FacebookTwitterLinkedIn

În mod aparent paradoxal însă, veniturile televiziunii lineare la nivel internațional vor crește în continuare și în 2018, în condițiile în care industria non-lineară nu reușește încă să numere convingător propria audiență în fața agențiilor și în fața clienților de publicitate.

În ciuda previziunilor Zenith (potrivit infograficului, 2017 ar trebui să fie primul în care publicitatea TV va fi depășită la nivel global de publicitatea pe internet), unele voci din industrie susțin că televiziunea lineară va încasa în continuare grosul banilor din piața de publicitate, ajutată și de noi metode de expunerea la publicitate, inclusiv legătura directă a telespectatorului la canale și metode de cumpărare, un argument în plus pentru rețelele TV de a scoate și mai mulți bani de la advertiseri.

Cei mai mari consumatori de publicitate la nivel mondial sunt îngrijorați cu privire la fraudă, siguranța brandurilor pe care le dețin și măsurarea audienței în mediile digitale.

În aceste condiții, industria TV va specula și în 2018 îngrijorările companiilor și va insista în continuare pentru extinderea campaniilor bazate pe audiența televiziunilor lineare, cu rezultate sigure și măsurabile în economia brandurilor sau a agențiilor de publicitate. Cei câțiva furnizori de tehnologie pentru măsurarea audienței vor domina astfel, în continuare, piața deja stabilită a cumpărătorilor și vânzătorilor de publicitate pe TV.

Creșterea distribuției OTT (acronim pentru “Over The Top” din limba engleză) va determina creșterea bazată pe show-urile de televiziune ca principal motor de câștig în industrie, dar va introduce și tot mai multe soluții pentru realizarea legăturii dintre utilizatorii digitali cu televiziunea lineară, o necesitate pentru continuarea creșterii și păstrarea competitivității în domeniul video în fața giganților FAANG (acronim din limba engleză ce denumește primele cinci dintre cele mai bine capitalizate firme de tehnologie: Facebook, Apple, Amazon, Netflix și Google).

Atenția industriei internaționale de televiziune a fost reținută la finalul anului 2017 de tranzacția prin care Disney a cumpărat Fox, eveniment care îi face pe specialiști să prezică o slăbire a Netflix și o întărire a serviciului de distribuție online Hulu la nivel internațional (ultimul nu este încă disponibil și în România).

Raționamentul se bazează pe faptul că Netflix distribuie în prezent mai multe titluri premium de la Disney, inclusiv titlurile populare purtând brandul Marvel, care vor merge pe canalele OTT aparținând acum Disney, ceea ce va duce Netflix în poziția de a umple o gaură destul de mare. Hulu, în condițiile în care acum Disney deține pachetul majoritar de acțiuni, va deveni un distribuitor tot mai puternic deoarece conținutul premium Disney va crește pe Hulu și va scădea pe Netflix, potrivit previziunilor din industrie.

O altă previziune pentru 2018 este aceea că publicitatea TV avansată (Advanced TV Advertising) va deveni tot mai bine definită de utilizatori, advertiseri și publicitari. Brandurile vor să cumpere publicitate la TV și pe celelalte ecrane folosind propriile lor date statistice, vor să ajungă la clienți folosind metode tot mai precise și creative, pe ecranul potrivit campaniei, în vreme ce audiența va beneficia de o calitate mai bună a vizionării cu managementul frecvenței publicității și livrarea de mesaje relevante intereselor proprii.

Mihai Pavelescu este editor Media Expres