Premieră: Banca Transilvania a intrat în clasamentul Brand Finance Banking 500, fiind singurul brand bancar românesc prezent anul acesta în top - Forbes.ro
Cautare




, Staff

Servicii financiare |
|

Premieră: Banca Transilvania a intrat în clasamentul Brand Finance Banking 500, fiind singurul brand bancar românesc prezent anul acesta în top

Topul „Brand Finance Banking 500”, ediția februarie 2018, marchează o premieră în acest an: Banca Transilvania, a doua bancă din sistemul bancar românesc, intră în top, fiind singurul brand bancar românesc care prezent în topul celor mai valoroase branduri bancare globale, în ediția din acest an.
banca transilvania

Valoarea de brand este definită de acest top ca beneficiul economic net pe care un proprietar l-ar obține prin licențierea brandului pe piața liberă.

Banca Transilvania a intrat, în acest top, pe locul 486 (respectiv 142 între băncile europene) cu o valoare de 174 de milioane de dolari, potrivit topului calculat de Brand Finance, cea mai mare firmă globală independentă de evaluare și strategie de brand, și publicat de revista The Banker. Această performanță vine după ce anul trecut Banca Transilvania a fost cel mai valoros brand bancar românesc în clasamentul național Brand Finance Romania 50.

Această premieră românească în Brand Finance Banking 500 este atât o recunoaștere a creșterii constante a brandului Banca Transilvania, cât și un semnal că brandurile românești de top încep să își extindă zona de influență și să devină vizibile în peisajul valoric global”, a spus Mihai Bogdan, Managing Director al Brand Finance Romania.

În afară de BT, brandul BRD – Société Générale a fost prezent în clasamentul Brand Finance Banking 500 între 2012 și 2015, inclusiv.

Băncile din China domină Top 10

ICBC (The Industrial and Commercial Bank of China) cu o valoare de 59,2 miliarde de dolari, și China Construction Bank cu 56,8 miliarde de dolari, ocupă primele două locuri în clasament. Cel mai valoros brand bancar, ICBC, a primit și cel mai mare posibil rating de forță a brandului (AAA+).

După criza financiară din 2008, ICBC a cunoscut o creștere robustă a valorii de brand, bazată pe o fundație puternică în piața de origine (China). În ultimii ani, performanța domestică a servit ca o platformă pentru expansiunea globală. De altfel, băncile din China domină valoric top 10, iar cumulat China și-a mărit avansul față de Statele Unite, având cea mai mare sumă agregată a valorii de brand în top 500, în creștere cu 22% față de anul trecut, până la 317 miliarde de dolari. Această creștere vine de la cele 45 bănci chinezești incluse, în timp ce SUA continuă să aibă cel mai mare număr de bănci în clasament (76 în 2018)”, subliniază în studiul „Brand Finance Banking 500”, ediția februarie 2018.

Brandurile bancare amenințate de brandurile din tehnologie

Brandurile bancare se confruntă cu o nouă competiție în sectorul serviciilor financiare, din partea marilor firme de tehnologie precum Apple, Facebook, Google și Amazon. Aceste branduri tehnologice sunt mai bine aliniate la așteptările consumatorilor moderni, în jurul serviciilor multi-channel și multi-platform, și au lansat în anii recenți diverse servicii financiare către consumatori, care aduc provocări serviciilor bancare tradiționale.

Marile firme de tehnologie s-au inserat deja în servicii furnizate tradițional de bănci, cum ar fi plăți și activități de finanțare – având însă avantajul unor branduri foarte puternice: Facebook și Google sunt mai puternice decât orice brand bancar. Marile bănci au fost giganți ai industriei lor, atât timp cât competiția a venit din interiorul industriei. Acum, provocările majore vin de la branduri din  afara sectorului, dar cu o mare forță în consumer equity”, subliniază David Haigh, CEO al Brand Finance.

Cum se calculează

Pentru a determina forța unui brand (Brand Strength), pentru acest studiu s-a dezvoltat un index specific numit Brand Strength Index (BSI), care măsoară eficacitatea performanței unui brand în raport cu competiția. În acest scop analizăm investiția de marketing, brand equity (reputația acumulată cu clienții/consumatorii, angajații și alte părți interesate) și respectiv impactul acestora în performanța de piață.

Ca rezultat al acestei analize, fiecărui brand îi revine un scor BSI de la 1 la 100, care este apoi introdus în modelul de calculare a valorii de brand. În raport cu scorul BSI, fiecărui brand îi este atașat un rating între AAA+ și D, într-un format similar ratingului de credit. Brandurile AAA+ sunt excepțional de puternice și bine administrate, pe când un brand lipsit de orice forță va avea gradul D.

18 pentru 2018: MacroGrijile

Brand Finance calculează valoarea brandurilor din clasament folosind metoda „economiei de redevență” (royalty relief) – o metodă de evaluare agreată de standardele internaționale. Această abordare implică estimarea veniturilor viitoare care sunt atribuibile brandului prin aplicarea unei rate de redevență care ar putea fi pretinse pentru folosirea brandului – ajungând astfel la valoarea de brand, definită ca beneficiul economic net pe care un proprietar l-ar obține prin licențierea brandului pe piața liberă.

Pașii acestui proces sunt următorii:

1 Calcularea forței brandului (brand strength) pe o scară de la 0 la 100, pe baza unui număr de atribute cum ar fi investiția de marketing, brand equity și performanța de business. Acest scor se numește Brand Strength Index.

2 Determinarea unei marje de rate de redevență pentru branduri în categoria respectivă; această rată reflectă importanța brandului în decizia de cumpărare – de exemplu, în bunurile de lux procentul maxim este mare, pe când în industria extractivă, unde bunurile sunt comoditizate, este scăzută. Această marjă de rate de redevență se determină prin selectarea unor contracte de licență comparabile din baza extensivă de date a Brand Finance.

3 Calcularea ratei de redevență. Scorul de forță a brandului (brand strength index) este aplicat marjei de rate de redevență, pentru a ajunge la rata aplicabilă în fiecare caz. De exemplu, dacă marja de rate de redevență în sectorul respectiv este de 0-5%, iar un brand are scorul de forță a brandului (brand strength index) 80 din 100, atunci rata de redevență aplicabilă pentru folosirea acelui brand în categoria respectivă va fi 4%.

4 Determinarea veniturilor aferente brandului, prin estimarea unei proporții din  veniturile companiei care pot fi atribuite brandului respectiv.

5 Stabilirea unor previziuni ale veniturilor totale viitoare, în funcție de veniturile istorice, consensul analiștilor și ratele de creștere economică.

6 Aplicarea ratei de redevență asupra veniturilor viitoare previzionate pentru a determina veniturile brandului.

7 Veniturile brandului după taxe sunt actualizate la o valoare netă prezentă, care reprezintă valoarea brandului.

The Banker este o resursă globală de referință în domeniul bancar și financiar încă din 1926, și este o publicație a Financial Times Ltd. Clasamentul Brand Finance Banking 500 este publicat de The Banker în numărul din februarie 2018.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii