…

Pasionaţii de ceasuri Urwerk nu seamănă unul cu altul. Unii sunt mari colecţionari de ceasuri care îşi doresc o nouă emoţie, care vor ceva special la încheietura mâinii. Iar alţii sunt nou-veniţi în lumea orologeriei, aceştia fiind încântaţi mai ales de estetica propusă de noi.

Dar indiferent cine ar fi aceşti colecţionari, ei aparţin unei elite care îşi permite produse realmente rare…

Noi producem doar 150 de ceasuri pe an, aşa că, da, creaţiile noastre chiar sunt exclusiviste.

Care sunt aşteptările tale legate de marcă?

Vreau să păstrăm echilibrul. Nu sunt un specialist în marketing. Cu o producţie de 150 de ceasuri pe an, brandul este solid şi vreau să menţinem lucrurile la acest nivel.

Unde vindeţi voi cel mai bine?

În Asia şi în Statele Unite. Dar suntem un brand de nişă, aşa că mai indicat e să vorbim despre clienţi individuali, mai puţin despre pieţe.

Cum evoluează acest sector inovativ din orologeria elveţiană, se simte o creştere? Există azi mai mulţi clienţi dispuşi să investească în piese avangardiste decât într-un model care poartă, să zicem, o marcă clasică?

Eu cred că acest sector nu fluctuează. Mă rog, noi nici nu facem studii şi grafice pentru a încerca să aflăm ce se va întâmpla. O să vedem ce va urma…

Am senzaţia că Urwerk e genul acela de brand ce creează dependenţă printre colecţionari. Câţi să fie cei care urmăresc constant ce faceţi voi și care cumpără noile modele?

Eu cunosc personal vreo două sute de colecţionari. Şi călătoresc cât de mult pot pentru a-i întâlni şi pentru a-i cunoaşte mai bine.

Care este cea mai frumoasă parte a muncii tale?

Provocarea continuă. Dacă nu mai inovezi, eşti ca şi mort. E un lucru deopotrivă stresant şi incitant.

Dacă ar fi să o iei de la capăt, ce ai schimba?

Dacă aş mai fi încă o dată tânărul la început de drum, mi-aş spune: „Nu-ţi fie teamă de nimic şi fă ce vrei să faci!“

Citește și Gianni Lazzaro – Dragoste, destin și nestemate

O marcă rară

150 de piese. La atât se limitează producţia anuală Urwerk, în condiţiile în care în portofoliul curent există zece modele, cu tot cu „proiectele speciale“. În carcasele executate din aur alb sau roz, din titan, iar uneori din oţel cu elemente de titan, ceasurile găzduiesc mecanisme de o complexitate incredibilă. Preţurile modelelor sunt de zeci de mii de euro, depăşind adesea suta de mii. Deşi marca este reprezentată în mai bine de 25 de state (între care ţările Americii de Nord, ale Orientului Mijlociu, Rusia, şapte ţări şi teritorii asiatice, între care şi Hong Kongul, dar nu şi restul Chinei), te poţi considera norocos dacă vei zări un model Urwerk la mâna cuiva. Producţia restrânsă şi preţurile prohibitive fac din Urwerk o marcă de nişă.

Istorie şi inovaţii

Urwerk înseamnă duoul compus din Martin Frei şi Felix Baumgartner. Lor li se datorează acest concept orologier atât de diferit de ceea ce ne oferă brandurile elveţiene „clasice“. Şi totuşi, dincolo de inovaţii şi de inconfundabilul design al ceasurilor (parte de care este responsabil Frei), Urwerk valorifică tradiţia mai mult decât poate să sesizeze privirea unui proaspăt îndrăgostit de orologerie. Inovaţiile de secol XVII ale lui Petrus Thomas Campanus pentru ceasurile de masă, aplicate ceasurilor de buzunar în secolul următor, au constituit una dintre sursele de inspiraţie venite din trecutul destul de îndepărtat. Interesul pentru istorie, în general, şi pentru aceea a evoluţiei instrumentelor de măsurat timpul, în special, este exprimat chiar de denumirea brandului, ale cărui prime două litere fac trimitere la faimosul oraş sumerian unde cu şase milenii în urmă erau folosite cadranele solare.

The wandering hours

Pentru ca un brand să fie considerat ca făcând parte din lumea selectă a orologeriei, ceasurile sale trebuie să integreze aşa-numitele complicaţii (calendarul perpetuu, cronograful, tourbillonul, complicaţiile sonore etc.). Ele dau măsura capacităţii tehnice şi adaugă valoare respectivei piese. Urwerk este incontestabil specialistul în materie de „wandering hours“,  complicaţie pe care o propune în varianta cu discuri (orele sunt afişate pe trei discuri rotitoare care se mişcă pe lângă scala minutelor) sau cu sateliţi. Pornind de la acest tip neobişnuit de indicare a orei, a fost creat un concept de design care să evidenţieze tocmai valenţele tehnice ale acestor ceasuri. Lookul lor conjugat cu „the wandering hours“, la care se adaugă mereu alte complicaţii orologiere, constituie ADN-ul brandului Urwerk.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii