FacebookTwitterLinkedIn

Prologis, companie dezvoltatoare de spații industriale la nivel mondial, a anunțat rezultatele aferente primului trimestru din acest an. Activitatea de închiriere din Europa Centrală și de Est a însumat 532.000 de metri pătrați, o creștere de 77% față de perioada similară a anului trecut, după cum urmează: noi acorduri de închiriere pentru o suprafață totală de 164.000 de metri pătrați şi contracte de reînnoire pentru aproximativ 270.000 de metri pătrați, restul până la suprafața totală fiind reprezentat de contracte pe termen scurt.

Cea mai mare parte a suprafeței închiriate în primul trimestru din 2015, 57%, a fost realizată în Polonia. ”Rata de ocupare mare înregistrată în Polonia şi în regiunea CEE ne-a redat încrederea că este momentul oportun pentru clădirea construită recent în Praga şi cele două clădiri speculative încă nefinalizate din Polonia”, spune Ben Bannatyne, managing director şi director regional, Prologis Central & Eastern Europe.

Una dintre tranzacțiile de închiriere considerate reprezentative de către reprezentanții companiei s-a desfășurat în România: Calberson România, companie de logistică și transport, a reînnoit contractul de închiriere pentru 16.300 de metri pătrați în Prologis Park Bucharest A1.

Află ce companie din domeniul logistic a anunțat investiții de 100 de milioane de euro în România

Prologis a livrat două clădiri speculative cu suprafața de 53.600 de metri pătrați, care includ 30.000 de metri pătraţi în Prologis Park Prague-Airport şi 23.600 metri pătraţi (suprfaţă închiriată în totalitate) în Prologis Park Bratislava. În prezent, compania are cinci clădiri industriale în construcție ce însumează peste 121.000 metri pătrați.

Analizând informațiile de mai sus se naște, firesc, întrebarea: De ce atât de multe tranzacții în Polonia și mai puține în România? Prologis, ca de altfel toate companiile din domeniul dezvoltării de spații logistice și industriale, aleg să construiască depozite în apropierea autostrăzilor.

Prologis Park Budapest M1

Un exemplu edificator în acest sens este și faptul că, tot în primul trimestru, Prologis a achiziționat, de la CA Immo și Union Investment un parc logistic cu o suprafață de 69.105 metri pătrați, situat la 23 de kilometri vest de centrul Budapestei. Acesta a fost redenumit Prologis Park Budapest M1 (foto), după numele autostrăzii M1. ”Localizat pe principalul drum comercial către vest, Prologis Park Budapest M1 completează portofoliul nostru existent. Amplasamentul este unul dintre factorii importanți de decizie pentru clienții noștri șiacum avem posibilitatea de a extinde oferta noastră cu un parc suplimentar de distribuție în piața din Ungaria”, spunea, în martie, la momentul achiziției, Ben Bannatyne, potrivit Budapest Business Journal.

În decembrie 2013, autostrăzile din Ungaria totalizau 1.361 de kilometri, potrivit publicației hungarytoday.hu. Vecinii noștri din vest au început construcția autostrăzilor în 1964 cu M7, finalizată în 1975 între capitala Budapesta și Lacul Balaton. În 1980 lungimea totală era de 200 de kilometri, în 1998 – de 500 de kilometri, iar în 2007 de 1.000 de kilometri. În Polonia, la sfârșitul lui 2013, rețeaua de autostrăzi totaliza aproape 1.500 de kilometri. Spre comparație, la sfârșitul anului trecut, în România erau dați în folosință doar aproximativ 650 de kilometri de autostradă. Mai mult, încă nu se poate circula exclusiv pe autostradă între capitala București și orașele situate în vestul țării, în apropiere de granița cu Ungaria și de rețeaua de autostrăzi din Europa Centrală și de Vest.