Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Opinii |
|

Povești de adormit consumatorii

O modă face valuri în industria de comunicare din România: moda poveștilor despre branduri. Orice brand, fie puternic, fie anemic, trebuie să spună consumatorilor o poveste. Este la modă storytelling-ul.
Petre_Barbu.jpg

Cea mai predispusă industrie la mimetism și la adoptarea „formelor fără fond” este comunicarea. La un moment dat, ceva vine așa, ca o boare, de undeva și te pomenești că adierea se transformă rapid într-un freamăt, într-o vijelie, într-o furtună. Așa s-a întâmplat și cu această modă: storytelling. Toată suflarea industriei de comunicare este mobilizată în prezent pe „frontul” poveștilor despre branduri. Pentru că asta e moda care bate dinspre Occident. Iar comunicatorii de pe malurile Dâmboviței trebuie să se alinieze și să se conecteze la trenduri.

La nivelul declarațiilor din presa online stăm, ca de obicei, foarte bine cu povestitul despre branduri. Tot felul de specialiști în comunicare, oameni care în viața lor nu numai că n-au spus o poveste, dar nici măcar n-au citit o poveste!, declară că publicitatea tradițională a murit, poveștile despre branduri sunt la putere, numai așa brandul se diferențiază, printr-o poveste, numai așa poate fi „vrăjit” consumatorul, cu ajutorul poveștilor. Mimentismul este în floare și face ravagii.

Declarațiile acestea pline de emfază seamănă cu o „întrecere socialistă”, o chemare de îndeplinire a „planului cincinal”, și oamenii aceștia, tineri și foarte tineri, sunt de-a dreptul comici cu astfel de „chemări tovărășești” și sunt penibili cum se forțează să înghită niște „rețete”. Pentru că asta e moda! Dar fiecare generație își are revoluționarii săi. Unii au trudit pe șantierul de muncă voluntară Bumbești – Livezeni, trâgând la târnăcop în Defileul Jiului, alții fac acum cu sârg acest storytelling. Chemările sunt aceleași în esență. Demagogice.

CITEȘTE: FRÂNTURI

Dacă ne uităm la ce fel de povești au produs până acum acești „specialiști” care cultivă și cresc brandurile îți vine să fugi. În munți! Fugi din fața televiziorului, pentru că ce vezi în pauzele publicitare este o adunătură de stupidități, fugi de pe internet, fugi din rețelele de socializare, fugi de poveștile spuse, chipurile!, de branduri. În fapt, aceste povești sunt de-o inepție terifiantă.

Este evident că ne aflăm în fața unui alt balon de săpun, care dă bine în presă, în industrie, trebuie să fii în ton cu vremurile, de aceea trebuie ca brandul să zică o poveste, pentru că oamenii sunt mai ușor de „manevrat” și de „câștigat”. În esență, aceste povești propuse sunt bune de adormit, la propriu, consumatorii, în cel mai fericit caz. Îți vine să strigi: cară-te cu povestea ta de-aici, este o gogoriță de doi lei!

Îmi amintesc două branduri care, cu mulți ani în urmă au spus povești memorabile: Connex și coniacul Unirea. Aș mai adăuga și brandul de bere Timișoreana. Dar pe vremea când Connex spunea seară de seară câte o poveste, prin spoturile excepționale pe care le difuzau televiziunile, nu exista „întrecerea socialistă” storytelling. Pe vremea când brandul Unirea și Dorel intrau în conștiința românilor nu existau nici rețele de socializare și nici comunități (artificial create) de consumatori. Contează povestea și nu mediul pe care este promovată.

CITEȘTE: CE CAUTĂ BRANDURILE LA ANTENA 3?

Oamenii de comunicare români ar trebui să învețe, mai întâi, ce este o poveste. Pentru asta ar putea să urmeze niște cursuri de creative writing. (Sunt destui impostori pe piață care țin astfel de cursuri.) Dar nu-i de-ajuns. Poți să fii tobă de creative writing, poți să fii o bibliotecă de… povești, dacă nu ai talent, degeba te strofoci să spui o poveste!

Talentul autorului face diferența dintre povești. Iar poveștile create de oamenii cu talent sunt memorabile. Orice poveste memorabilă are un conflict, o miză și trebuie să rezolve o criză. Orice poveste memorabilă este spusă cu talent. Iar talentul nu se învață din cărțile de dezvoltare personală. Brandurile au nevoie de povești scrise de oameni hărăziți cu talent. Dacă talent nu este, povestea moare înainte de a se naște. Iar brandul se face de râsu’ lumii.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii