Cautare




, Contributor

Topuri |
|

Povestea tânărului care a reușit să doboare Apple pe piața africană

Michael Akindele, un nigerian de 30 de ani, este directorul şi cofondatorul SOLO Phone, o companie de conţinut digital şi smartphone-uri care încearcă să livreze cele mai bune servicii pe platformele mobile pentru clienţii africani.
Michael Akindele

SOLO Phone, înfiinţată în Nigeria în 2012, este un producător de telefoane mobile care are ca scop furnizarea celor mai bune servicii clienţilor africani la un preţ rezonabil. Compania produce smartphone-uri la preţuri de 150 $, cu aplicații cu muzică gratis care includ peste 20 de milioane de melodii licenţiate de Sony, Universal şi Warner.

Mai mult, SOLO a lansat recent o aplicaţie Video-On-Demand pentru toate dispozitivele Android din Nigeria care oferă cele mai recente filme de la Nollywood şi Hollywood din studiourile globale de filme.

Forbes a stat de vorbă cu Akindele, care a povestit despre exprienţa lui de antreprenor şi a explicat de ce crede că SOLO Phones le-ar putea face concurenţă marilor producători de smartphone-uri.

Care este backgroundul tău personal şi profesional?

M-am născut pe 29 august, 1984 în Washington D.C. având părinţi nigerieni. Când aveam doi ani, familia mea s-a mutat în Nigeria şi am petrecut următorii 10 ani în Ibadan. La vârsta de 12 ani, familia s-a întors în SUA şi mi-am continuat şcoala în Alexandria, Virginia. După ce am absolvit liceul T.C. Williams, mi-am continuat studiile la Universitatea George Mason în Fairfax unde am primit o diplomă de „Bachelor in Science” de la Şcoala de Inginerie Volgneau cu specializarea pe Stiinţa Calculatoarelor şi Tehnologia Informaţiilor. Am absolvit studiile şi pe a doua specializare, Administrarea Afacerilor, la Şcoala de Management a Universităţii George Mason. În perioada în care am fost la George Mason, am făcut parte din echipa de atletism şi am participat la cursele cu obstacole şi la întrecerile de distanţă medie. Faptul că eram un atlet mi-a oferit încrederea necesară să particip la evenimente în afara sportului şi să am şi o şansă de a le câştiga. La două zile după ce am absolvit studiile de la George Mason, mi-am început cariera în funcţia de consultant în tehnologie la Accenture.

Am câştigat experientă fiind analist pe tehnologie la Accenture. Cât timp am fost la Accenture, am început să lucrez la un proiect care a progresat rapid şi s-a transfomat în The Apprentice: Africa. Eu şi un partener de afaceri am reuşit să obţinem licenţa pentru un reality-show american de la Mark Burnett Productions, care în care era prezent omul de afaceri şi vedeta TV, Donald Trump.

M-am întors în Nigeria în ianuarie 2007 şi am făcut parte dintr-o echipă care a creat şi distribuit ediţia africană a unui reality show de 18 saptămâni denumit The Apprentice: Africa care a fost urmărit de foarte multă lume în Nigeria, Ghana, Kenya, Tanzania şi Uganda.

Povesteşte-mi experienţa ta de antreprenor de până acum. Ştiu că ai lucrat ca analist la Accenture în SUA şi apoi te-ai întors în Nigeria pentru a contribui la producerea variantei africane a reality-show-ului The Apprentice. Ai fost de asemenea implicat într-un studio de animaţie înainte de SOLO. Spune-mi despre asta.

În timp ce lucram la crearea The Apprentice Africa, am căpătat experienţă în producerea de conţinut TV pentru piaţa africană. Am găsit găurile din domeniu şi am început imediat să produc conţinut inspirat de cultura şi muzica africană.

Mi-am dat seama că piaţa media era plină de conţinut din pieţele vestice şi asta îi lăsa pe producătorii locali cu puţine oportunităţi comerciale. Am creat cu succes un episod-pilot pentru o producţie de animaţie 3D numită „The O Twins”.

Totuşi, ne-am dat seama repede că piaţa de distribuire a conţinutului era foarte superficială. În afara pieţei de TV prin cablu, nu prea mai este loc pentru producerea de conţinut original. Piaţa de TV prin cablu se limitează la consumatorii bogaţi care îşi permit să aibă un televizor personal. Totuşi, majoritatea consumatorilor africani nu îşi permit acest lux. Aceasta era o provocare pe care eram dispus să o accept. Ştiam că dacă cineva ar fi în stare să rezolve problema, ar crea oportunităţi enorme nu numai pentru distribuitori, dar creatorii profesionişti de pe întreg continentul. Astăzi, Sub-Saharan Africa este printre pieţele de telefoane mobile care se dezvoltă cel mai repede şi este cea mai mare după Asia.

Povestea lui Andrei Blaj, antreprenorul care pune numere lângă vise

Introducerea smartphone-urilor la un preţ rezonabil, create special pentru piaţa africană, a îmbunătăţit situaţia pieţei. Conexiunile mobile de viteză mare vor creşte de patru ori faţă de 2012 şi vor ajunge la 160 de milioane în 2016, se anticipează.

Trendul acesta în creştere reflectă schimbările în obiceiurile consumatorilor, ei având primele experienţe cu internetul de pe telefoanele mobile. Acesta este viitorul distribuirii de conţinut şi serviciilor cu valoare adăugată.

Povesteşte-mi despre SOLO. Ce te-a îndemnat să creezi SOLO Mobile şi cum aţi înfiinţaţi iniţial? (Câţi angajaţi are compania?)

În 2010 am înfiinţat o companie numită Fusion Mobile, care a avut o viaţă scurtă. Nu am putut să strângem fondurile necesare pentru a susţine o companie care avea ca unic scop producerea primului dispozitiv mobil din Africa şi distribuţia de conţinut.

Totuşi, în iunie 2013 am fost abordat de Adlevo Capital în vederea unui parteneriat cu un grup de profesionişti cu experienţă în telecomunicaţii condus de Tayo Ogundipe pentru a crea o companie numită SOLO.

Tayo Ogundipe este un director executiv de finanţe cu experienţă în tehnologie şi telecomunicaţii care a lucrat pentru companii precum Ubiquitel, Sony Ericsson şi HTC. Aşa s-a născut visul numit SOLO. Pe 22 noiembrie 2013 am lansat cu succes o companie de dispozitive mobile care furniează conţinut digital bazat pe experienţă şi servicii pentru tineri şi adulţii care sunt tineri în suflet și care au nevoie de un serviciu mobil ce furnizează un drum convenabil şi la un preţ decent către o varietate largă de conţinut digital care este livrat la pachet şi la o viteză mare pentru consumatorul african.

Sunt deja multe smartphone-uri pe piaţă. Ce aduce diferit SOLO?

Companiile concurează în ziua de azi pe piaţa smartphone-urilor pe specificaţiile hardware. Înainte de 2005, nimeni n-a prevăzut ascensiunea Apple. Astăzi Apple are peste 90% din profitul pieţei de smartphone-uri. Totuşi, pentru o piaţă în curs de dezvoltare şi pentru consumatorul african un dispozitiv Apple nu este accesibil din cauza costului ridicat. Apariţia unui sistem de operare deschis condus de Google a adus comoditizarea în piaţa dispozitivelor mobile.

SOLO este un producător de dispozitive bazat pe experienţă cu o viziune îndreptată spre a produce cel mai bun conţinut şi cele mai bune servicii pentru consumatorul african şi pentru consumatorul din pieţele în curs de dezvoltare la un preţ rezonabil care nu numai că are un raport calitate-preţ extraordinar dar de asemenea îmbunătăţeşte vieţile oamenilor. Ideea de bază din spatele SOLO este să furnizeze servicii esenţiale cu valoare adăugată în domenii precum educaţie, sănătate şi comerţ, pentru a menţiona doar câteva.

Astăzi, SOLO oferă smartphone-uri la pachet cu muzică gratis conţinând peste 20 de milioane de melodii licenţiate de Sony, Universal şi Warner. Această inovaţie a fost posibilă datorită partenerilor care cred în viziunea SOLO.

De asemenea, am lansat de curând o aplicaţie Video-On-Demand disponibilă tuturor celor care au un dispozitiv Android în Nigeria prin care pot viziona ultimele filme de la Nollywood şi Hollywood făcute în studiouri internaţionale cum ar fi Disney, Universal Studios şi Sony Pictures. Strategia noastră de intrare pe piaţă a fost să oferim posibilitatea de a descărca prin SOLO HotSpots.

Această inovaţie le permite clienţilor să descarce filme în 3-5 minute. Aceasta este de departe cea mai bună ofertă în piaţa de azi populată de servicii de streaming unde costurile sunt foarte ridicate. SOLO inovează prin faptul că pune consumatorul pe primul loc şi aceasta a fost premisa pe care s-a creat SOLO.

V-aţi lansat în Noiembrie 2013. Care aţi fost primiţi până acum?

Clienţii au răspuns destul de bine la ofertele noastre. În primul an, am fondat o reţea de distribuţie în Nigeria prin parteneriate cu magazine de smartphone-uri importante. Mai mult, am avut parteneriate cu mai multe platforme de comerţ electronic pentru a impulsiona adoptarea şi vânzarea telefoanelor şi serviciilor noastre.

Să înfiinţezi o companie de tip start-up ca SOLO trebuie să coste destul de mult. Cum ai strâns fondurile necesare pentru înfiinţare până la finanţarea din ianuarie 2014 de la Adlevo şi Kuramo Capital?

Costurile iniţiale de început pentru SOLO au fost acoperite de fondatorii companiei care au contribuit cu generozitate la viziunea noastră. Pe 24 decembrie 2013 am obţinut finanţarea de tip Serie A de la Adlevo Capital şi Kuramo Capital.

SOLO pare că se concentrează în mare parte pe Nigeria. Există posibilitatea să vă reorientaţi spre alte pieţe pentru dezvoltare, cum ar fi restul Africii sau chiar Europa şi America de Nord?

Viziunea pentru SOLO este în strânsă legătură cu pieţele în curs de dezvoltare. Scopul nostru este să ne extindem în afara Nigeriei ca un brand african care oferă consumatorilor acces către cel mai bun conţinut şi servicii de pe platformele mobile. Mai mult, ne vom extinde către alte pieţe în curs de dezvoltare care sunt în acord cu viziunea SOLO.

Telefoanele voastre sunt fabricate în Africa sau fabricarea este externalizată în China?

Deocamdată nu este posibil să fabricăm telefoanele în Africa din motive economice. Telefoanele sunt fabricate în Asia. Avem în vedere, pe termen lung, să analizăm posibilităţile de a produce telefoanele aici în Africa.

Am citit undeva că telefoanele SOLO oferă acces gratis utilizatorilor la milioane de melodii internaţionale, africane sau nigeriene. Care sunt detaliile licenţelor obţinute de la casele de discuri şi artişti?

Înţelegerile noastre cu casele de discuri sunt confidenţiale. Cu toate acestea, ne-am structurat înţelegerile cu casele de discuri astfel încât să beneficieze artiştii şi producătorii de conţinut locali. Astăzi, SOLO Music le oferă posibilitatea artiştilor locali şi companiilor lor de management de a avea un venit adiţional bazat pe consumul de muzică prin SOLO Music şi astfel artiştii îşi pot promova muzica prin SOLO Music şi le pot creşte veniruile substanţial.

Cum a schimbat inovaţia felul în care faci afaceri?

Inovaţia este totul la SOLO. Supravieţuim prin asta. În fiecare zi ne întrebăm „cum putem să ne facem treaba mai bine?” Fără această premisă esenţială nu am fi fost unde suntem azi. Viteza şi îndeplinirea e o frază pe care o vezi auzi zilnic la SOLO.

Ce te motivează?

Motivarea mea constă în nevoia de a crea lucruri valoroase pentru toată părţile interesate. Asta include investitorii, managementul, deţinătorii de conţinut, partenerii şi toţi angajaţii SOLO. Astăzi SOLO cuprinde peste 160 de angajaţi cu expertiză în diverse domenii de la inginerie la vânzări.

Care a fost cea mai mare provocare în a conduce o afacere de succes din Nigeria?

Oportunităţile pe care le-am creat depăşesc cu mult provocările. Ne-am creat cu succes nişte avantaje cheie care fac ca SOLO să se diferenţieze în piaţa de azi. Cu toate acestea, ne confruntăm cu provocările pe care le întâlnesc toate companiile cum ar fi creşterea schimbului valutar între Naira şi Dolar şi grevele din port. Pe scurt, am reuşit să menţinem sub control aceste provocări prin încrederea că a rămâne o putere într-o industrie care se dezvoltă rapid poziţionează SOLO în calea spre succes.

Ce urmează pentru SOLO?

Am lansat de curând în Nigeria un smartphone la un preţ rezonabil produs în parteneriat cu Airtel la pachet cu ofertele noastre de muzică şi filme. Vom continua să ne consolidăm relaţiile cu operatorii parteneri pornind de la premisa că vom livra cel mai bun conţinut şi servicii pentru consumatorii din pieţele în curs de dezvoltare. Viitorul furnizării acestor servicii cu valoare adăugată este promiţător într-o piaţă în care consumatorii cu venituri mici pot beneficia de accesul la aceste soluţii la preţuri mici care le îmbunătăţesc vieţile. Acesta este viitorul lui SOLO

Traducerer de Vlad Dumitrescu

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii