Cautare




, Contributor

Artă & Cultură |
|

Profeții despre prezent. Șapte artiști români expun la Galeria Estopia lucrările create în pandemie

Galeria Estopia prezintă expoziția de grup Foreseeing the Present care cuprinde lucrări realizate pe durata ultimelor luni de șapte dintre cei mai importanți artiști din portofoliul galeriei.  
 aboneaza-te
Afis-Foreseeing-the-Present-final

Privit prin prisma perioadei pe care o traversăm, titlul Bienalei de la Veneția de anul trecut, May You Live in Interesting Times, pare aproape o profeție. În vremuri „interesante”, prezentul se dilată și pare să înghită celelalte dimensiuni ale timpului – „aici și acum e tot ceea ce avem” e un gând care ne înconjoară cu un anume disconfort. Prezentul, depozitar al concretului, dar și al proiecțiilor, viselor și  temerilor noastre, este tema expoziției Foreseeing the Present, găzduite de Galeria Estopia, care își propune să exploreze impactul perioadei recente, marcată de izolare și incertitudini, asupra modului în care lucrează, gândesc și găsesc soluții artiștii în momente de criză.

Dar cum trăim acest prezent? Le-am adresat această întrebare artiștilor participanți în expoziție – Marina Aristotel, Andrada Feșnic, Juhos Sándor, Sergiu Laslo, Madár Réka, Andrea Tivadar și Edith Torony -, alături de provocarea de a interpreta, foarte personal și creativ, bula temporală actuală. Rezultatul? Fiecare lucrare expusă poate fi privită ca un „oracol” care vorbește despre preocupările artiștilor, în primul rând, dar și ca o fereastră deschisă către experiențele în care ne recunoaștem și care conturează, fragmentar, acest „acum” atât de diferit.

Ultimele luni au însemnat o întoarcere la figurativ pentru Marina Aristotel – pentru ea, prezentul a declanșat o „vânătoare” de spații exotice și umbre, vizibilă în cele două lucrări, Chasing Summer și Chasing Shadows.
„Izolarea asta ar trebui să ne învârtă puțin rotițele: nimic nu va mai fi la fel, asta e sigur”, crede Andrada Feșnic, iar într-una din lucrările prezentate, un glob enorm de lumină pare să cuprindă, totuși, speranța reașezării lumii pe făgașul ei…
The little things. Fear of losing (Made during the Covid-19 isolation) e metafora unui „cabinet cubic de curiozități miniaturale”, un fel de Arcă a lui Noe prin care Juhos Sándor speră să salveze „lucrurile cu adevărat importante”.
Cum arată apocalipsa personală ne arată Madár Réka, într-o seducătoare abordare a unei distopii abstract-alegorice, în timp ce pentru Sergiu Laslo ascunderea chipului și ferirea privirii continuă să reprezinte o metaforă vizuală puternică a sustragerii din realitate, ca în lucrarea Stealing my mind, gently.
Convinsă că momentul de acum ne oferă fascinanta „oportunitate a suspensiei timpului”, Andrea Tivadar își concepe noua serie de lucrări, Blurred Abstraction, în zona incertitudinii și a necunoscutului, ca în Uncertain place și Unknown space. O plasă de sârmă transparentă filtrează privirea oricui ar vrea să pătrundă în spațiul interzis (Forbidden place) imaginat de Edith Torony, care continuă în ultimele luni explorarea periferiei urbane și a consumismului haotic, reușind să extragă din toate aceste fragmente exilate la marginea lumii noastre rămășițele unui viitor care ar putea arăta exact ca în lucrarea ei, Synthetic Future.
Lucrările expoziției Foreseeing the Future pot fi admirate până pe 18 octombrie la Galeria Estopia (Strada Bocșa Nr. 5, București). www.estopiaartgallery.com

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii