Cautare




, Contributor

Gadget |
|

Primii care aprind lumina

O companie care vinde tehnologie trebuie să fie suficient de avangardistă pentru a dicta regulile jocului, dar și îndeajuns de prietenoasă pentru a câștiga oamenii de partea ei. Cu ocazia evenimentului anual Philips Innovation Experience, am aruncat o privire retrospectivă asupra modului în care tehnologia a știut să-și facă reclamă de-a lungul vremii. 
901217-21-10 (van neg), Audio, Moving sound, poster, 1990, 811.2

„Aveți idee pe ce fel de teren sacru pășiți aici?“. O întrebare care a trezit mirare, priviri curioase, dar mai ales zâmbete. Categoric, dacă ar exista un Sfânt Graal al Philips-ului, acesta s-ar afla în prima încăpere a vastului muzeu dedicat brandului în orașul său de origine, Eindhoven. O urbe olandeză unde totul – de la stadioane la hoteluri și de la școli primare până la statuile din piața centrală – poartă denumirea companiei cu pricina, chiar dacă produsele acesteia nu se mai produc de multă vreme aici, ci în colțuri mult mai îndepărtate ale lumii.

Povestea a început însă în Eindhoven, așa că nu-i deloc de mirare că interogația ușor dramatică de mai sus a fost modul original al oficialilor companiei de a ura bun-venit celor peste o sută de jurnaliști sosiți din tot atâtea țări pentru evenimentul „Philips Innovation Experience 2014“. Deasupra capetelor noastre încă se puteau vedea grinzile originale de la 1891 – din vremea în care frații Philips livrau 50.000 de becuri către Palatul de Iarnă al țarului din Sankt Petersburg – făcând cu atât mai relevant motivul evenimentului în sine, și anume anunțul oficial al noilor direcții pe care și le va asuma compania în următoarea perioadă.

Noua poziționare a brandului olandez are de-a face cu inovațiile care afectează în mod direct viețile oamenilor: dacă nu reușește să le schimbe radical existența în bine, niciun nou dispozitiv sau gadget high-tech nu va reuși să intre în casele – și portofelele – oamenilor din zilele noastre. Altfel spus, ne interesează exclusiv ceea ce ne poate ajuta să trăim mai bine, să fim relaxați, sănătoși și mai ales informați în privința tuturor factorilor care ne influențează starea de bine – de la calitatea aerului din încăperea în care dormim până la numărul de calorii pe care le-am consumat urcând scările cu pungile de cumpărături în mâini. Și, poate mai mult decât orice, suntem dispuși să cheltuim doar pe ceva ce ne poate face mai ușoară existența trăită pe fast-forward. Cum ar fi un espressor căruia să-i putem comanda cafeaua de dimineață direct din pat, prin intermediul unei aplicații pe telefon, sau un dispozitiv care schimbă culoarea și intensitatea luminii din casele noastre, în funcție de starea de spirit sau de momentul zilei. Dacă în ultimele decenii ne-am reconfigurat viețile și obiceiurile pentru a ține pas cu tehnologia, prezentul răstoarnă ecuația în favoarea noastră, silind universul high-tech să se muleze pe nevoile infinit de diferite ale fiecăruia dintre noi.

Privind totul din această perspectivă, o vizită la muzeul Philips din Eindhoven este cu atât mai elocventă: e remarcabil să ajungi, de la o companie creată pentru a face față creșterii explozive pentru becuri (imediat după ce electricitatea a devenit un serviciu comercializat pe scară largă, la început de secol XX) la un gigant care încearcă să reinterpreteze nevoile ascunse ale oamenilor pentru tot ceea ce înseamnă confort, sănătate și wellness. Între cele două momente temporale, un anumit element al strategiei de brand a reușit mereu să țină pasul cu vremurile, adesea în moduri care ne fac și acum să zâmbim sau să dăm din cap a încuviințare: publicitatea.

Primele campanii publicitare Philips au fost lansate în 1898, când Anton Philips a început să folosească drept instrumente de marketing o serie de cărți poștale înfățișând portul popular olandez. Fiecare literă care compunea numele „Philips“ era reprezentată ca un șirag de becuri, acesta fiind cel dintâi logo al companiei, premergător celui cu litere albastre, din prezent, apărut inițial la sfârșitul anilor ‘20.

După vizita muzeului Philips – sub ghidajul simpaticului Ad, un fost profesor de istorie în vârstă de 64 de ani, ieșit la pensie după patru decenii la catedră – un lucru mi-a fost clar ca lumina zilei: dintre cei doi frați Philips, Gerard și Anton, responsabil pentru viziunea comercială a companiei a fost cel din urmă.

Dacă Gerard își petrecea zile întregi în laborator, analizând filamente și testând diferite tipuri de materiale, Anton se pricepea de minune să vândă rezultatele muncii fratelui său, speculând chiar și cele mai mici detalii. Cel mai bun exemplu: după un mic accident de mașină avut pe o stradă insuficient luminată, Anton i-a scris însăși Reginei Olandei, sugerându-i că momentul neplăcut nu ar fi avut loc sub nicio formă dacă becurile Philips erau folosite pentru iluminatul stradal. Ce exemplu mai bun de marketing direct (și personalizat)?

După primele cărți poștale publicitare, născocite de Anton ca un mod de popularizare a companiei, activitățile Philips au crescut considerabil, lansându-i în același timp o nouă provocare proprietarilor: ce imagine ar putea deveni marca inconfundabilă a Philips? Astfel a apărut logo-ul rotund de culoare roșie, având în interior steluțe și valuri, folosit pentru prima dată pe ambalajele aparatelor radio ale olandezilor. Valurile reprezentau undele radio, în timp ce stelele evocau „eterul“ nopții, prin care se propagă undele radio.

De-a lungul deceniilor, olandezii au investit considerabil în campanii publicitare, derulate însă punctual, pentru fiecare piață în parte, având ca focus un anumit produs sau o anumită lansare. Prima abordare globală, care a stabilit identitatea internațională a companiei, s-a produs în 1995, odată cu campania care a consacrat și sloganul „Let’s Make Things Better“. Deși încă prezent în mintea publicului, acesta din urmă a fost înlocuit, cu zece ani în urmă, de „Sense and Simplicity“, mai adecvat în raport cu noua abordare a companiei, care promite produse și servicii create „pornind de la utilizator, ușor de folosit și inovatoare“.

Odată cu ediția de anul acesta a Philips Innovation Experience, noile direcții de dezvoltare ale companiei au devenit HealthTech – tot ceea ce ne poate ajuta să avem o viață mai sănătoasă, relaxată și eficientă – și, evident, soluțiile inovatoare de iluminare care au adus faima Philips încă de acum un secol, duse acum la un cu totul alt nivel.

Ca dovadă supremă a spiritului Philips care domnește în orice cotlon din Eindhoven, însuși cel mai popular hotel din centrul orașului nu este nimic altceva decât… fosta fabrică Philips în care se creau și se testau becuri. „În acest loc s-au testat, începând din 1909, peste 25 de milioane de becuri“ tronează cu litere de-o șchioapă la ieșirea din lift, chiar înainte de șiragul de vechi reclame Philips care decorează holurile hotelului. Brusc, parcă înțeleg mai bine gluma cu „spațiul sacru“, făcută de oficialii companiei. Chiar dacă produsele lor nu mai ies demult din fabrica din Eindhoven, Philips a fost prima companie care a aprins lumina pentru Olanda. Și asta nu se uită niciodată.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii