FacebookTwitterLinkedIn

Dr. Valeria Herdea, Medic primar Medicină de familie, Asociația Română pentru Educație Pediatrică în Medicina de Familie (arepfm)

Ce a urmat? Se știe. În mod dureros, de peste un an de zile, lumea contemporană a intrat într-o confruntare cu Boala COVID-19 produsă de virusul SARS COV-2. Datele oficiale parcă sunt desprinse dintr-un film science-fiction. În 12 luni de pandemie s-au înregistrat 111.960.000 cazuri confirmate de îmbolnăvire și 2.479.000 decese [3].Lecția de bază a pandemiei pe care o trăim astăzi rămâne alterarea modului nostru de viață. Trăim într-o societate industrializată, grăbită, în care valoarea Prevenției ca stil de viață a fost uitată. COVID-19 a avut grijă din plin să reia predarea primelor noțiuni despre cum ne putem proteja sănătatea.

Ce putem face?

Să ne uităm la copiii noștri și să învățam de la ei. Au capacitatea de adaptare net superioară nouă, adulților. Au un comportament în care au loc empatia, compasiunea, se bucură sincer, le zâmbesc ochii cu drag când se uită unii la alții. În planul pandemic: aparent, copiii dezvoltă forme mai ușoare decât ale adulților, majoritar forme inaparente. Avantajul: starea generală relativ bună, vindecarea rapidă. Dezavantajul: pot transmite virusul, fiind considerați vectori de transmitere în comunitate ai infecției. Din păcate, sunt și excepții, copiii cu carențe multiple, sistem imun mai puțin bine dezvoltat, copiii cu nevoi speciale de sănătate, comorbidități, care pot fi sever afectați.

Cum facem să îi protejăm pe copii, pentru a preveni îmbolnăvirile severe?

În primul rând, le asigurăm un habitat sănătos – o casă curată, școală curată, îi învățăm în familie și la școală despre ce înseamnă igiena corporală, despre cum, când și cât să se spele pe mâini, să folosească toaleta corect. Îi învățam să poarte asupra lor șervețele de unică folosințăe, îi învățăm nu doar să le folosească, dar și să știe unde și cum să le arunce. Îi învățăm să poarte măscuța de protecție maximum 2 ore, apoi să o schimbe cu o alta curată. Le dăm încredere în ei, îi învățăm să nu le fie teamă atunci când merg la școală, pentru a învăța și a sta împreună cu alți copii de vârsta lor, îi învățăm că vom învinge împreună pandemia și vom pune virusul la colț. Și NU uităm un lucru esențial: le dăm exemplu prin atitudinea noastră, prin echilibrul de care dăm dovadă, prin asumarea responsabilității față de familia noastră și comunitatea în care trăim.

Întrebările firești ale oricărui părinte în fața medicului rămân: Cum îi pregătim pentru perioada de risc pandemic?

Programăm din timp, în siguranță, un consult clinic, la medicul lor de familie. Mergem la cel care îi cunoaște de mici, știe ce probleme pot avea, ce carențe au și mai ales cum îi poate ajuta să crească, să aibă o imunitate care să îi poată proteja în fața întâlnirilor cu boala. Copilul se naște cu o imunitate naturală, care îl protejează până la un punct. El vine în viață și cu un bagaj genetic care îl poate predispune la îmbolnăviri. Dacă un copil traversează perioade dificile cum este această pandemie, care ne-a ținut într-un fel sau altul prizonieri luni bune, fără a ne putea bucura de factori de călire naturali, de Soare, de mare, de munte, este recomandabil să prevenim, ceea ce putem vindeca, uneori cu mare dificultate. Copilul are nevoie de noi, să îi fim alături ca părinți, ca prieteni. Copiii așteaptă de la noi să fim sinceri cu ei, să le liniștim temerile, să se poată baza pe noi.

Cum îmi pot proteja copilul? Ce facem noi, adulții, aparent responsabili, pentru a-i menține sănătoși, puternici?

Soluția nu stă doar în răspunsul de moment, venit de la medic, ci în atitudinea, angajamentul echipei medic-părinte de a-i proteja permanent pe copii. Hrana curată, cu fructe, legume proaspete, pește, lapte, aurul din fagurele de miere, pâinea făcută împreună cu copiii noștri în casă, frământată cu mâinile, mișcarea, gândirea optimistă, pozitivă, sunt doar câțiva pași de început. Cheia de boltă în menținerea sănătății unui copil este reprezentată de Prevenție. Fiecare etapă, de la consultul periodic, la prevenția rahitismului, la tratarea corectă a parazitozelor, corectarea anemiei, prevenția bolilor
infecțioase prin vaccinare sau educația pentru sănătate continuată pe întreg parcursul vieții, rămân repere serioase care permit menținerea sănătății copilului nostru. În toate aceste etape, în organism au loc procese chimice esențiale pentru viață, pentru a căror derulare optimă ne bazăm pe „aliați clasici” – macronutrienți (proteine, lipide, glucide) și micronutrienți în rapoarte echilibrate: fier, calciu, magneziu, sodiu, potasiu, vitamine din complexul B, A, D, E, K, C. Prezența lor conferă organismului nostru capacitatea de a lupta cu agresiunea agenților patogeni: viruși, microbi, paraziți, ciuperci. Funcționarea optimă a organismului uman se bazează pe echilibrul acestor constante. Dezechilibrele afectează capacitatea de apărare a organismului, iar imunitatea compromisă rămâne poarta de intrare pentru îmbolnăviri.
Miturile susțin că vitaminele îngrașă sau că sunt inutile, dar realitatea cercetării științifice ne arată că ele pot susține echilibrul imunitar, că sunt parte a majorității reacțiilor chimice derulate la nivel celular. Micronutrienții, minerale și
vitamine, au drept rol susținerea, modularea sistemului de apărare pentru a deveni performant, capabil de reacții rapide în fața agresiunii induse de agenți exteriori patogeni.

Unde este adevărul?

Între echilibrul dintre nevoie și aport, dintre creștere, dezvoltare accelerată și provocările geneticii și ale factorilor de mediu, medicina de astăzi personalizează recomandările în funcție de carențele identificate ale fiecărei persoane. Indiferent de dificultatea perioadei pe care o traversăm, grija acordată Sănătății Copilului pornește de la Prevenție și construiește Viitorul. Pandemia va trece într-un final, cu ajutorul vaccinării și al menținerii regulilor de igienă, purtarea măștii, dar grija față de sănătatea copiilor noștri va rămâne o permanență.

Referințe Bibliografice

  1. WHO Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19 – 11 March 2020 Available from: https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19—11-march-2020
  2. Decret nr. 195 din 16 martie 2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României Monitorul Oficial Available from: http://legislație.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/223831
  3. Worldometer, Available from: https://www.worldometers.info/coronavirus/