Cautare




, Contributor

Parfumuri |
|

Povestea unui produs invizibil

Cu șapte ani în urmă, un art director și o stilistă visau să înlocuiască imaginea sport-minimalistă a Suediei în lume cu melancolia elegantă și misterioasă a filmelor cu Greta Garbo și Ingmar Bergman. Esența viziunii lor a devenit „Agonist“, o linie de parfumuri care pur și simplu... nu-ți mai dau drumul.
Agonist No10 White Oud 50ml Bottle  + pack

De prima dată când am intrat în lumea parfumurilor de nișă, ceea ce m-a fascinat instantaneu a fost absența granițelor de orice fel. Dacă parfumeria clasică împarte esențele pe genuri, momente ale zilei și mode trecătoare, pentru un creator de parfumuri în serie mică, fiecare aromă ia naștere dintr-o inspirație concretă, de moment, după care este lăsată liberă să inspire, să provoace și să trezească milioane de emoții și de inspirații diferite în oamenii care iau contact cu ea.

„Noi nu creăm niciodată un parfum având în minte o tipologie de persoană“, îmi explică Niclas Lydeen, jumătatea creativă a brandului suedez „Agonist“, stând în lounge-ul Madison Perfumery „Îl lăsăm liber și fiecare poate să și-l însușească și să-l reinterpreteze după bunul plac“. Soția și partenera sa de creație îl completează: „E ca și cum am spune «Hei, iată acest parfum, ia-l și vezi cum ți se pare»“.

Sună ca o joacă frumoasă, dar exact așa au și început cei doi, în 2008, când și-au dat seama că, după ani de zile de lucru cu imagini și povești, prin pictoriale de modă și vizualuri puternice, își doresc să-și spună poveștile altfel, mai subtil și mai esențializat. „Voiam să lucrăm cu un produs invizibil“, zâmbește Niclas, care a cunoscut-o pe Christine în 2000, chiar când aceasta se întorsese de la Paris după un stagiu ca stilist la Studio Bercot.

Împreună, au tatonat mai multe idei înainte de a-și da seama că pasiunea lor dintotdeauna pentru esențe ar putea așeza Suedia pe harta internațională a parfumeriei. „Lumea întreagă considera Suedia o țară mică, izolată, fără nicio tradiție în materie de mirosuri fine și voiam să sfidăm această concepție“, recunosc ei. Își doreau, în același timp, să provoace lumea întreagă să vadă și o altă latură a țării lor. „Suedia nu înseeamnă doar Abba, sporturi de iarnă și campioni la schi“, zâmbește Niclas. „Ea înseamnă și aerul misterios al Gretei Garbo, imaginea dramatic de frumoasă a cerului de primăvară după ploaie și acea melancolie pe care o inspiră natura în orice anotimp“. Cum ar fi dramatismul lui „Solaris“, o esență citrică inspirată de „Soarele de la miezul nopții“ și de pofta de căldură și lumină pe care o au suedezii după o iarnă lungă.

Numele brandului, „Agonist“, își are originea atât în literatură cât și în chimie și simbolizează un element chimic care se leagă de un receptor și determină o anumită acțiune din partea acestuia. Opusul cuvântului este mai-cunoscutul termen de „antagonist“, iar Niclas și Christine l-au ales pentru că avea o rezonanță frumoasă și le inspira ideea a două forțe care au efect una asupra celeilalte. „Noi doi, dar și noi doi în raport cu toți oamenii speciali cu care am colaborat“, explică Christine.

Încă de la bun început, „Agonist“ a fost gândit ca un proiect de artă, nu doar ca o linie de parfumuri: un concept care să celebreze mirosul, aducând laolaltă multiple forme de expresie care să-l susțină. Așa au ajuns să-și realizeze ambalajele alături de artiști suedezi specializați în tehnica tradițională de producere a sticlei, cu rezultate spectaculoase. „Sigur că esența se află pe primul loc în ierarhia importanței, însă vrem să-l facem pe cel care o poartă să simtă că pătrunde într-o poveste mai amplă“.

Amândoi au câte un parfum preferat din gama proprie: Christine iubește „Vanilla Marble“, iar Niclas nu se poate dezlipi în ultima vreme de „Dark Sapphire“. „De când l-am lansat, acest parfum refuză să-mi dea drumul“, râde el. Și se bucură de fiecare dată când cineva care le poartă parfumurile îi împărtășește o experiență similară. „Chiar ieri mi-a spus o doamnă că nu poate renunța la o anumită esență fiindcă pur și simplu <<îi vorbește>> “, zâmbește Niclas.

Dincolo de parfumuri, mirosul lor preferat se leagă tot de Suedia și de casa lor de pe malul Oceanului. Este acel iz imperceptibil de primăvară pe care îl simți după iarna grea, în prima zi în care Soarele începe să încălzească și să usuce stâncile de pe mal. „E ceva nespus de frumos și imposibil de explicat“, zâmbește Niclas. „Poate ar trebui ca asta să fie tema următorului nostru parfum“.

Înțeleg acum de ce amândoi își iubesc atât de mult meseria, în primul rând pentru privilegiul de a-și putea transforma emoțiile în concepte pe care să le ofere cu dragoste lumii întregi. Simțul mirosului având, de altfel, și darul de a crea conexiuni neașteptate în sufletele noastre, exact când ne așteptăm mai puțin. „Știi, când am aterizat ieri la București, m-a frapat imaginea castanilor“, îmi spune Niclas. „Când eram mic, mergeam cu tata în pădure, iar mirosul ierbii și al frunzelor de castan e una dintre cele mai dragi amintiri ale mele“.

Nu se aștepta să găsească o bucățică de copilărie tocmai la București, dar tocmai în asta constă magia mirosului. „Când începi să te îndrăgostești de esențe, ele îți deschid toate simțurile și îți setează mintea să facă tot timpul conexiuni“, crede Niclas. „De aceea, în fiecare loc în care călătorești în lumea asta mare ajungi să regăsești și o parte din tine“.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii