Cautare




, Contributor

Media şi entertainment |
|

Pro TV joacă „Dansul pinguinului” în fața distribuitorilor mari de televiziune prin cablu

M_Pavelescu.jpg
Anunțul Pro TV că iese din must-carry i-a lăsat perplecși pe mulți în piața de media din România, dar semnificațiile gestului spune multe despre cum crede Adrian Sârbu că va arăta piața nu peste multă vreme. El arată, de asemenea, cine decide ce bani se facturează pe abonamentele la cablu (RCS & RDS, desigur!) și cine îi va încasa. (Cine joacă „Dansul pinguinului” în fața distribuitorilor mari de televiziune, aceia vor obține o parte din abonamentele lunare).

Este pentru prima oară când rolul corporațiilor internaționale de media – amintesc aici aleator Turner, NBC Universal, Sony, Viacom, Viasat, Discovery, National Geographics, A+E Networks, corporații care au dictat în mod tradițional comportamentul televiziunilor de nișă contra cost per abonat pe piața autohtonă – este fățiș subminat de voința antreprenorului român de a dicta în consonanță cu distribuitorul autohton majoritar noile tarife și noile reguli ale pieței.

Renunțarea PRO TV la must-carry distruge ideea „obligației de distribui” fixată în prezent în legea audiovizualului inclusiv la insistențele acestui trust de media, o obligație de natură socialistă și contraproductivă financiar pentru companii, în favoarea „necesității de a cumpăra” din legea… cererii și ofertei.

Ieșirea PRO TV din must-carry arată încrederea tot mai firavă a lui Adrian Sârbu într-o industrie a publicității care oferă cifre de afaceri mari, dar nu și un minim cash-flow așa cum numai o taxă pe abonat încasată la lună poate să aducă în conturi.

Renunțarea PRO TV la must-carry mai arată că există o congruență de idei între PRO TV – în calitatea sa de formator de tendințe în audiovizualul autohton – și opiniile operatorilor mari din industria de distribuție de televiziune prin cablu (și satelit în secundar) împotriva unei digitalizări terestre pe care Guvernul are tendința manifestă de a o controla propagandistic anunțând-o ca pe o izbăvire publică de sub „monopolul” cabliștilor și promițând o gratuitate mai ceva ca beția… eterică. În condițiile în care Pro TV este pe bani, în cel mai bun caz populația va trebui să plătească un preconizat decodor pentru televiziuneaa digitală terestră, în valoare de câteva zeci de euro, ca să vadă doar… televiziunile publice.

Renunțarea PRO TV la must-carry în condițiile în care discounturile de volum pe care le oferă pot ajunge și la peste 60% din prețul de un euro pe lună pe abonat pentru practic o singură companie – RCS & RDS va ridica cu siguranță probleme legale de concurență pe piața distribuției TV, dacă oferta publicată pe un site subsidiar protv.ro și aruncată în circulație prin intermediul blogurilor de media, în vederea neasumării ei și pentru colectarea gratuită a reacției pieței, va fi și pusă în aplicare ca atare.

Diferența dintre discountul maxim 66% și cel minim zero este prea mare pentru o concurență loială pe piața de distribuție de televiziune. Sutele de companii mici de cablu care deservesc sute de mii de abonați săraci din provincie sunt umiliți chiar și de intenția de discount, dacă ea e reală, presupunând că nu se va materializa totuși așa cum a fost publicată prin intermediul blogurilor.

Renunțarea Pro TV la must-carry obligă de asemenea autoritatea de reglementare în audiovizual, Parlamentul și Guvernul să ia în considerare modificarea legii audiovizualului și va determina cu siguranță reducerea semnificativă a obligației de retransmisie pentru cablu, cu atât mai mult cu cât regulile jocului se vor modifica odată cu apariția emisiei digitale terestre.

Nu este exclus ca în curând să asistăm la dispariția cu totul a acestei noțiuni de must-carry din domeniul distribuției prin cablu (la satelit nu se aplică) și păstrarea ei doar în cazul transmisiei digitale terestre și numai cu aplicare la televiziunile publice.

Renunțarea Pro TV la must-carry anunță, în sfârșit, intenția CME de a dezvolta un multiplex digital terestru experimental pe baza experimentului-pilot desfășurat în prezent doar în București, care ulterior va deveni comercial după 2015 – anul închiderii transmisiilor analogice – și pentru care cine vrea să vadă Pro TV și toate televiziunile din grup – Acasă, Pro Cinema, Sport.ro și versiunile lor HD, prin antenă montată pe bloc, oriunde în România, eventual folosind decodoarele subvenționate de stat pentru cei nevoiași, va trebui să cumpere o cartelă în valoare de un euro pe lună, fără TVA. Cu 66% mai mult decât ar plăti pentru același lucru dacă ar fi abonați la RCS & RDS.

Text apărut pe http://mediaexpres.ro

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii