
Ordonanța de Urgență 25/2013, supranumită și „Ordonanța Voiculescu”, a „funcționat” integral în 2014 spre deosebire de 2013, când a efectele acesteia s-au resimțit opt luni. Se știe, prin acest document, agențiile de media, care administrează bugetele de promovare ale clienților, au fost scoase din procesul de cumpărare de timpi de publicitate la televiziuni. Până la această Ordonanță, agențiile de media își sporeau veniturile cu așa-numitul rebate, un comision care era obținut de la stațiile de televiziune pentru bugetele consumate.
Dacă 2013 a fost un an de panică și de așezare a businessului în noile condiții (vitrege pentru agenții), 2014 a fost unul în care efectele „Ordonanței Voiculescu” s-a resimțit din plin.
Cifrele de bilanț ale agențiilor, apărute recent pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, arată că „ordonanța” a lovit din plin în profiturile agențiilor. Astfel, profitul net cumulat al celor 21 de agenții monitorizate de „Forbes România” a fost de doar 325.000 de euro, față de 4.818.371 de euro în anul precedent.
Nicio agenție de media n-a mai avut la finele anului 2014 un profit care să depășească 500.000 de euro. Cel mai mare profit net a fost realizat de Inițiative Media: 431.660 euro. Dar acesta este mai mic cu 14,3% față de cel din anul 2013. Scădere drastice au suferit profiturile firmelor: B.V. McCann-Erickoson (49%), Media Investment (64,7%), Zenit Media Communications (64,5%) și Starcom Mediavest Group (52%).
Totuși, există și creșteri de profit în acest piesaj dezolant: United Media Services cu un profit net de 321.978 euro, mai mare cu 287% față de 2013. La rândul său, OMD a raportat un profit de 381.042 euro, cu 109% mai mare decât în anul precedent.
Interesant de remarcat este căderea The Media Partenership, agenție membră a holdingului de comunicare The Group, care, până la aplicarea „Ordonanței Voiculescu”, juca rolul unui „bidon” prin care treceau către televiziuni toate bugetele de media ale grupului. În 2013, această agenție a avut o cifră de afaceri de 14 milioane de euro și un profit net de 11.407 euro. Anul trecut, afacerile au fost de 214.655 euro, iar profitul de… 764 euro. Așadar, The Media Partenership s-a „dat la fund” și nu mai umflă bilanțul anual The Group.
În 2103, patru agenții raportaseră pierderi. Anul trecut, numărul acestora a crescut la șapte (vezi tabelul). Cele mai mari pierderi au fost raportate de Mediaedge:cia (-788.161 euro) și de MediaCom România (- 698.759 euro).
După ce a deținut mulți ani la rând poziția de lider în funcție de cifra de afaceri, Media Investment a căzut în 2014 pe locul 2, cu o cifră de afaceri de 20.280.698 euro, în scădere cu 36% față de 2013.
Pe primul loc a trecut B.V. McCann-Erickson, cu afaceri de 25,9 milioane de euro. Este adevărat că firma este full-service, dar divizia de media Universal McCann (care nu este entitate juridică) are o pondere de circa 85% din totalul cifrei de afaceri a agenției. De remarcat că nicio agenție de top n-a mai depășit pragul afacerilor de 30 de milioane de euro.
Cele 21 de agenții monitorizate au avut afaceri cumulate de 130.826.174 euro, în scădere cu 35,5% față de 2013.
Dacă la tot acest bilanț cenușiu al agențiilor de media mai adăugăm și pierderile raportate de televiziuni, potențialii beneficiari ai „Ordonanței Voiculescu”, ajungem la concluzia că de pe urma lui OUG/25/2013 nimeni nu mai câștigă, nici agențiile, nici clienții și nici televiziunile.